Basisonderwijs voor kinderen in kansarmoede

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Uitslag enquête over online pesten
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Mediërend leren op bs. Theresia
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Gemaakt door Odessa koorevaar
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Onderwijs en kinderarbeid
hoe autismevriendelijk ben ik
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
ENQUETE A.E.L Hoe is het stagelopen je bevallen? Goed:94% (96% in 2010) Goed:94% (96% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Slecht:0%
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Voorstelling 6de leerjaar
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
Lieve zoon/dochter ....
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Interpreteren van data
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Een theoretische verkenning
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Jij, God en je kind.
Workshop klassenmanagement
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Een eerlijke kans Basisonderwijs voor kinderen in kansarmoede een project met mensen in kansarmoede Albert Janssens.
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Strijdmakkers « En Hij stelde er twaalf aan, opdat zij met Hem zouden zijn en opdat Hij hen zou uitzenden om te prediken. » (Marcus 3: 14)
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Welkom op onze thema-avond
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Hoe pedagogisch handelen?
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Een eerlijke kans Basisonderwijs voor kinderen in kansarmoede een project met mensen in kansarmoede Albert Janssens en Daniël Trimbos.
Albert Janssens en Daniël Trimbos Anderlecht
Transcript van de presentatie:

Basisonderwijs voor kinderen in kansarmoede Albert Janssens

werkmethode Bevraging leerkrachten Getuigenissen ervaringsdeskundigen in de armoede en de sociale uitsluiting Synthese van thema’s Theorie van de belangrijkste thema’s Tips voor basisonderwijs

Wat leerkrachten denken…

Wat zijn volgens jou algemene kenmerken van kansarmoede? Aantal x genoemd Uit … ≠ scholen Financiële problemen 79 7 Sociaal geïsoleerd 33 Scholing van de ouders 30 6 Slechte hygiëne/gezondheid 28 Onverzorgde kledij 27 4 Ongezonde/onvoldoende voeding 26 3 Slechte woning 24 5 taalachterstand 22 Te weinig kansen om te ontwikkelen 20 Geen begeleiding thuis 17 2

Wat zijn volgens jou specifieke kenmerken van kansarme kinderen? Aantal x genoemd Uit … ≠ scholen Onverzorgde kledij 51 6 Sociale isolatie 34 7 taalachterstand 31 Slechte hygiëne/gezondheid 4 Ongezonde/onvoldoende voeding 29 Financiële problemen 28 5 leerachterstand 15 Weinig vrijetijdsbesteding Ouders kunnen hun kind niet ondersteunen Sociaal minder kansen

Wat zijn volgens jou de gevolgen van kansarmoede op het leren en leven van kinderen op de basisschool? kenmerk Aantal x genoemd Uit … ≠ scholen Minder ondersteuning van thuis 71 6 Minder ontwikkelingskansen 27 Financieel (niet kunnen deelnemen aan activiteiten die geld kosten) 24 Sociale isolatie 20 5 Kans op leerachterstand 15 4 Geen goede structuur (thuis en leren) Laag zelfbeeld 14 probleemgedrag 13 Niet in orde met opdrachten Risico op pesten/gepest worden 12 Weinig interesse voor school

Wat de kansarme zegt …

Ik herinner me heel weinig van mijn school Ik herinner me heel weinig van mijn school. Ik weet niet of het er goed was of slecht, maar als het er goed was, is al dat goede ondergesneeuwd door het slechte dat ik meemaakte buiten de school.

Ik ben heel vlug gaan geloven dat ik slecht was, en ben me daar dan ook naar gaan gedragen. Als de anderen zo over mij denken, dan zal ik zo doen. Dan zullen ze eens iets zien.

Ik ben heel zelfbepalend, nu nog Ik ben heel zelfbepalend, nu nog. Ik ga mijn leven niet aan een ander geven. Daardoor heb ik wel een heel eenzame positie. Ik ga niet in verbinding. Dat heb ik geleerd om te overleven

De juf van het vijfde herinner ik me nog goed. Ze stond ook gepassioneerd voor de klas, vertelde altijd heel erg boeiend. Ze gaf niet alleen theoretische lessen, maar ging met ons op stap. En daarover liet ze ons rekenen en lezen en schrijven. De juf noemde me slim en benutte mijn kwaliteiten. Ze liet me ook doen wat ik goed kon.

Ik had duidelijke regels en structuur nodig. Dat gaf deze juf me Ik had duidelijke regels en structuur nodig. Dat gaf deze juf me. Als het nodig was, strafte ze ook, maar ze was ook dan rechtvaardig.

Leerkrachten willen veel te vlug resultaat zien van hun inspanningen Leerkrachten willen veel te vlug resultaat zien van hun inspanningen. Als dat niet onmiddellijk gebeurt, dan haken ze af. Zo werkt het niet. Het heeft veel meer tijd nodig.

Ge moest eens weten hoe moeilijk het is om op elk moment van de dag "het juiste masker of gezicht" op te zetten, en die koffer alle dagen meesleuren is zeeeer vermoeiend... en dat enkel om erkend, gezien, gevoeld, geliefd te worden, een plaats te hebben,......,  er mogen zijn wie je bent is geen optie, dat heb je onnoemelijk vaak ervaren door de vele vernederingen, uitsluitingen,  geweld door volwassenen met wie je omgaat.

Ik zou voor mijn kinderen een school willen waar ze een eigen mening mogen hebben en dat leerkrachten die mening laten bestaan, zonder eraan te prutsen, zonder te zeggen dat wat wij denken niet kan. Het gaat niet over goed of slecht.

Leerkrachten vragen zich af hoe ze dat kunnen sturen, want ze willen alles sturen hé. Maar ze moeten niet zo angstig zijn van die ‘andere’ kinderen. Angst zorgt immers voor leerkrachten die probleemgedrag uitlokken omdat ze in (on)macht beginnen te gaan. Dan verliezen het kinderen respect voor hun leerkrachten.

Een aantal oude en nieuwere kaders…

Kader 1: GLOOT In het GLOOT-model onderzoekt Luk Koning 4 elementen die het gedrag van kinderen beïnvloeden…

De weerhouden thema’s Stress Persoonlijke identiteitsontwikkeling Zelfbeeld / zelfvertrouwen Hechting Basisbehoeften Cognitieve dysfuncties Taalachterstand Communicatie Invloed van de cultuur op de socio- emotionele ontwikkeling

kinderen komen naar school om te leren. Maar… Wat is dat: leren?

Leren is het bewust verwerven van kennis, vaardigheden en attitudes die als doel hebben later op zo zelfstandig mogelijke wijze in het leven te kunnen staan en dit binnen een bepaalde cultuur.

Problemen bij het leren… Kinderen die leerproblemen hebben omwille van aanleg, stoornissen of handicap (nature) Kinderen die problemen hebben omwille van de omgeving waarbinnen ze opgroeien. (nurture)

Kinderen die problemen hebben omwille van de omgeving waarbinnen ze opgroeien. (nurture) 2 mogelijkheden: Opgroeien in niet of te weinig geletterde omgeving (non- literacy oriented): geen gerichtheid op lezen, schrijven, … Opgroeien in een cultureel gedepriveerde omgeving: de kinderen blijven binnen hun omgeving verstoken van cultuur. ≠ kinderen die een andere cultuur meekrijgen van thuis dan deze van de school.

Conflict schoolcurriculum vs. kindnoden Een van de belangrijkste redenen waarom deze kinderen falen op school is omdat de school niet is aangepast aan de ervaringen of het gebrek aan ervaringen van het kind. Het curriculum (eindtermen) is gebaseerd op de ervaringen van het ‘geletterde’ kind. Als we kinderen in onze school willen laten leren, dan zullen we de voorwaarden van ervaringen (geletterdheid) moeten aanbieden.

De basis van werken met kinderen in kansarmoede is geloven in onbeperkte mogelijkheden tot ontwikkeling.

Wat betekent dit voor het onderwijs?

Doel = ontwikkeling van het kind De actoren: ouders kind school Doel = ontwikkeling van het kind

De school Krijgt een kind met een ander rugzakje dan het gewoon is Kent het kind niet, kan er zich moeilijk in inleven Heeft een eigen ‘bril’ om te kijken naar ‘leer’lingen

Voorwaarden om te slagen als school: Vertrekken vanuit een duidelijke visie over kansarmoede en over onderwijs De ouder aanvaarden als volwaardig lid van het team Omkadering en begeleiding is absoluut nodig Kunnen werken binnen de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ Weten als leerkracht en school dat het werken is Rekening houden met de (on)mogelijkheden van de ouders

‘andere’ houding van de school m.b.t. dit kind en zijn ‘leren’: Niets is evident! Morgen is de toekomst waarop we ons richten Geen resultaatsverbintenissen (eindterm-denken), maar elke dag werken (ontwikkelingsgericht denken)

de ouders: Zijn de vraagstellers Vragen rechtvaardigheid voor hun kind, respect en een erkennende houding voor zichzelf Kennen hun opvoedingsverantwoordelijkheid! Willen wel, maar kunnen al te vaak niet Hebben vaak zelf een negatieve schoolervaring Hebben heel veel tijd en draagkracht nodig

Het kind: Bevindt zich in een aquarium Er wordt veel van het kind verwacht Wil graag leren en ontwikkelen Bezit niet de ‘basisrugzak’ om in de basisschool te kunnen aansluiten

Algemene tips om te mijden! Wrijf het er nog eens goed in… Medelijden en/of betutteling Buiten je mandaat gaan ‘je kunt wel, maar je wil niet’ ‘Ja, maar…’ = ‘nee!’ Opzichtelijke hulp

Algemene tips om wel te doen Wees erkennend Verdien je mandaat! Geloof in de mogelijkheden van het kind, zijn omgeving en van jezelf! Wees authentiek als leerkracht Kies elke dag om met deze kinderen te werken Ga in interactie vanuit evenwaardigheid (macht >< gezag) Beperk de druk op wat thuis moet gebeuren 1 uur beweging per dag op school Verplicht het kleuteronderwijs Nederigheid als basishouding omwille van het onbekende Een pakje tijd!

De weg naar de oplossing: de leercirkel (A. Janssens)