Wat moet je weten aan het eind van de les?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Advertisements

H3 Industralisatie en Ismen.
Nederland in de 20ste eeuw
Hoofdstuk 6 Democratisering
 Paragraaf 4. Sterke uitbreiding van het personeel in de dienstensector  Personeel in de dienstensector nam sterk toe. De mensen in de dienstensector.
Arbeidersopstanden tijdens de Industriële Revolutie in Engeland
Het socialisme Paragraaf 7..
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
Arbeiders komen op voor hun rechten.
Hierdoor kon er efficiënter gewerkt worden en groeide de opbrengst
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Ontstaan en ontwikkeling van een politieke stroming
Historisch overzicht Nederland
4.2 de sociale kwestie..
De staatsinrichting van Nederland.
De burgemeester van Delft en zijn dochter
de tijd van burgers en stoommachines
nieuwste tijd of tijd van volkeren (ca.1800 – 1945)
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Geschiedenis hoofdstuk 1
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Tijd van steden en staten
De sociale kwestie.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Staatsinrichting van Nederland
Wat moet je weten aan het eind van de les?
2VMBO B/K Mens & maatschappij
De liberale revolutie in 1848
Wat moet je weten aan het einde van de les?
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wetenschappelijke revolutie
Op weg naar een eerlijker bestuur
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
-Scheiding der machten -Gekozen parlement -Verlichte ideeën
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
De twintigte eeuw 1900 – 1919.
Politieke stromingen De liberalen
NeutraliteitspolitiekNeutraliteitspolitiek Nederland kwam net buiten het Von Schliffenplan te liggen. Duitse troepen trokken onder Zuid-Limburg door Belgie.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 6 Met Celina naar de fabriek.
H10.2 Feminisme en socialisme
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Paragraaf 10.2 Emancipatie
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Hoofdstuk 9 De economische sprong van Europa
de tijd van burgers en stoommachines
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Les Geschiedenis 08 februari 2010
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
§3.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Transcript van de presentatie:

Wat moet je weten aan het eind van de les? Waarom de overheid zich ging bemoeien met de armen Hoe de arbeiders zorgden dat hun situatie verbeterde via vakbonden Hoe de arbeiders zorgden dat hun situatie verbeterde via het parlement Waarom algemeen kiesrecht belangrijk was voor de arbeiders H3 De Industriële Revolutie §3.5 Arbeiders organiseren zich

Industriële Revolutie Stoommachine Welk woordje weg? Waterrad Industriële Revolutie Stoommachine Gevolg lange termijn Gevolg korte termijn Epidemieën Gevolg lange termijn Gevolg korte termijn Kinderarbeid Staalindustrie Nederland voedingsindustrie Welke volgorde? Stoom Water Elektriciteit Industriële Revolutie Urbanisatie Bevolkingsgroei H3 De Industriële Revolutie §3.5 Arbeiders organiseren zich

Geen bescherming en weinig hulp In de 19de eeuw was er veel armoede De overheid zag het niet als haar taak te helpen De overheid ging ingrijpen door protesten Arbeiders gingen zich organiseren H3 De Industriële Revolutie §3.5 Arbeiders organiseren zich

Vakbonden werden opgericht om sterk te staan Eendracht maakt macht Vakbonden werden opgericht om sterk te staan Maar: -Kortere werkdagen Hoogopgeleide arbeiders lukte het beter om hun positie te verbeteren Door: -Hogere lonen -Tegenwerking door overheid -Overleg -Betere arbeidsomstandigheden -Ontslag stakers -Stakingen H3 De Industriële Revolutie §3.5 Arbeiders organiseren zich

Verder vechten in het parlement In 1894 wordt de S.D.A.P. opgericht Via wetten -Betere leefomstandigheden -Betere werkomstandigheden -Algemeen kiesrecht H3 De Industriële Revolutie §3.5 Arbeiders organiseren zich

Vakbonden nu H3 De Industriële Revolutie §3.5 Arbeiders organiseren zich

Wat moet je weten aan het eind van de les? Waarom de overheid zich ging bemoeien met de armen Hoe de arbeiders zorgden dat hun situatie verbeterde via vakbonden Hoe de arbeiders zorgden dat hun situatie verbeterde via het parlement Waarom algemeen kiesrecht belangrijk was voor de arbeiders H3 De Industriële Revolutie §3.5 Arbeiders organiseren zich