Wiskunde en zwaartekracht: een kwestie van aantrekking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat zwaartekracht, aantrekkingskracht en gewicht is.
Advertisements

Newton - HAVO Energie en beweging Samenvatting.
PWS Bridge Door: Dick Groenendijk en Pieter Jan de Boer.
Gewichtige wiskunde in de klas
NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut.
ICT tussen hoop en vrees
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Hoe je een kracht kan weergeven. De gevolgen van een kracht
Reizen door de tijd: Galileo en relativiteit
Kracht en beweging Versnelde en vertraagde beweging Cirkelbeweging
Rekenen © Ing W.T.N.G. Tomassen Na deze les kan je het begrip: ZwaartekrachtAantrekkingskrachtgewicht.
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
De elasticiteitsmodulus van koper
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
KRACHT Elke uitwendige oorzaak die de vorm van een lichaam kan wijzigen wordt kracht genoemd. Symbool: F Eenheid: [ F ] = N Meten van een kracht: dynamometer.
NAHSA Nijmegen Area High School Array. Inleiding Wat willen we meten Hoe willen we dit doen Wat is de rol van universiteit en scholen in dit project Wat.
Kosmische Stralen onderzoek met middelbare scholen
Is cosmology a solved problem?. Bepaling van Ω DM met behulp van gravitatie lenzen gevormd door clusters Is cosmology a solved problem?
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
André Heck, Peter Uylings AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam
Ruimtegeodesie I, ge-2111 Introductie college E.Schrama, H.vd.Marel, R.Reudink.
Harmonische trillingen
Aan welke 4 zaken herken je dat een kracht werkt?
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Enkelvoudige harmonische trillingen
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
De tweede wet van Newton
Blok 7: netwerken Les 1 Christian Bokhove
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Pilotproject ‘Reken-wiskundeonderwijs voor de informatiemaatschappij’ Frans van Galen Wim van Velthoven.
Welkom.
Krachten Wetten van Newton, gewicht, fundamentele
Rekenbeleid
Op de maan opdracht 10.
Technische Informatica
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Vraag en antwoord Voorbeelden en technieken
Wat zwaartekracht, aantrekkingskracht en gewicht is.
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Zwaartekracht (Fz) Zwaartekracht is de kracht waarmee een voorwerp naar het middelpunt van de aarde wordt getrokken Fz.
Nieuwe mechanica? Woudschotenconferentie december 2007
Natuur en Techniek in de Basisschool
Digitale Techniek voor HAVO
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Kracht en beweging De nettokracht of resulterende kracht F res heeft invloed op de snelheid waarmee het voorwerp beweegt: Als de nettokracht nul is, blijft.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Onderwijstechnologie
Conceptversie.
Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA. Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve.
Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Paragraaf 2 – Krachten meten
De tangens A.
Hoofdstuk 7 Kracht en evenwicht.
Vraag en antwoord Voorbeelden en technieken
Escher in het Paleis.
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Onderzoekend experimenteren met Coach
GESCHIEDENIS VAN DE BRUG
Examens met ICT komen er aan
Verschillende Soorten krachten
Prototype Frame LHCb experiment in CERN (Geneve) B-Fysica Groep
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Transcript van de presentatie:

Wiskunde en zwaartekracht: een kwestie van aantrekking André Heck Korteweg-de Vries Instituut Universiteit van Amsterdam NWD, 30 Januari, 2015

Inhoud Achtergrond Hoe hangt een ketting? Slinky fysica Vallen met versnelling > g

1. Achtergrond Meer aandacht in wiskundeonderwijs voor toepassen van wiskunde in praktijk; (ICT) vaardigheden en onderzoekend leren; vakoverstijgende werkstukken; engagement van leerlingen, bijvoorbeeld via werken met echte, zelf gemeten data.

2. Hoe hangt een ketting? en hoe is dat bij hangbruggen? Verschil tussen kettinglijn en dalparabool Experimenteel meten op een halsketting: met GeoGebra met Coach

In het voetspoor van Huygens Modelprobleem: gewichten aan een ketting

Spankrachten en verhouding van hellingen Een gerelateerd probleem van de vorm van een spanboog van een hangbrug

Leerlingenschets

Computerprogramma voor hellingshoek a: 1+ tan 2 𝛼= 1 cos 2 𝛼

Als grafisch model

Overspanning van Golden Gate brug Beeldrectificatie

Grafisch model

Uitbreidingen Meer aandacht in wiskundeonderwijs voor ankerkettingen diverse bouwvormen rol van perspectief bij digitale beelden Meten op videoclips: Tacoma bridge Referentie: André Heck (2007). Modelleren van bruggen en bogen. Nieuwe Wiskrant 27 (1) 42-52.

3. Slinky Fysica Statica: Hoe hangt een slinky Dynamica: Hoe valt een slinky Experimenteren en modelleren: beeldmeting: eerste meting, tweede meting videometing: hogesnelheidscamera

Model van een hangende Slinky Uitgangspunten: voor elke winding: massa 𝑚, veerconstante 𝑘 wet van Hooke voor een veer toepasbaar: 𝐹 𝑣 =𝑘𝑢 voor uitwijking 𝑢, veerconstante veerconstante 𝑘 nummer windingen van onderaf: 1, 2, 3 zij 𝑢 de afstand tussen winding 1 en 2

tussen winding 1 en 2: 𝐹 𝑧 = 𝐹 𝑣 𝑚𝑔=𝑘𝑢⟹𝑢= 𝑚𝑔 𝑘 winding 3 moet twee windingen dragen: de afstand tussen winding 2 en 3 is: 2𝑢 enzovoorts: de afstand tussen winding 𝑛−1 en 𝑛 is (𝑛−1)𝑢 rekenkundige reeks voor totale lengte 𝐿: 𝐿=𝑢+2𝑢+⋯+ 𝑛−1 𝑢= 1 2 𝑛 𝑛−1 𝑢

zwaartepunt : 𝑍= 1 𝑛𝑚 𝑖=1 𝑛 𝑚· 1 2 𝑖 𝑖−1 𝑢 = 𝑢 2𝑛 𝑖=1 𝑛 𝑖 𝑖−1 = 1 6 𝑛+1 𝑛−1 𝑢= 1 3 𝐿 1+ 1 𝑛 𝑍≈ 1 3 𝐿 voor grote 𝑛 beperking in model: dikte van winding verwaarloosd dan met dikte d en 𝐿 0 =𝑛𝛿: 𝑍= 1 3 𝐿 1+ 1 𝑛 + 𝐿 0 𝑛−1 6𝑛

𝑍≈ 1 3 𝐿+ 1 6 𝐿 0 voor grote 𝑛 Modellering van vallende Slinky via partiële differentiaalvergelijking of via dynamica van objecten met veranderende massa. Referentie: André Heck & Peter Uylings (2009). Hoe hangt een slinky? Signaal, 30, 9-13.

4. Vallen met versnelling > g Historie: 2003: Profielwerkstuk Niek Dubbelaar en Remco Brantjes (Bonhoeffer College) - videometingen van bungeejump van speelgoedpoppen - publicatie in NTvN Interessante fase: valbeweging samen met koord: a > g

veel reacties over kwaliteit van natuurkunde-onderwijs vanwege versnelling > 𝑔 redactioneel commentaar: “Het bungee-artikel toont in ieder geval aan dat de klassieke mechanica de intuïtie flink beet kan nemen en leuke, toegankelijke puzzels oplevert.” 2010: high speed videometingen + modellering André Heck et al (2010). Understanding Physics of Bungee Jumping. Physics Education, 45 (1) 63-72.

Modellering Uitgangspunten: bekijk vallend persoon + koord tezamen we zijn gewend aan 𝐹=𝑚·𝑎, maar versnelling 𝑎 behoeft een kracht 𝐹 als oorzaak correct is 𝐹= 𝑑𝑝 𝑑𝑡 met impuls 𝑝=𝑚·𝑣 en voor tijdsafhankelijke massa geldt: 𝐹= 𝑑𝑚 𝑑𝑡 ·𝑣+𝑚·𝑎 als 𝐹=𝑚𝑔 en 𝑑𝑚 𝑑𝑡 <0, dan 𝑎>𝑔. effect alleen gevolg van afnemende massa

Newton’s 2e wet M = massa blok video of experiment m = massa ketting m = m/M L = lengte ketting g = valversnelling a = versnelling van blok object = cube + moving part of the chain mobj = M + m (L-y )/2L m'obj = dmobj /dt = -m v /2L vobj = v/2 g = a + m'obj /mobj × vobj a = g + ½ mv 2 / (m(L-y )+2L )

Video analyse en computer modelleren video analyse in Coach computer model zonder aerodynamic effecten formule als het object gevallen is over een afstand gelijk aan de rustlengte: 𝑎=𝑔 1+ 𝜇(4+𝜇 8