De Dynamische Testrapportage: BDD en de deployment pipeline Door Guido Boskaljon
Even voorstellen… Guido Boskaljon 2 jaar in dienst bij Ordina als Test Analyst Projecten gedaan bij de Rabobank Mobiel bankeren app: Tester, Scrum Master & Testmanager Rabobank Hypotheek Dossier; Tester & Scrum Master
BDD, wat is dat precies? Behaviour Driven development Dan North “Behavior Driven Development (or BDD) is an Agile software development technique that encourages collaboration between developers, QA and non-technical or business participants in a software project.”
Opstellen van userstories As a [Role] I want [Feature] So that I receive [Value] As a productowner I want a searchbar on my website So that customers can easily find the products they like to buy
Specification by Example Given [Context] When [Event Occurs] Then [Outcome] Given een klant wil een product kopen When hij zoekt op dat product in de searchbar Then worden de producten getoond
Three Amigo’s Gegeven Als Dan BA,Dev en Test Heldere acceptatie criteria Duidelijke voorbeelden
Testscenario’s reviewen en refinen Product specialisten Functioneel beheer Productowner Door test scenario’s in Given, When, Then taal op te stellen voor iedereen leesbaar
Automatische deployment pipeline Groot scherm in open ruimte Zichtbaarheid geven in de testresultaten Openheid creëert vertrouwen Geen langdurige UAT testen achteraf Foto nog toe te voegen
Continuous delivery Elk moment een productiegang kunnen faciliteren Voor iedereen helder wat de status is van het product Als de pipeline groen is dan…
Een aantal voorwaarden Streng zijn op goede acceptatie criteria Specialisten blijven betrekken bij test scenario’s opstellen Kleine userstories Testautomatisering met Gherkin
Andere test methodieken dan? Kern functionaliteit is afgedekt door acceptatie criteria Technieken als Boundary Value Analysis of Equivalence partitioning in combinatie met Exploratory testing en of Error guessing
Resultaten Hoge mate van betrokkenheid vanuit de business Hoog vertrouwensniveau Team weet precies waarom een klant wat wil Snel business value genereren Hoog vertrouwensniveau zorgt voor goede werksfeer!
Vragen… Hoog vertrouwensniveau zorgt voor goede werksfeer!
www.ordina.nl