Ver(delen) (ver)schuiven (ver)draaien (ver)werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klik op de oefening die je wil maken:
Advertisements

Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Een digitaal verhaal maken
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Volumeberekening van omwentelingslichamen
Vormen.
Schrappen PO? Dat nooit! 16e Nationale Wiskunde Dagen
De praktische opdracht Wiskunde op het Stedelijk Gymnasium Nijmegen
Thema HACCP
Wie wil er duizelig worden?
De springende kikker Origami uit Japan.
Zinsdelen zijn net puzzelstukken!
Eigenschappen Ruimtelijke figuren
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
2 vmbo basis 4.1Vlakke figuren
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
First ID project Bindelmeer College
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Een verrassende ontmoeting met constanten
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Cursus sketchup 2014 Een bol maken (les 6).
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Oppervlakte en inhoud.
Rekenen en wiskunde - Verhoudingen
Wim Doekes - hoofdauteur
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Workshop Meten – 1 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel1: oppervlakte en inhoud.
Vormleer: vlakke figuren – driehoeken en cirkels
Omtrek. 2 cm 8 cm2 cm + + += of 4 x 2 cm8 cm= Omtrek van een vierkant = 4 x z Omtrek van een veelhoek
vormleer (eigenschappen van diagonalen in vierhoeken)
5L week 12: ‘Vormleer: driehoeken: zijden – hoeken - symmetrieassen’
PYTHAGORAS De wiskundige stelling van een Grieks Filosoof
5L week : ‘Herhaling’ Meetkunde 5L week 8: ‘Herhaling’
Meetkunde 5L week 9: ‘Meetkundige relaties: symmetrie’ 5L week 9: ‘Meetkundige relaties: symmetrie’ ©JL.
gelijkheid van vorm en grootte precies dezelfde vorm en grootte
Workshop Nationale Wiskunde Dagen 2016 Marjan Botke & Rob van Oord
Meetkunde 5L herhalingsweek: 5L : ‘herhalingsweek’
Vormleer: vlakke figuren omstructureren – oppervlakte grillige figuren
Zie jij de groene cirkel?
Ruimtelijke figuren.
Meetkunde 5L week 14: Vierhoeken tekenen vierhoeken vierkant vlieger
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Rob Goossens Het Werkplan.
een raadselliedje met de vormen van de logiblokken
vormleer (eigenschappen van diagonalen in vierhoeken)
‘Meetkundige relaties: symmetrie’
vlakke figuren © JvdW driehoeken vierhoeken veelhoeken ovalen/cirkels.
Veelhoeken ovalen/cirkels vlakke figuren vierhoeken driehoeken © JvdW.
HAVO/VWO Driehoeken en hoeken 1 1.
Hoofdstuk 7: Vlakke figuren
Bewijs: de eigenschap van de bissectrice van een hoek
Extra oefening Gevraagd: CD en CE zijn raaklijnen aan c(M,r)
M A R T X I W K U N E D S 2 M38 Bewijs: de eigenschappen van de zijden, hoeken en diagonalen in een vierhoek © André Snijers.
Bewijs: eigenschap van de som van de hoeken in een vierhoek
Bewijs: de eigenschap van de som van de hoeken in een driehoek
Lessenserie kubisme les 1 Theorie en praktijk 2D
De basishoeken in een gelijkbenige driehoek
Kies een spel en leer de vormen
Communicatie 5e les.
Vormen digibordpeuters
Toetsen van WDA in de onderbouw nwd 2019
Wiskundige kunst Cathy Baars. Wiskundige kunst Cathy Baars.
Vormen tellen.
Wiskunde daar zit wat in
Transcript van de presentatie:

Ver(delen) (ver)schuiven (ver)draaien (ver)werken workshop NWD 2015 Marjan Botke & Rob van Oord robvanoord@tiscali.nl peppel@xs4all.nl

de aanleiding Russisch leerboek restje van NWD 2014 oude artikelen in Euclides uitdagende problemen toepasbaar in de wiskundeles verschuldigd als eregast

je kunt kiezen uit trisectie neusismethode trisectie met trisector trisectie met origami van rechthoek naar vierkant van vierkant naar rechthoek van vierkant naar gelijkzijdige driehoek

trisectie met de neusismethode voorkennis ● onderbouw meetkunde

trisectie met de trisector  voorkennis ● congruentie ● raaklijn aan cirkel

trisectie met origami voorkennis ● eigenschap bissectrice ● congruentie

van rechthoek naar vierkant rechthoek verdelen vlakdelen schuiven kenmerken ontdekken exacte tekening maken kan het ook met alleen vouwen? voorkennis: ● middelevenredige (tekenen) ● Thales en een halve cirkel

van vierkant naar rechthoek vierkant verdelen vlakdelen schuiven kenmerken ontdekken redenering omdraaien

van vierkant naar gelijkzijdige driehoek

WDA Welk probleem wordt bedoeld? Welke stappen worden er gedaan? Wat moet je nog bewijzen? Kan het ook anders, in een andere volgorde? Welke vragen komen er nog meer in je op? Voor welke leerjaren is het bruikbaar? Kun je er een toetsvorm bij voorstellen?

 en nu aan de slag  maak een keuze uit trisectie of verdelen in de hand-out staan o.a. de bewijzen later is alles ook op de site van nwd te vinden

Hoe vond je het? Met enkele woorden ? Wie gaat het ook in de les doen? Zie je kansen voor WDA? Wie heeft nog een opmerking? Bedankt voor uw deelname en een fijne voortzetting gewenst!