Aanbesteding Zuidoost Brabant Ontwerp Programma van Eisen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nu: weer samen naar school
Advertisements

Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Marco Oving Projectleider
Informatieavond Toelichting : - marktselectie Bouverijen e.o. - werk Waterakkers 27 maart 2012 – Dorpsherberg Teteringen.
Presentatie voor de themabijeenkomst openbaar vervoer en buurtbussen 8 november 2013 Ludolf Maat Secretaris Rocov-NH.
Concept programma: naar een toekomstvast OV
Jongeren én ouderen aan het werk met de werkcheque en 45+ regeling
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Buurtbussen en de rol van de provincie. Presentatie SBO, 8 november 2013.
Rol gemeente bij OV-lijnennet en -exploitatie StadsOntwikkeling Christien Rodenburg SO Afdeling Verkeer en Vervoer.
OV-lijnennet en –exploitatie
Harmonisatieplannen kabinet
Openbaar Vervoer Agenda DS
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Presentatie OPC Utrecht 17 september 2009 Rol Buurtbus in SRE gebied -Beleid -Uitvoering.
Aanbesteding deeltaxivervoer 2016
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
Ombouw Amstelveenlijn
Presentatie Studiemiddag Bergeijk 17 april 2008 Regio team Wonen
Beleidsinformatie Jeugd
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
1 Presentatie voor de kaderleden van de Noord-Hollandse ouderenbonden en de werkgroepen van de SBO-NH 8 november 2013 Door Wiebe de Haan (voorzitter Rocov-NH)
Mierlo - Helmond (spits)
Bergeijk Dommelen Volans (meerdere kleuren) idem, alleen spits Stads-/streeklijn (meerdere kleuren) idem, alleen spits Buurtbus Spoorlijn Kaart Kernnetwerk.
Gemeente Nijmegen 1 Klankbordgroep openbaar vervoer Lent, Visveld en Laauwik.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Masterclass: Transitie Jeugdzorg. Vakkundige hulp aan kinderen en ouders bij vragen over opvoeden en opgroeien, opdat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie.
Openbaar Vervoer in de gemeente Leudal. Taken en verantwoordelijkheden van de gemeente Presentatie Commissie Ruimte 22 januari 2013 Dhr. P. Stevens Ing.
Ontmoetingsplek De Kloosterhof Weurt. Doel van de avond Stand van zaken totaalproject Stand van zaken ontwerp gebouw Werkatelier openbare ruimte.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Regionale Agenda en gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven Gemeente Valkenswaard, 25 november 2014.
Het Europees Sociaal Fonds investeert in jouw toekomst.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Overlegtafel subsidiepartijen m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017 Dinsdag 13 oktober van – uur.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
Parkmanagement Veghel & Arriva Nederland
Aanbesteding jeugdteams
Informatiebijeenkomst GOL
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
Europese aanbesteding catering-/drankvoorziening gemeente Venlo
Klankbordsessie 2 december 2015
Rapportage Kwaliteitsmeting huishoudelijke ondersteuning
Alle OV-bussen binnenkort zero emissie: Lessen van een green deal.
Markconsultatiedag 29 november
MaaS pilot: Grenzeloze Mobiliteit
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Markconsultatiedag 29 november
Samenwerking in de regio voor betere mobiliteit voor iedereen
Qbuzz nieuwe vervoerder in Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Nieuw OV-netwerk in regio DAV Drechtraad
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
Visie op wonen GEMEENTERADEN
Aanbesteding concessie Zaanstreek-Waterland ZaWa 2022
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Aanbesteding Zuidoost Brabant Ontwerp Programma van Eisen Informatiebijeenkomst voor raads- en statenleden 1 april 2015

Programma 19:30 uur Welkom en inleiding 19:45 uur Toelichting hoofdlijn Programma van Eisen 20:30 uur Informatiemarkt over het lijnennet 21:30 uur Afsluiting 2

Aanleiding 10 december 2016: afloop huidige concessie Hermes 11 december 2016: start nieuwe concessie Openbare aanbesteding verplicht conform Europese en Nederlandse wetgeving Provincie is per 1 januari OV-autoriteit 3

4

Spoor Rijksconcessie (NS) HOV Provinciale Opbouw OV-systeem Spoor Rijksconcessie (NS) HOV Provinciale Stads- en streeklijnen concessie Buurtbussen (Arriva/Hermes) KMO* Subsidieregeling PNB *KMO = kleinschalige mobiliteitsoplossingen 5

Kengetallen concessie Zuidoost-Brabant Totale omzet: circa € 50 miljoen per jaar Aantal reizen: circa € 29 miljoen per jaar Dagelijks rijden circa 180 bussen Lichte groei in aantal reizigers Score klanttevredenheid 7,5 (gelijk aan landelijk gemiddeld ) 6

Financiering concessie 7

Toelichting Programma van Eisen (PvE) Ontwerp PvE is eerste stap richting bestek. Geeft toelichting op: Doelen, ambities en hoofdkeuzes Basiseisen voor bestek Quality contest als prikkel voor extra kwaliteit Doorontwikkeling en flexibiliteit Inspraak en vervolgproces 8

Doelen, ambities en hoofdkeuzes Doel: beste OV voor reiziger, nu en in de toekomst Meer reizigers en hogere bezettingsgraad Beter imago en hogere klantwaardering Inbedding in Brabant en maatschappelijk verantwoord Flexibiliteit om op de vraag in te (blijven) spelen Looptijd concessie: periode 10 jaar Passend binnen beschikbaar budget 9

Opzet op hoofdlijnen: eisen en flexibiliteit 1. Basis op orde: ondergrens d.m.v. eisen Kwaliteitseisen zoals gebruikelijk in OV Updates (ervaringen Brabant & elders, evaluatie Brabant, voortschrijdende techniek / innovaties, regionale kenmerken, etc) Kernnetwerk 2. Vervoerder prikkelen om meer en beter OV te bieden Quality contests in aanbesteding 3. Ontwikkeling en flexibiliteit tijdens de looptijd Ontwikkelteams Triple Helix Prikkels 10

1. Basis op orde Belangrijkste kwaliteitseisen: Materieel: Comfortabel materieel Rolstoeltoegankelijk Milieu-eisen Reisinformatie en service: Informatie op haltes en knooppunten Real-time informatie Displays in bus Serviceloketten op station Eindhoven Sociale veiligheid Uitvoeringskwaliteit 11

1. Basis op orde Kernnetwerk: Focus op meer reizigers en goed bezette bussen Kernnetwerk is ondergrens in het vervoeraanbod In 2014 ontwikkeld en afgestemd met gemeenten Moet minimaal geboden worden door inschrijver Inschrijver heeft enige vrijheid route en dienstregeling te bepalen (eis: minimaal 80% haltes bediend) Inschrijver wordt geprikkeld meer vervoer aan te bieden (Pluspakket): Meer ritten op verbindingen uit het Kernnetwerk Eventueel ook: andere verbindingen 12

1. Basis op orde Totstandkoming Kernnetwerk: Waar rijdt de bus: Ruggengraat is HOV en Doorstroomassen (Volans/VolansPlus) Andere stads- en streeklijnen geoptimaliseerd Buurtbuslijnen in huidige vorm behouden Hoe vaak rijdt de bus: HOV en Doorstroomassen volgens bestuurlijke afspraken Overige lijnen: frequentie op basis van de reizigersaantallen Pakketten toegevoegd: Wensen gemeenten geïnventariseerd Grootste knelpunt: bereikbaarheid avonduren en weekend Daarom extra bediening avonduren/weekend toegevoegd 13

1. Basis op orde: Kernnetwerk in het Ontwerp Programma van Eisen Kaarten ter referentie (inschrijver mag binnen kaders andere lijnvoering kiezen) 14

1. Basis op orde: Kernnetwerk in het Ontwerp Programma van Eisen Eisen met kernen en haltes die bediend moeten worden, aansluitingen en frequenties (ondergrens). 15

2. Quality Contests als prikkel voor kwaliteit Overkoepelende Quality Contest Marktpositionering en Ontwikkeling Quality contests op drie specifieke thema’s: Een vraaggericht vervoeraanbod Een klantvriendelijke en voor de reiziger begrijpelijke klantinterface Comfortabel en wervend materieel, dat zoveel mogelijk zero emissie is Kwalitatief te beoordelen: betere plannen = meer kans op winnen 16

2. Quality Contest (overkoepelend): Marktpositionering en Ontwikkeling Doel: marktpartij vinden die mobiliteitsmarkt optimaal bedient en daarvoor innovatie continu inzet Hoe wordt het vervoeraanbod gepositioneerd? Welke innovaties worden aangeboden? Nu: OV-concessie, doorgroeien naar mobiliteitsconcessie 17

2. Quality Contest: Vervoeraanbod en Kernnetwerk Doel: een netwerk aan vervoersvoorzieningen die passen bij de vervoervraag Onderdelen: Vervoerplan Kernnetwerk en Pluspakket Vervoerplan Doorontwikkeling Optie Maatwerk 18

2. Quality Contest: Klantinterface Doel: een gemakkelijk te gebruiken vervoersysteem dat‘tussen de oren’ zit bij reizigers in het gebied Onderdelen: Betaalgemak Tarieven Reisinformatie en Serviceverlening Marketingplan Jaar 1 (branding en promotie) 19

2. Quality Contest: Materieel en Zero Emissie Doelen: Comfortabel en wervend materieel voor de reiziger Ambitie: volledige transitie naar zero emissie in 2025 Onderdelen: Uitstraling en comfort materieel Wervende uitstraling stedelijk HOV: VolansPlus Realisatiepad zero emissie 2025 (ambitie) 20

3. Doorontwikkeling en Flexibiliteit Eisen + Quality Contests = aanbod eerste jaar Daarna doorontwikkeling en flexibiliteit (binnen basiseisen) Slim sturingsmodel met Ontwikkelteams Provincie, Concessiehouder, gemeenten, Reizigersoverleg Brabant en Triple Helix-partners Financiële prikkels zorgen dat concessiehouder belang heeft bij meer en tevreden klanten Cyclus vernieuwing plannen Klantinterface (state of the art) 21

Inspraak en vervolgproces Tot en met 18 mei inspraak mogelijk Gebruik a.u.b. het inspraakformat Reactie naar OVaanbesteding@brabant.nl Reactienota Definitief Programma van Eisen Planning aanbesteding: Juli: vaststelling Bestek (inclusief definitief PvE) Juli – november: inlichtingenrondes November: einde inschrijfperiode Begin 2016: gunning concessie, begin implementatie 11 december 2016: start nieuwe concessie 22

Informatiemarkt Nadere toelichting op het Kernnetwerk per gebied: Eindhoven, Veldhoven, Oirschot, Best en Son en Breugel Helmond, Nuenen, Laarbeek en Gemert-Bakel, Asten, Cranendonck, Geldrop-Mierlo, Heeze-Leende, Someren en Deurne Bergeijk, Bladel, Eersel, Reusel-de Mierden, Valkenswaard en Waalre 23