Functies en anatomische Persoonlijke factoren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

KINDEREN EN JONGEREN MET NAH EN ONDERWIJS
Titel presentatie AMSTERDAM, september 2011 I-Move Helene van Gorkum
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Onderwijspsychologie
School- en pedagogische psychologie
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Studietaak De studietaak staat centraal
Opvoeden van drukke kinderen
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Aardrijkskunde Welkom Klas 2.
Intersectoraal Klas 3.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Is participatie te meten?
Informatie- avond groep 6
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
18 november 2011.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Allemaal beestjes Wereldoriëntatie les 2. Planten- en vleeseters.
Participatiewetgeving een uitdaging of een leeg huis?
Ouderavond Groepsorganisatie
Dossier Empowerment.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Revalidatie E. Drossaer, revalidatiearts
vanuit een herstelgerichte visie!
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
GemeenteZorgkantoor (AWBZ) Zorgverzekeraar (ZVW) Zorgverzekeraar (ZVW) UWV /CWI / bedrijfsarts Werkgevers / scholen / Zelf betalen Netwerkpsychologen.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Opgave jongeren Thema avond gemeenteraad, 27 oktober 2015.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Ervaren gezondheid gerelateerde problemen van volwassen overlevenden van kanker: ontwikkeling en validatie van de ICF Cancer Survivor Core Set Olaf P.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Informatieavond groep 5 Welkom! Omdat ieder kind anders is.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Oudertevredenheidsonderzoek:
Wat is coöperatief leren?
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Eindopdracht kwaliteitszorg.
2de graad verzorging - voeding
Schrijfvaardigheid Doelen:
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
GO! Campus De Vesten Herentals
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Kenniskring jobcoaching SBCM
L4: reader.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
BOM-model PV 25/03/2014.
Verduidelijking van de NEN – NTA – Cliq methodiek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Wat leer je allemaal op school?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Functies en anatomische Persoonlijke factoren Jonas (1) Functies en anatomische eigenschappen Hersenletsel li(-) Hemi-anopsie re (-) Hemiparese re (-) Vermoeidheid (-) Aandachtsstoornis (-) Geheugenprobleem (-) Laag denktempo (-) Onzekere persoonlijkheid (-) Activiteiten Participatie Moeiijk sociaal gedrag en moeilijke sociale vaardigheden Externe factoren Persoonlijke factoren jongen 11 jaar

Functies en anatomische Persoonlijke factoren Jonas (2) Functies en anatomische eigenschappen Hersenletsel li(-) Hemi-anopsie re (-) Hemiparese re (-) Vermoeidheid (-) Aandachtsstoornis (-) Geheugenprobleem (-) Laag denktempo (-) Onzekere persoonlijkheid (-) Activiteiten Lezen? Mobiliteit? Schrijven? Leren? Probleemoplossend vermogen? Zelfstandig taken ondernemen? Eigen tijd indelen? Omgaan met stress? Participatie Moeiijk sociaal gedrag en moeilijke sociale vaardigheden Omgang met klasgenoten? Individuele sociale interactie? Sociale interactie in groep? Externe factoren Hulpmiddelen? Thuissituatie? Attitude leerkracht en medeleerlingen? Persoonlijke factoren jongen 11 jaar

Functies en anatomische Persoonlijke factoren Jonas: maatregelen Functies en anatomische eigenschappen Bril voor visusstoornis Kiné voor spasticiteit Extra rustmomenten Diagnostiek aandachtsstoornis en geheugenprobleem Psychotherapie Activiteiten Goede plaats in de klas Felgekleurd lineaal zodat het Volledige blad gelezen wordt Te lange schrijfopdrachten vervangen door mondelinge opdrachten of gebruik van laptop Gebruik van lift Meervoudige taken in stappen verdelen, tussendoor checken Consequent gebruik van agenda Meer tijd laten voor test Participatie Buddy, zeker bij groepsactiviteiten Leerlingen en leerkrachten goed informeren zodat iedereen goed begrijpt waarom bepaalde maatregelen genomen worden Externe factoren Persoonlijke factoren

Functies en anatomische Persoonlijke factoren Arnout Functies en anatomische eigenschappen Activiteiten Participatie Externe factoren Persoonlijke factoren

Functies en anatomische Persoonlijke factoren eigenschappen Activiteiten Participatie Externe factoren Persoonlijke factoren

Functies en anatomische Persoonlijke factoren eigenschappen Activiteiten Participatie Externe factoren Persoonlijke factoren

Functies en anatomische Persoonlijke factoren eigenschappen Activiteiten Participatie Externe factoren Persoonlijke factoren

Functies en anatomische Persoonlijke factoren eigenschappen Activiteiten Participatie Externe factoren Persoonlijke factoren