De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Advertisements

De verlichting Paragraaf 2.
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
Het cultuurstelsel verdwijnt
Paragraaf 3 Honger en ellende.
Paragraaf 4.5 Indonesië wordt onafhankelijk.
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
Arbeiders komen op voor hun rechten.
De staatsinrichting van Nederland.
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
De Republiek in een tijd van vorsten
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.2.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1 & 2.2.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 1: Oorzaken.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht.
Indonesië.
Nationalisme in de kolonies
Paragraaf 2 Het cultuurstelsel.
Paragraaf 9 Een andere aanpak.
Indonesiërs willen meer
Historisch overzicht Nederland
Hoofdstuk 2.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
De staatsinrichting van Nederland.
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Paragraaf 3: kerk en school
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
3 Industrialisatie en Ismen
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonisatie en Dekolonisatie
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Politieke partijen en stromingen tot 1940
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Par 8 Opkomst van politieke partijen in de 19e eeuw
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Tijd van steden en staten
Politieke stromingen De liberalen
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
5.3 Democratie in Nederland Tijd van burgers en stoommachines
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
De Verenigde Staten. §1. Dertien Staten vormen één land. In 1607 stichtten de Engelsen dertien kolonies aan de oostkust van Noord- Amerika.
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
De kolonie Nederlands-Indië
Indonesisch nationalisme
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Par 3: Oorzaken van de Franse Revolutie
Transcript van de presentatie:

De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië Blanke Overheersing & Ethische Politiek § 3.3 & 3.4

Sociale Verhoudingen Afschaffing Cultuurstelsel Van herendienst naar loonarbeid = verlies aanzien Men wordt koelie Onrust op het Javaanse platteland vanaf de suikercrisis (1884) Armoede neemt toe Minder verdienen; meer belasting > enorme armoede bijna verdubbeling bevolking op Java bij een achterblijvende rijstproductie (1870-1900) > hongersnood

Koelies I.t.t. Java was de rest van de Archipel onderbevolkt, dus lokte ondernemers Javanen en Chinezen naar elders Vals contract (meestal drie jaar) met zogenaamd voorschot: wurgcontract Heel zwaar werk Slechte woonomstandigheden Slechte werkomstandigheden Je kon niet weg Koelieordonnantie versterkte dit nog (1880) Hiermee had de planter volmacht over de koelie

Koelies Verscheping naar Sumatra

Tempo Doeloe Europese bevolking verdubbelde (1870-1900): 45.000 > 90.000 Paste zich allen gemakkelijk aan aan de Indische (meng-)cultuur Advies: neem een inheemse “huishoudster”, met wie velen ook trouwden Kinderen groeide “inheems” op Wel een groot verschil of je als blanke opgroeide of als Indo Zeker naarmate er meer blanken kwamen (na 1900) werden Indo steeds meer met de nek aangekeken En, ten aanzien van de inheemse bevolking bleef men neerbuigend en autoritair

Tempo Doeloe

Ethische Politiek Idealisten gaan zich langzamerhand teweer stellen tegen uitbuiting en onderdrukking, geïnspireerd door Max Havelaar Ook de voogdijgedachte (Abraham Kuyper, 1879) werd eind 19e eeuw steeds belangrijker. Deze wordt door de liberaal Van Deventer omgevormd tot het ‘Eereschuld’ pleidooi. 1901, Kuyper laat deze in de troonrede opnemen

Ethische politiek wordt beleid Leuze: ‘irrigatie, emigratie, educatie’ Welvaart & zelfstandigheid bevorderen Achter de educatie ging het associatie-principe schuil Grondig kennis maken met de Nederlandse cultuur zonder de eigen cultuur op te geven Zo moest de inheemse cultuur ingepast worden in de onze Zo moest de inheemse elite rijp worden voor zelfbestuur Inspraak Via de Decentralisatiewet op provinciaal en lokaal niveau (1903) Via de Volksraad op staatsniveau (1916)

Ethische Politiek? Van Kol, kamerlid voor de SDAP tot oud-minister van Koloniën en ex-planter Cremer: "Wat zegt U daar nu van?" Cremer: "Ja wij Delimannen...zwijgen liefst daarover." (De (Groene) Amsterdammer 23 november 1902; Tekening: Johan Braakensiek)

Ethische politiek wordt beleid Aanpassingen in het bestuur Inheemse bestuurders krijgen westers onderwijs Blanke ambtenaren moesten de inheemse bevolking minder hooghartig behandelen Oprichting departementen die zich op de ontwikkeling van het land en volk gingen richten (bv. onderwijs, landbouw) Naast de lokale wetgeving ging nu ook de Nederlandse overheid op lokaal niveau rechtspreken Hierbij werd de lokale wetgeving gerespecteerd zolang deze maar niet in conflict met de Westerse was

H. de Wilde, De Anti-revolutionaire Partij en haar Program van beginselen, Den Haag, 1905, 3de druk, p. 326-327