Communicatie en Instumenten Tentamenvoorbereiding
Inhoud Communicatiebeleid Communicatieplanning Communicatie -processen en -theorieën Communicatie modellen Media
Communicatiebeleid 1/2 Ondernemings-, marketing- en communicatie doelstellingen Missie (mission statement), Visie, Strategische Kloof, Identiteit, GAP, Imago, reputatie, Positioneren, Kernwaarden, Naamsbekendheid Stakeholders, doelgroepen, IJkpersoon, Consumenten Intern: Bedrijfs -Cultuur, -Structuur, Leiderschapsstijl, Beleid Extern: Macro, Meso, Micro, SWOT, BCG Branded-, Endorsed- en Monolitische Identiteit (Zie hier)
Communicatiebeleid 2/2 Informationele- , transformationele- en tweezijdige positionering (hier) Klantwaarde: duur relatie, afname gedrag, opbrengst Communicatie (markt) onderzoeksproces: probleemstelling, onderzoeksplan, verzamelen gegevens (desk en field), analyse en interpretatie gegevens, rapportage en presentatie Communicatie onderzoek: attitude, opinie, identiteit, imago, sentiment, pretesting en posttesting Methodes: panel, interviews, enquête, observatie en experiment Techniek: kwalitatief, kwantitatief, survey, diepte intervieuw, schalen, spinnenwebmethode, face to face, telefonisch, schriftelijk
Communicatieplanning Communicatieplan: Probleemstelling, doelgroepen, doelstellingen, boodschap, strategie, middelen, tijd, buget, uitvoering en evaluatie Strategische, tactische en operationele planning en communicatie Kennis, houding en gedrag Effect-, proces- en bereik doelstellingen (hier) Ruler: Informeren, overtuigen, dialogiseren en formeren Interne-, externe- en intermediaire doelgroepen Segmentatie criteria doelgroep: meetbaar, haalbaar, omvang, bereikbaarheid, haalbaarheid Effect-, proces- en bereikevaluatie
Processen en theorieën Basis communicatiemodel: Zender-Boodschap-Medium-Ontvanger One to one, one to many en many to many Massacommunicatie theorieën: Stimulus-respons, injectienaald theorie, two- step en multistep- flow theorie (hier) Interpersoonlijk, intrapersoonlijk, groeps of massa communicatie Non verbaal, verbaal, auditieve, intentionele, non intentionele, visuele, modelinge, schriftelijke, interactieve communicatie Feedback, ruis, selectieve selectiemechanismen (hier), redundatie, referentiekader en omgevingsfactoren
Modellen AIDA, DAGMAR (hier), 7S model, PLC, Maslow, Ruler, Zowel lezen als toepassen
Media Persbureau, dag- en nieuwsbladem. tijdschrift, huis aan huis bladen en sponsored magazines. Televisie, bioscoop, radio, buitenmedia, digitale- en sociale media voordelen en nadelen benoemen van bovenstaande Media selectie op bais van budget, oplage, bereik, dekking, kosten en frequentie Communicatievermogen: technische eigenschappen, context medium, confrontatie situatie en binding medium. (hier)