Logische niveaus Bateson en Dilts

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Advertisements

Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Evaluatie van mentorprojecten
2. Beïnvloedingsstijlen
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Werken met onbewuste delen
Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Zingeving in de Praktijk ZiP Dit is mijn geheim, het is heel eenvoudig: Alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Welkom Thuis Karpos Leerhuis.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Doelstellingen Formuleren
Werk mijmeringen Sleepy Shores.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
trendwatching Les 4: Kijken en zien
Benieuwd naar wie ik ben ...
Motiverende Gespreksvoering
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Intervisie.
Welkom op onze thema-avond
Weglopen Johanna Kruit.
Wie ik ben.
Weet je wie ik ben ?.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Vraag aan de Helpdesk: Hoe kan ik LIEFDE installeren?
Schrijven met een strategie
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Binnenkort is het vakantie !! Je zal me toch niet achterlaten hé ???
Symposium 5 jaar poliklinische apotheek ASz
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Workshop klassenmanagement
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Vriendschap.
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Onze doelen en visie in beeld
PowerPointsite-bep Dit is een baby zoals iedereen ze zou willen hebben maar helaas zijn ze zo niet verkrijgbaar.
1. Onderzoek jezelf en je werkomgeving 2
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Welkom op onze ouderochtend
Timemanagement.
Psychologieles 7 lesweek 7
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
WORKSHOP ELEVATOR PITCH Loopbaanevent Trivalent Nynke Visser 21 mei 2016.
Professionalisering en intervisie
Anders kijken, anders doen
Presentatie Created by Kathy Faelli.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Interactief presenteren - checklist
Transcript van de presentatie:

Logische niveaus Bateson en Dilts Lotte Kos

Logische niveaus van leren Bateson: Britse antropoloog (1904 – 1980) Dilts: NLP

Waartoe? Wat wil ik? Wie ben ik? (wat) Wat geloof ik? Wat vind ik belangrijk? Wat kan ik? Wat doe ik? Waar ben ik?

Leren/gedragsverandering Verandering op hoger niveau zal verandering op lager niveau brengen Verandering op lager niveau kan verandering op hoger niveau brengen De oplossing voor een probleem ligt meestal op een ander niveau dan waar het probleem zich afspeelt. Wanneer alle niveaus op elkaar zijn afgestemd (‘congruentie’) wordt gewerkt Met maximale ontspanning/plezier: Flow!

Een simpel voorbeeld Probleem: consulten lopen altijd uit OMGEVING: waar ben ik? In de spreekkamer Consult gepland 10 min. Praatgrage patiënten Wachtkamer vol mensen > of: vanuit doel – beschrijf alle niveaus alsof doel is gehaald

Een simpel voorbeeld Probleem: consulten lopen altijd uit GEDRAG: wat doe ik? Vraag pt wat er aan de hand is Laat pt uitpraten Vraag door Luister begripvol Probeer in te korten, lukt niet Raak geïrriteerd dat t te lang duurt.. Durf pt niet te onderbreken/af te kappen, ben voorzichtig > neem geen beslissing - >Effect op pt: doorpraten, wordt gehoord maar niet geholpen

Een simpel voorbeeld Probleem: consulten lopen altijd uit Vaardigheden: wat kan ik? Luisteren, doorvragen Inschatten wat de kern is Analyseren Welke kwaliteit gebruik ik NIET: > beslissing nemen > structureren

Een simpel voorbeeld Probleem: consulten lopen altijd uit OVERTUIGINGEN: wat geloof ik? Normen/waarden: Je moet mensen laten uitpraten Je moet altijd klaar staan voor iedereen Ik wil mensen inzicht geven Overtuiging: Als ik mensen afkap ben ik onaardig/vinden ze me niet aardig Ik ben pas een goede dokter als ik alle tijd neem voor mijn pten

Een simpel voorbeeld Probleem: consulten lopen altijd uit IDENTITEIT: wie ben ik? (als dokter) Ik ben een empathische en liefdevolle dokter voor al mijn pten ik ben een BAKEN

Een simpel voorbeeld Vanuit missie terugkijken naar alle niveaus Vanuit mijn missie om helderheid te geven, Ben ik een liefdevolle dokter, baken Ik sta klaar om mensen inzicht en structuur te geven (overtuiging ‘moet uit laten praten’/’aardig zijn’ genuanceerd) Ik luister, analyseer en neem beslissingen Ik structureer het gesprek en hou regie Waardoor consulten 10 min duren en pt tevreden weggaat en wachtkamer leeg is

OEFENING in tweetallen Formuleer je PROBLEEM of je DOEL Doorloop alle niveaus van beneden naar boven. Stap ‘eruit’ en kijk of het zo klopt Loop de niveaus terug vanuit je missie en herformuleer waar nodig ?