Verplaatsen les 2 praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Luchtvaart techniek en krachten
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Knikkerbaan maken Maria Al; september
Godsdienst.
Les 1 Wat is “ Kook met mij mee!”?. Een dag zonder vlees
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
De RijRegels.
Theo Burghout Week van de techniek We hebben bij.
Gemaakt door: Remco Muurling
27 januari 2013 PTC Barneveld José Oost, Heddy Boelsma & Rob de Bruin
Dolfijnen Door: Lieke.
Hogescholen in Dialoog
Rego,stijn,flore Stop pesten !!!.

Een lessenserie van drie lessen
Taalkunde Grammatica A
Start Hallo iedereen daar in de klas. Ga jij vandaag, samen met mij, mee op zoek naar jou droom job? Super, dan vliegen we er meteen in! Volgende.
Medmec 1 herfst Les 4.
Escher.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Godsdienst.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Mantelzorg, ook zelfzorg
9 december 2013 Ineke Willems Thijs Kieft
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Heb je je altijd al afgevraagd wat je huisdier doet als je naar je werk bent?
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Effectief rekenonderwijs
Een onverwacht feest Les 2
Transport en Infrastructuur 4D – De herhaling Vliegveld aan het strand? dded&v=Se4iuyF5cE8.
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Gemaakt door: Linde en Tessel.
Les 5 – Goed doen 2.0.
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
Ik doe mijn presentatie over…
Spreekbeurt van Gijs Spaargaren
Les 2 – Jouw media.
Jeugdjournaal kijken van de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo in Parijs.
Gewoontes / verslaving
Spreekbeurt hockey IRIS.
Lifestyle Voeding.
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Wat is animatie?.
STOP-MOTION.
BEGINNER EV3 Programmeer Les
M NECRAFT PLAATJES TUTORIAL #5 BANNERCRAFT.
Etiquette Etiquette Opdracht workshop.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
Met een gebogen hoofd zit Carmen aan tafel met haar boek. Met een moeilijk gezicht kijkt ze naar de opdrachten voor zich. Over een paar weken is haar.
USER in CVA Zorg 5 november 2015 Teuni ten Brink, Marcel Post.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Deze les Nabespreken toets Vervolg Verbanden
Verplaatsen met een rolstoel
Vallen - een groot probleem
Media is er altijd en overal
Gesprekstechnieken Les 5.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Omgaan met een rollator
Presentatie: wat is WE CAN Young?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
E-health domotica E-learning
Communicatie 7e les.
ADL Les 1.
De linkerknop van uw handzender is alleen bedoeld voor binnenrijden van de parkeergarage! Wist u dat u de rechterknop op uw handzender kunt laten activeren.
ADL Les 1.
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Verplaatsen les 2 praktijk Leerstof: Hoofdstuk 12, boek deel 2 persoonlijke basiszorg Nodig: mitella’s, 2 rolstoelen, 2 rollators

Wat gaan we doen? Herhalen in een casus Lopen rollator, rekje Verplaatsen van objecten Hulp bij vallen

Haptonomisch werken herhaling Tips: Wees je bewust van het effect van je aanraking. Wacht op de cliënt Probeer altijd zelf de beweging te maken, die je van de cliënt verwacht. Stop de beweging wanneer cliënt niet mee beweegt Vraag: waarom is haptonomisch werken ook ergonomisch? Antwoord op vraag: omdat je gebruik maakt van de activiteit van de cliënt en zelf dus minder hoeft te doen

Vanuit de haptonomie; zie je verschillen? https://www.youtube.com/watch?v=pmbDBDyq1rI http://youtu.be/TQ7q2n_Litk Verschil is natuurlijk dat bij het 2e filmpje het lopen met de rollator erbij in zit, maar ik bedoel dat het verschil in hoeverre de zorgverlener wacht op de cliënt. In het eerste, mijn, filmpje wacht ik onvoldoende. Ook is er verschil in handvatting bji de benen.

Casus Ann Tweetallen bij bed; één speelt zo goed mogelijk Ann Gebruik een mitella. Gebruik géén passieve tillift. Lig ->Rand bed en rand van bed-> stoel; overleg hoe je het gaat doen. Welke instructies geef je precies aan Ann? Wisselen Deel casus Ann uit per persoon

Casus Ann Klassikaal nabespreken ; welke technieken gebruikt en waarom Welke instructies heb je gegeven?

Hulp bij mobiliteit buiten het bed groep splitsen. Helft (even aantal) doet 1, andere helft 2. 1: opstaan uit stoel en lopen met rollator of met rekje (ene deel van de groep)en wissel van rol! ook stoep op en af oefenen. Eerst filmpje volgende dia bekijken! 2a: zelf rijden met de rolstoel, in de lift, naar beneden en terug; de ander loopt mee. 2b: gereden worden in de rolstoel; pak een drempel mee Wisselen van groep Eerst filmpje kijken

Opstaan uit stoel en lopen met rollator of rekje zie filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=xa0j9ZBG77k Oefen dit zelf en zorg dat je in ieder geval een deur opent en een drempel neemt

Lopen met cliënt Help C naar voren te komen Voel of C stevig staat Meestal staat V aan goede kant (soms niet, bijv. bij met een stok lopen) Zie plaatje voor manier van vasthouden

Lopen vervolg Zorg dat C zich goed opstrekt Zorg er altijd voor dat de cliënt boven zijn eigen steunvlak (het gebied tussen zijn voeten) staat en niet richting jou begint te ‘hangen’. Denk aan: schoenen, plan de afstand; evt. stoel voor rust onderweg plaatsen. Oefen in tweetallen met het lopen

Manoeuvreren met tilliften, nachtkastjes, bedden Met tweetallen. Nodig: de 6 Karvragen en de Rijregels (kopie) Pak een nachtkastje, bed of tillift Beantwoord de 6 karvragen voor het object Filmpje: http://www.goedgebruik.nl/filmpjes Lees de Rijregels en rijd een stuk met jouw object Uitdelen: karvragen en rijregels, pagina 4 van de praktijkrichtlijnen (bijlage)

Vallen Tijdens val http://youtu.be/i80nJJYXxmg Na val in stoel helpen http://youtu.be/R0t5isN9_jk Oefen in tweetallen Ken je nog andere manieren om een gevallen C te helpen? Als C gevallen is eerst checken of alles ok is (EHBO), niet zo maar “oprapen”. Er zijn meer manieren bijv. Via een luchtmatras of schuiven op het achterwerk in plaats van op handen en kniëen

Vragen?