De Impact van een Superstore: een case study van Primark Alexandrium

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstroom van mbo naar hbo (Ronald Schouten & Anneke Westerhuis)
Advertisements

De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Vastgoed voor de vrouwenopvang Monique Waarts Directeur Mitros Maatschappelijk Vastgoed.
Inkomenseffecten van woningbouw workshop evaluatieonderzoek 28 maart 2013 Dr. R. Willemse Teamleider beleidsonderzoek Rekenkamer Rotterdam.
Onafhankelijke bron Dé onafhankelijke bron op het gebied van winkelinformatie in de Benelux én 50 Europese winkelsteden. Locatus verzamelt zelf informatie.
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Mögliche Einstiege: -Hobbysportler müssen mehr aus den Umgebungsvariablen rauskitzeln- dahinter steht: Für eine gute Position muß man nicht mehr trainieren.
1.
Succesvol in onderwijs met ICT
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Oratie prof.dr. Elbert Dijkgraaf Bewijzen beleid baat.
Risico’s en gevaren van techniek
Gedelegeerd bestuurder UNIZO Karel Van Eetvelt SEPA Een bedreiging voor de KMO’s?
Etnocentrische reacties van Nederlanders op allochtonen longitudinale en cross-nationalevergelijkingen.
Lemelerveld is van de kaart ! 5 oktober 2007 Koopzondag Clemens van Ewijk – Auto van Ewijk.
Planning, branches & beleving dr.ir.ing. Ingrid Janssen Amsterdam, 2 oktober 2013.
Presentatie effectstudie komst Aldi
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Challenge the future Delft University of Technology Over spaghetti, verkoop en veranderingstheorieën Effecten van verkoop van huurwoningen op.
Overheidsfinanciën College 1, 22 april 2008 Robert Inklaar
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Marketing presentatie
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Leeftijdsonderscheid in het pensioenakkoord ? Inleiding op de bijeenkomst van de Vereniging voor Pensioenrecht 6 december 2011.
Swot analyse
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Presentatie PSO Nederland
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams.
Lastenverlichting op arbeid: geen gratis lunch Paul de Beer UvA-AIAS & De Burcht.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
Beleggen en financiële markten Hoofdstuk 6 Vastgoed 6.1 De producten Direct en indirect vastgoed Rendement op vastgoed 6.2 Markt en prijsvorming De markt.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Ondernemen in de nevel een onderzoeksontwerp Michiel van Meeteren (UGent, SEG)
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Lesbrief Markt en overheid
Kosten en lasten in de sociale huur
Tarieven in het nieuwe Marktmodel
Lancering van Marklinq Dr. Karel Jan Alsem 10 september 2013
Inventarisatie effecten FOC Bleizo
inkomenselasticiteit
Welkom havo 3..
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Les 5: Het marketingplan
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
GRS Wetteren – deelstudie mobiliteit
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Marktvormen.
Bevolkingsomvang in Bronckhorst
Traject De Beleverij WELKOM!.
Dr. Manja Bomhoff & Mr. dr. Yvonne van der Vlugt
Transcript van de presentatie:

De Impact van een Superstore: een case study van Primark Alexandrium Niels Kuiper s2222655 Begeleider: dr. M. van Duijn Groep 5 Introductie Aanleiding: Veranderende economische omstandigheden creëren vraag naar superstores Veranderingen in het beleid sinds de Nota Ruimte 2006 maken het mogelijk voor superstores om zich te vestigen in Nederland Probleemstelling: Onder academici is geen eenduidige consensus over de effecten van de vestiging van een superstore in een winkelgebied. Veranderende vraag consument Hoofdvraag: ‘wat zijn de externe effecten van superstore Primark Alexandrium op omliggende winkelgebieden?’ Theoretisch kader: Gunstige macro omstandigheden zorgen voor opkomst superstores Superstores genereren zowel positieve als negatieve effecten Superstores kunnen voorzieningenniveau winkelgebied verhogen. Winkelgebied trekt dan geografisch grotere afzetmarkt Primark in Nederland lijkt dit te veroorzaken. Passanten nemen soms met 300 % toe na vestiging Primark Resultaat: agglomeratie voordelen in winkelgebied Primark Keerzijde: omliggende winkelgebieden verliezen klanten Hypothese: het verlies van concurrerende winkels in omliggende winkelgebieden en het aantrekken van alle typen winkels in het winkelgebied van de Primark “Tien jaar geleden moest iedereen een Media Markt hebben, vervolgens barstte de strijd om de Ikea los. En nu wil elk winkelcentrum een Primark.” (Nieland, 2013) Onderzoek naar de impact van Primark Alexandrium: Verdeling concurrentie en andersoortig: Onderzoeksgebied met verdeling winkels: Methodologie: Gekeken naar verdeling van de exits en entries van winkels ten opzichte van de afstand naar de Primark Onderscheid tussen concurrerende en andersoortige branches Onderzoeksgebied ingedeeld in afstandsringen en vervolgens de kans op exit of entry bepaald per ring. Twee datasets van Locatus Nederland. Eén uit 2008 (jaar voor de komst van de Primark) en één uit 2014 Concurrentie Andersoortig 22.030-Warenhuis 11-Dagelijks 22.040-Kleding & Mode 22.070-Huishoudelijke- & Luxe Ar 22.050-Schoenen & Lederwaren 22.080-Antiek & Kunst 22.060-Juwelier & Optiek 35-Vrije Tijd   37-In/Om Huis 38-Detailh Overig Resultaten: De kans op exits voor concurrerende winkels is hoger op een grotere afstand van de Primark Dit geldt echter ook voor andersoortige winkels:, dit is theoretisch gezien niet (direct) te wijten aan de Primark. Waarschijnlijk komt de piek van exits in andersoortige winkels door winkelgebied Alexandrium in zijn geheel. Aandeel Primark in dit effect is onbekend, wel heeft de Primark niet het hoogste aantal passanten in winkelgebied Alexandrium. Kans op entry, voor zowel concurrerende als andersoortige winkels, heeft geen piek in het winkelgebied van de Primark maar volgen exits. Opvallend: De entries zijn hoger dan de exits in de eerste drie kilometer om vervolgens achter te blijven. Alexandrium: Passantenklassen: Conclusies: Er lijkt een negatief extern effect te bestaan dankzij de Primark op ongeveer 3-5 kilometer afstand Dit effect lijkt echter een onderdeel van het negatieve externe effect van het winkelgebied Alexandrium in zijn geheel . De exacte bijdrage van de Primark aan dit effect is onbekend. Het verband tussen de entries van winkels en hun locatie ten opzichte van de Primark lijkt minder duidelijk: tussen 0-3 kilometer zijn er wel relatief meer entries dan exits. Na 3 kilometer is het vestigingsklimaat minder gunstig en blijven de entries achter bij de exits