Kunstmap Riemke Jentink VR1A
Bronnen over kunsteducatie: Vreugdenhil, Kees, 'Alternatief voor didactische analyse?' In: Pabo - Net 16, APS, Amsterdam 1993, pg. 3-5 F. Haanstra (2005). De samenhang tussen professionele kunst, amateurkunst en kunsteducatie F. Haanstra (2008). ‘De thuiskunst van scholieren’. http://www.ellenverheyen.nl/kunsteducatie-kinderen-amsterdam.html
M. Hoekstra (2010). ‘Het per ongelukke goed proberen te doen’. http://www.bureaukunsteducatie.nl//index.php?id=21 M. Bremmer & A. Huisingh (2007). muziek is als de geluiden heel mooi door elkaar gaan. Conferentie Onderzoek in Cultuureducatie 2008: een keuze uit gepresenteerde papers (2008) Reeks Cultuur + Educatie 22
Culturele kaart Winterswijk
Theater de storm Bibliotheek Winterswijk Museum Freriks
Tricot Winterswijk Het Ateliertje Het Mondriaanhuis
Boogie Woogie Bioscoop Skopein
Kunsteducatie op mijn stageschool O.B.S Bargerpaske, Winterswijk Kunstzinnige oriëntatie. Hieronder vallen: Tekenen en handvaardigheid, Muziek, Spel en bevordering van het taalgebruik en Beweging. Bij deze activiteiten gaat het om het ontdekken, uiten en inhoud geven aan je gevoelens. De methode, die we hiervoor gebruiken in de groepen 1 t/m 8 is: “Moet je doen”. In groep 4 krijgen de leerlingen ook muziekles van een AMV-docent. In het kader van “Optredens voor en door kinderen”, werken we onder de titel “Klein Applaus”. De leerkrachten verzorgen met de kinderen optredens. Dit kan zijn: een dansje, drama, toneel, zang, muziek, het voordragen van een gedicht, enzovoort.
Culturele vorming: Dit onderdeel van het lespakket varieert van een bezoek van een schrijver, of van een project in de groep(en), tot het bijwonen van een voorstelling (bijv. ballet, toneel, muziek of film). De culturele commissie van Bargerpaske (CCB), bestaat uit 3 leerkrachten, 1 medezeggenschapsraadslid en 2 leden van de Stichting Vrienden van Bargerpaske. Zij werken samen met andere scholen voor het aantrekken van grotere voorstellingen. Deze commissie stelt jaarlijks een programma op, dat past binnen het beschikbare budget. Tevens probeert zij er voor te zorgen, dat elke leerling gedurende zijn/haar basisschooltijd kennis kan maken met zoveel mogelijk facetten van kunst en cultuur.
Kunstsamenhang activiteit: De Kunstketting Tekenen: Bij deze opdracht ga je een eigen fantasiewereld bedenken en tekenen. Poezie: Je gaat een gedicht maken over jou fantasiewereld die je net getekend hebt. Muziek: Je gaat geluiden uit jou fantasiewereld laten horen. Die klinken vast heel anders dan hier!