Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
___________________________________________________________ Opvoedingswinkel Zuid-Limburg Opvoedingswinkel Z u i d - L i m b u r g.
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
BSWZ.be Beroepsvereniging Sociaal Werkers Ziekenhuizen
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Uitwisselingen Mogelijke uitwisselingen - Binnen Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Buiten Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Dual.
Studietrajectbegeleiding FPPW Universiteit Gent Wat Wat Situering Situering Taken Taken Contactgegevens studietrajectbegeleider Contactgegevens studietrajectbegeleider.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Inter-provinciale studie detailhandel
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Visie informatievoorziening
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
BEURZENPROGRAMMA’S VOOR HBO5. BEURZENPROGRAMMA’S Generieke beurzen Specifieke beurzen: - Transition Fellowship Programme.
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Rol en positie omgevingsambtenaar
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
Op school en in de scholengemeenschap
Informatieavond “Studeren in het buitenland: specifieke informatie” 12 maart 2015.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Projectgroep: Technical and Vocational Training (TVET)
Welkom op de 2de VELOV-conferentie Hasselt, 26 februari 2015
HR NETWERK 30 JANUARI 2015 De beleidsnota Bestuurszaken doorgelicht Uitdagingen voor HR.
Schakelstudenten begeleiden nog voor de start Lynn Van den Broeck - Doctoraatsstudent Should I stay or should I go - 26 maart 2015.
Een wereld van verschil!. WAT? Aanloop van een proces  2 jaar Verbeteren van de sportwerking op de verschillende niveaus – Lokaal – Bovenlokaal – Regionaal/provinciaal.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Beheer van Onderzoeksdata (RDM) Hannelore Vanhaverbeke – DOC Jan Ooghe, Kristel Hoydonckx – ICTS TOB project o.l.v. Hilde Van Kiel - UB.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Introductiedag Bacheloropleiding HW 18 september 2015.
Introductiedag Schakelprogramma HW 18 september 2015.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
Voorstelling dienst Studieadvies Informatie- en kennismaking Studentenvoorzieningen 19 oktober 2012.
Begeleiding bij Werkplekleren
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Waarom Multimove in Damme ?
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Center for e-Learning, RSM
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Maatschappelijke Zorg 21 februari 2017
Het succes van de taalbewuste docent
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Beleidsplan vrijwilligersbeleid Mark Borremans - DVP
Masterclass voor lerarenopleiders
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
Opmaak van kwaliteitseisen en voorwaarden voor deelsystemen
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Transcript van de presentatie:

Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015

‘Should I stay or should I go?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Joke Vanhoudt, voorzitter Werkgroep Studie- en studentenbegeleiding, Associatie KU Leuven Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015

1. Welkom

2. Context

3. Heroriënteren: intro

4. Heroriënteren: uitgangspunten Link met basisprincipes studie- en studentenbegeleiding, met deontologische code SSB Ingebed in breder oriënteringsbeleid Zo vlug mogelijk in studierichting afgestemd op interesse en begincompetenties Niet persé sneller, ook tijd nodig voor remediëring of ondersteunen keuzetwijfel Student is zelf verantwoordelijk

4. Heroriënteren: uitgangspunten Student kiest zelf voor bepaalde vormen van begeleiding (liefst geen verplichting) Studenten en studie(traject)- begeleiders kunnen kiezen uit verschillende formats Studenten en studietrajectbegeleiders hebben diverse tools ter beschikking Gedeelde verantwoordelijkheid van twee instellingen

5. Heroriënteren: noden Aankaarten van een aantal gevolgen van regelgeving studievoortgang op Vlaams niveau Zich laten horen als SSB en de signaalfunctie in de eigen instelling actief opnemen. Beschikbaar stellen van betrouwbaar en valide testmateriaal (detectie, selectie, aanmaak, ….)

5. Heroriënteren:noden Uitwisselen van goede formats Ruimte creëren om studenten neutraal en volledig advies te geven Pleiten voor haalbare student/studie(traject)begeleider-ratio Erkenning vragen van het belang van snelle feedback, met aandacht voor bepaalde deadlines

5. Heroriënteren:noden Stimuleren van professionalisering van SSB, specifiek rond het thema heroriënteren Stimuleren van samenwerking rond het ontsluiten van data, het gebruik van datamanagement Expliciete aandacht vragen voor die studenten die tussen twee academiejaren in, in stilte verdwijnen

6. Dank je wel !!