Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015
‘Should I stay or should I go?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Joke Vanhoudt, voorzitter Werkgroep Studie- en studentenbegeleiding, Associatie KU Leuven Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015
1. Welkom
2. Context
3. Heroriënteren: intro
4. Heroriënteren: uitgangspunten Link met basisprincipes studie- en studentenbegeleiding, met deontologische code SSB Ingebed in breder oriënteringsbeleid Zo vlug mogelijk in studierichting afgestemd op interesse en begincompetenties Niet persé sneller, ook tijd nodig voor remediëring of ondersteunen keuzetwijfel Student is zelf verantwoordelijk
4. Heroriënteren: uitgangspunten Student kiest zelf voor bepaalde vormen van begeleiding (liefst geen verplichting) Studenten en studie(traject)- begeleiders kunnen kiezen uit verschillende formats Studenten en studietrajectbegeleiders hebben diverse tools ter beschikking Gedeelde verantwoordelijkheid van twee instellingen
5. Heroriënteren: noden Aankaarten van een aantal gevolgen van regelgeving studievoortgang op Vlaams niveau Zich laten horen als SSB en de signaalfunctie in de eigen instelling actief opnemen. Beschikbaar stellen van betrouwbaar en valide testmateriaal (detectie, selectie, aanmaak, ….)
5. Heroriënteren:noden Uitwisselen van goede formats Ruimte creëren om studenten neutraal en volledig advies te geven Pleiten voor haalbare student/studie(traject)begeleider-ratio Erkenning vragen van het belang van snelle feedback, met aandacht voor bepaalde deadlines
5. Heroriënteren:noden Stimuleren van professionalisering van SSB, specifiek rond het thema heroriënteren Stimuleren van samenwerking rond het ontsluiten van data, het gebruik van datamanagement Expliciete aandacht vragen voor die studenten die tussen twee academiejaren in, in stilte verdwijnen
6. Dank je wel !!