4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Educational model for assessment
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Het publiceren van onderzoeksdata Frits K. van Evert.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
De ontwikkeling naar zelfregulerend leren
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
Intervisie onderwijs-ondersteuners
4C-ID & Klinisch Redeneren
Demo: Personal Competence Manager (PCM) Ruud Lemmers (LogicaCMG - Nederland)
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Jeroen van Merriënboer Themadag VOR-divisie ICT Saxion, Deventer, 19 januari 2006 Flexibilisering en de Paradox van de Keuze.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
moderniseren van het curriculum.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
De puzzel past steeds beter
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Procedurele adviesmodellen en het effect op de ontwikkeling van ‘self-assessment’ en taakselectie vaardigheden en domein- specifieke vaardigheden Bettine.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Gebruik van rubrics bij practica
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
Conceptuele denker Anne
SoMeRe.nl Een uitnodiging Sjoerd de Vries & Efthymios Constantinides.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Programma Opzet MKO-traject Leerdoelen Canvas Coaches
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Ondersteunen van Zelfregulatie
Educational support & innovation
Participatory Action Research
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Transcript van de presentatie:

4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer Gebruikersdag 4C/ID, 14 april 2011, Utrecht

Ontwikkeling model 1992 Eerste artikel ETR&D 1997 Training Complex Cognitive Skills 2002 Innovatief Onderwijs Ontwerpen 2007 Ten Steps to Complex Learning 2011 Innovatief Onderwijs ontwerpen in de praktijk 2012 Ten Steps to Complex Learning – geheel herziene druk

Belangrijkste wijzigingen TS Versie 2 Ontwikkelen van beoordelings-instrumenten Integratie van vraagsturing in alle componenten Uitgebreide principes voor mediagebruik

De 10 stappen

1. Beoordelingsinstrumenten ontwikkelen – (nieuwe) Stap 2 Scoring rubrics Narrative reports Constant set of standards Mix of assessment methods Multitude of assessors Expert-, peer- and self assessments

Broad sampling of tasks (8-10) Vertical and horizontal assessment Feedback sessions Development portfolios Diagnosis Van Merrienboer, J. J. G., & van der Vleuten, C. (2011). Technology-based assessment in the integrated curriculum. In M. Mayrath, J. Clarke-Midura, & D. H. Robinson (Eds.). Technology-based assessments for 21st Century skills: Theoretical and practical implications from modern research. Charlotte, NC: Information Age Publishing.

2. Vraagsturing en tweede-orde scaffolding Leertaken On-demand education Ondersteunende informatie Resource-based learning Procedurele informatie Solicited information presentation Deeltaakoefening Independent part-task practice

On-demand education Nu onderdeel van (de nieuwe) stap 3: Sequencing learning tasks Voorbeeld Complexe vaardigheid Ondersteuning Scaffolding 1ste orde Oplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2de orde De student reflecteert op voortgang en zoekt en selecteert eigen leertaken De docent maakt een preselectie van geschikte taken, waarna de student de eindselectie maakt De set taken waaruit de student kan kiezen wordt steeds groter

De rol van assessments / portfolios preflectie reflectie

Resource-based learning Onderdeel van Stap 4: supportive information Voorbeeld Complexe vaardigheid Ondersteuning Scaffolding 1ste orde Oplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2de orde De student zoekt zelfstandig relevante resources (Internet, bibliotheek etc.) De docent maakt een preselectie van relevante resources, waaruit de student mag kiezen Het aantal resources waaruit de student kiest wordt geleidelijk groter

Saskia Brand-Gruwel Iwan Wopereis

Solicited information presentation Onderdeel van Stap 7: Procedural information Voorbeeld Complexe vaardigheid Ondersteuning Scaffolding 1ste orde Oplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2de orde De student zoekt en raadpleegt behulpzame JIT-informatie tijdens taakuitvoering De docent zorgt dat JIT informatie-bronnen beschikbaar zijn, de student kan ze raadplegen Eerst expliciet aanbieden, dan beschikbaar stellen, tenslotte overlaten aan student

Independent part-task practice Onderdeel van Stap 10: part-task practice Voorbeeld Complexe vaardigheid Ondersteuning Scaffolding 1ste orde Oplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2de orde De student bepaalt wanneer deeltaakoefening zinvol is om overall prestaties te verbeteren De docent attendeert de student op relevante deeltaakoefening Van expliciet aanbieden, naar attenderen, naar alleen aanbod beschrijven

3. Uitgebreide principes voor media-gebruik Games Sociale media Mobiele technologie Learning networks

Conclusies en discussie Ontwikkeling richting zelfgestuurd leren (indien gewenst) Meer nadruk op --formatieve-- assessment Wijziging volgorde stappen 2 en 3 Games, sociale media en mobiel Discussie: 4C/ID principes en educatieve neurowetenschap Implementatieperikelen