4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer Gebruikersdag 4C/ID, 14 april 2011, Utrecht
Ontwikkeling model 1992 Eerste artikel ETR&D 1997 Training Complex Cognitive Skills 2002 Innovatief Onderwijs Ontwerpen 2007 Ten Steps to Complex Learning 2011 Innovatief Onderwijs ontwerpen in de praktijk 2012 Ten Steps to Complex Learning – geheel herziene druk
Belangrijkste wijzigingen TS Versie 2 Ontwikkelen van beoordelings-instrumenten Integratie van vraagsturing in alle componenten Uitgebreide principes voor mediagebruik
De 10 stappen
1. Beoordelingsinstrumenten ontwikkelen – (nieuwe) Stap 2 Scoring rubrics Narrative reports Constant set of standards Mix of assessment methods Multitude of assessors Expert-, peer- and self assessments
Broad sampling of tasks (8-10) Vertical and horizontal assessment Feedback sessions Development portfolios Diagnosis Van Merrienboer, J. J. G., & van der Vleuten, C. (2011). Technology-based assessment in the integrated curriculum. In M. Mayrath, J. Clarke-Midura, & D. H. Robinson (Eds.). Technology-based assessments for 21st Century skills: Theoretical and practical implications from modern research. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
2. Vraagsturing en tweede-orde scaffolding Leertaken On-demand education Ondersteunende informatie Resource-based learning Procedurele informatie Solicited information presentation Deeltaakoefening Independent part-task practice
On-demand education Nu onderdeel van (de nieuwe) stap 3: Sequencing learning tasks Voorbeeld Complexe vaardigheid Ondersteuning Scaffolding 1ste orde Oplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2de orde De student reflecteert op voortgang en zoekt en selecteert eigen leertaken De docent maakt een preselectie van geschikte taken, waarna de student de eindselectie maakt De set taken waaruit de student kan kiezen wordt steeds groter
De rol van assessments / portfolios preflectie reflectie
Resource-based learning Onderdeel van Stap 4: supportive information Voorbeeld Complexe vaardigheid Ondersteuning Scaffolding 1ste orde Oplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2de orde De student zoekt zelfstandig relevante resources (Internet, bibliotheek etc.) De docent maakt een preselectie van relevante resources, waaruit de student mag kiezen Het aantal resources waaruit de student kiest wordt geleidelijk groter
Saskia Brand-Gruwel Iwan Wopereis
Solicited information presentation Onderdeel van Stap 7: Procedural information Voorbeeld Complexe vaardigheid Ondersteuning Scaffolding 1ste orde Oplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2de orde De student zoekt en raadpleegt behulpzame JIT-informatie tijdens taakuitvoering De docent zorgt dat JIT informatie-bronnen beschikbaar zijn, de student kan ze raadplegen Eerst expliciet aanbieden, dan beschikbaar stellen, tenslotte overlaten aan student
Independent part-task practice Onderdeel van Stap 10: part-task practice Voorbeeld Complexe vaardigheid Ondersteuning Scaffolding 1ste orde Oplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2de orde De student bepaalt wanneer deeltaakoefening zinvol is om overall prestaties te verbeteren De docent attendeert de student op relevante deeltaakoefening Van expliciet aanbieden, naar attenderen, naar alleen aanbod beschrijven
3. Uitgebreide principes voor media-gebruik Games Sociale media Mobiele technologie Learning networks
Conclusies en discussie Ontwikkeling richting zelfgestuurd leren (indien gewenst) Meer nadruk op --formatieve-- assessment Wijziging volgorde stappen 2 en 3 Games, sociale media en mobiel Discussie: 4C/ID principes en educatieve neurowetenschap Implementatieperikelen