INVLOEDEN UIT DE MICRO-OMGEVING INVLOEDEN UIT DE MACRO-OMGEVING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De marketing-omgeving
Advertisements

De branche in kaart gebracht.
Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs
De toekomst van Nederland
Politieke Besluitvorming
De tijd van de wereldoorlogen
Globalisatie en antiglobalisatie: Waar ligt de waarheid?
Opdracht Strategieontwikkeling
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Een eerste kijk op trends
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Landbouw in Oostenrijk en NL
Hst 4: De wereld indelen.
Hoofdstuk 1: Op WereldreisBron: Blanchard, Macroeconomics Slide #1 EXTRA bij HK 1 China als zeer belangrijke factor in de “globaliserende economie” De.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 3
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
AARDRIJKSKUNDE.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Schematische samenvatting
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
Swot analyse
2.1bevolkingsgroei in modellen
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
De Toekomst Marketing.
Young meet the Elders Tammo Oegema 13 november 2013 YME 13nov14.
College 2 Marketingomgeving
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Midden in de wereld:.
De toekomst van Nederland
Een wereld van verschil
Figuur 3.1 Belangrijke factoren in de micro-omgeving van het bedrijf
Analyse maatschappelijk vraagstuk
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Economische en demografische aspecten van vergrijzing Roel Beetsma MN Chair in Pension Economics Vice-decaan FEB Universiteit van Amsterdam.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
WERELD 3 havo 4 Conflicten, macht en onmacht par 2 t/m 4.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
1. globalisering. 1.1 Het economisch wereldbeeld.
Afval Energie Bedrijf Welkom in Amsterdam!
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
WERELD 3 vwo 4 Conflicten, macht en onmacht par 2 t/m 5.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Hoofdstuk 4 Conflicten § 3 Oorzaken gewapende conflicten.
Groeien dankzij krimp ? Leudal, 13 september 2011.
Aardrijkskunde in de bovenbouw
Midden in de wereld:.
Redeneren over de verzorgingsstaat
Welkom Havo 5..
1. Wat is economische groei?
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Internationale handel
Beleid en regelgeving Les 1.
Ontwikkelingen in de recreatie
Tien prioriteiten voor Europa
International Business Practice
3.7 Amazonia: de betekenis (SE)
Transcript van de presentatie:

INVLOEDEN UIT DE MICRO-OMGEVING INVLOEDEN UIT DE MACRO-OMGEVING Overheden Concurrenten Leveranciers INVLOEDEN UIT DE MICRO-OMGEVING Intermediares Klanten Bedrijf Natuur Technologie Demografie INVLOEDEN UIT DE MACRO-OMGEVING Economisch Cultureel Politiek

Figuur 4.1 Belangrijke factoren in de micro-omgeving van het bedrijf

Figuur 4.2 De interne omgeving van het bedrijf

Figuur 4.3 Verschillende afnemersmarkten

Figuur 4.4 Verschillende belangengroepen

Figuur 4.5 Factoren die van invloed zijn op de macro-omgeving van een bedrijf

DEMOGRAFISCHE OMGEVING Baby boom Familie Bevolking Scholing ECONOMISCHE OMGEVING Economisch Bestedings-patronen

Figuur 4.6 Vruchtbaarheidspercentages in meer en minder ontwikkelde landen

Figuur 4.7 De vergrijzende bevolking van Europa: prognose van de groei tot aan het jaar 2020

Figuur 4.8 Environmental Sustainability Index

TECHNOLOGISCHE OMGEVING NATUURLIJKE OMGEVING Grondstoffen Energie kosten Vervuiling Ingrijpen Verandering Kansen R&D TECHNOLOGISCHE OMGEVING Verbetering Regulering

POLITIEKE OMGEVING CULTURELE OMGEVING Belangen-groepen Wetgeving Dwang CULTURELE OMGEVING Waarden Subculturen Verschuiving