Hoe werkt het in de praktijk? Ervaringen uit Nuenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VIOM Vrijwilligers Inzet Op Maat
Advertisements

De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
De nieuwe werkelijkheid
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Stichting Dijk van een Kust
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Innovatieve facilitaire dienstverlening
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Participatie en een Klantenraad
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Jongeren Preventie Team
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Zorgdragen voor anderen: wat komt er in de praktijk van terecht? Femmianne Bredewold 3 oktober 2014.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Burgerinitiatieven.
Copyright 2005 Stg Wireless Leiden open snel goedkoop draadloos computernetwerk voor Leiden e.o. Wireless Leiden.
Kennismanagement & Sociale media
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Nieuws, informatie en diensten-platform via Web, ‘gewone’TV, interactieve TV en mobiel 1 CommunityTV.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Zieuwent, Wi‘j doot ‘t samen!. Zieuwent? 1 van de 6 dorpen in gemeente Oost Gelre, Achterhoek Ca 2100 inwoners Ca 800 huishoudens Sociaal, actief betrokken.
Hoe spelen we daar in de dorpen op in? Presentatie: 4 maart 2015 Veranderingen in de zorg.
Using media Lisette Immink Pieter Versluis Anne Draper Tom Horn.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
 Wat is het?  Mogelijkheden  In praktijk  Opgericht in februari 2005  Platform waar iedereen video’s kan uploaden  In 2006 overgenomen door Google.
Presentatie| door: Verkenning ontwikkeling Dorpscentrum - Multifunctionele Accommodatie Kloetinge 2015.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Jeugdwerkactie 2014 Actiedoelen. Drie pijlers onder de actie Thema 1Sterk in je schoenen Weerbaarheid van jongeren Thema 2Schouder aan schouder Zorg voor.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid ‘Samen voor Het Groene Woud’ Anja Verweij, Bart van Nuland.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Natuurlijk, een netwerkcoach! Hanny van der Meer & Francien Bekius Steunpunt Mantelzorg Dokkumer-Wâlden.
Collectieve transitie en veerkracht
ViaVia Info-presentatie
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
De bedenkers.
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
1e ledenvergadering 1E LEDENVERGADERING 23 februari 2015
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Monitoring Vooral om van te leren.
Transcript van de presentatie:

Hoe werkt het in de praktijk? Ervaringen uit Nuenen Rein Langelaar

Ons Welzijn: wat en wie? Ontwikkelen nieuwe dienstverlening met inwoners en voor inwoners met breedband rond wonen, werken, leven, zorg, recreëren gericht op betere en duurzame samenleving Samenwerkingsverband: Rabobank Nederland Achmea Woningbouwvereniging Helpt Elkander Innoventia

Ons Welzijn: waarom? Coöperatieve grondgedachte Maatschappelijk ondernemen Binding met (potentiële) klant Betere eigen dienstverlening Nuenen is een “real life home lab”: gemobiliseerde en enthousiaste bevolking “fiber to the home” netwerk schaalgrootte (ca 23.000 inwoners)

Ontwikkelen nieuwe diensten Vanuit ideeën (uit workshops, onderzoek, klankbordgroep) naar concepten en innovatieprojecten: Video-on-demand Interactief beeldcontact Live-uitzendingen + dataverkeer + aansluiting apparaten thuis + transacties Community TV > OnsNet.TV

Van idee naar creatie OnsNet.TV Van idee: platform om initiatief en solidariteit in beeld en geluid te tonen Naar creatie: dienst in vorm en inhoud om initiatief en solidariteit in beeld en geluid bij inwoners en organisaties te enthousiasmeren, te stimuleren en waardevol te houden

Ervaringen Dienst OnsNet.TV Drie essentiële activiteiten: Stimuleren / enthousiasmeren Faciliteren Technisch platformeren Houd rekening met: Betekenis andere (basis)diensten als “interactieve beeldcontacten” en “live-uitzendingen”

Ervaringen “technisch platformeren” Boodschap: alles kan, alles mag en alles in beeld tenzij… Eis: eenvoudig en gemakkelijk voor elke gebruiker. Ook ontsluiten via TV Iedereen, elk individu, elke vereniging kan zijn eigen filmpje uploaden, zijn eigen pagina maken en voorzien van film, tekst, foto, links en agenda-item toevoegen en geheel zelf beheren en reageren De inhoud zo indelen en op een zodanige manier vindbaar maken zoals de inwoners dat willen Alle inhoud vóór publicatie “modereren” op basis van met inwoners vastgesteld protocol Techniek moet, maar is bijzaak Pas op voor toppunt communicatie

Ervaringen “faciliteren” (1) Boodschap: vangnet voor alles, ultiem overbodig 23.000 potentiële, actieve deelnemers… Laagdrempelig, ok, het vraagt wel stappen zetten… Stap 1: wat is een filmpje Stap 2: een filmpje willen maken / gefilmd willen worden Stap 3: een camera hebben Stap 4: een filmpje kunnen maken Stap 5: een filmpje willen en kunnen monteren Stap 6: een filmpje willen en kunnen uploaden en beheren Stap 7: multidimensionaal worden en actief blijven

Ervaringen “faciliteren” (2) Personeel in faciliterende organisatie: Geen filmprofi’s, maar professionele amateurs Geen cursussen, maar (ad hoc) trainen/actief leren Eén met de camera Technisch vaardig én sociaal/communicatief goed Boodschap boven kwaliteit (wat is kwaliteit?) Drive om jezelf overbodig te maken Inhoud filmpjes richten/stimuleren: Verbreden blik op wat “nieuws” is, alles is te filmen Zicht op witte vlekken in de gemeenschap Boodschappen doen voor jezelf en een ander

Ervaringen “stimuleren / enthousiasmeren” Boodschap: een platform van, voor en door Nuenen dat zichzelf in stand kan houden Primair marketing van “onderaf” met name voor actief deelnemen van instellingen, gemeente, verenigingen, bedrijven e.a. (contact, samen ideeën uitwerken + brochure, strooikaartjes e.d.) Kringen van deelnemers/gebruikers vormen Ook marketing van “bovenaf” met name voor bekendheid en kijkcijfers Samenwerking + gebruik andere media, cross mediaal (vooral advertorials en “stukjes film”) Individuen van jong tot oud, verenigingen, instellingen en bedrijven doen mee, gemeente “denkt veel na”

Ervaringen “invloed andere (basis)diensten” Illustratief: “Beeldbellen” blijkt ook het gebruik van CTV te stimuleren door “videomailbericht” “Live-uitzendingen” met een bepaald doel blijken ook belangrijke “nevenfuncties” te hebben.

Ervaringen samengevat Nieuw medium is meer dan een medium Behoefte en kans voor sociale cohesie gedeeld Praktische uitvoering is groot leer- en verwondertraject voor: Inwoners/organisaties: nieuwe invulling rol in doelrealisatie van eigen gemeenschap Dienstverleners in dit medium: echt nieuw soort dienstverlening Andere media: er zijn nieuwe mogelijkheden, ook tot samenwerking Gemeente: betekenis voor uitvoering eigen gemeentelijke werkzaamheden en vooral in concrete invulling van sociaal maatschappelijk beleid