Het Nieuwe Werken in VAC Brugge maandag 29 september verslag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving maandag 5 mei 2014 VAC Hasselt Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Anders Werken: “Aanpak en methodologie”
Clean desk voor dummies
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
VIRGINIE LOVELING GEBOUW
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving dinsdag 11 maart 2014 VAC Hasselt + verslag werkgroep Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
VAC BRUGGE JACOB VAN MAERLANTGEBOUW “ANDERS WERKEN”
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw Stuurgroep 02 maart 2012.
VAC Brugge - Stuurgroep 09 maart 2010
Werkgroep verhuis VAC Brugge Rode Poort Brugge 16/03/2011
Anders Werken Ik zal eerst kort overlopen wat deze presentatie omvat.
Kennisnetwerk Informatiemanagement, sessie 11, november 2013
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Z I NNAI Wat kan jij concreet doen als Zin?Ja! ?.
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw WG-Facilities 16 november 2011.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
Gezond [datum].
Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen?
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Welkom!.
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
Samen sterk in verandering
Netwerk management assistenten Maandag 28 april 2014
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
HR-deelnetwerk Woensdag 3 december 2014
Doelstellingenmanagement
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving donderdag 2 oktober, VAC Hasselt + verslag Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
MANTELZORGGESPREK.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Netwerkmoment managementassistenten, 28 april 2014
MANTELZORGCOACH.
OPTIMALISATIE VAC Brugge Jacob Van Maerlantgebouw, Koning Albert 1-laan 1-2, 8200 Brugge Werkgroep Facilities –
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving woensdag 6 juni 2014 VAC Hasselt aangepast Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Het integratieprotocol Werken met een auditieve beperking Zin?Ja! Sessie 16 april
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Donderdag 29 oktober 2015 Gerda Serbruyns P&O-adviseur Vlaamse overheid AGENTSCHAP OVERHEIDSPERSONEEL M 0490.
To substitute or not to substitute: een kwestie van gezond verstand Lieve Van Geldre Departement Landbouw en Visserij.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Wendbaar werken in Vertrouwen PTOW en Waarden: interactieve sessie Doe-Dag Waarden in Actie maandag 29 februari 2016 Vlaamse.
Wendbaar werken in Vertrouwen PTOW en Waarden: interactieve sessie Doe-Dag Waarden in Actie maandag 29 februari 2016 Vlaamse.
Kwaliteitshappening 2012 Voorstel concept 28 maart 2012.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Workshop + verslag Zin?Ja!-netwerk Donderdag 16 april 2015
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
W … WE ZONDER PRIKKLOK WERKEN ? Breakoutsessie 22 maart voor leidinggevenden VAC Brussel.
Coördinatie Steunpunt Interne structuur, overleg met de opdrachtgever en verspreiding van onderzoeksresultaten.
Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bricks Bytes (Brains &) Behaviour Bills Business Buy-in Benefits.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Agentschap Onroerend Erfgoed
Getuigenis re-integratie
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Woensdag 14 juni 2017 Nieuwe titelpagina
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
VAC Brussel Herman Teirlinckgebouw
VAC Brugge Opstart WG Archivering
#Goldenrules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Februari 2018.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Het Nieuwe Werken in VAC Brugge maandag 29 september 2014 + verslag Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning: werkgroep personeel / hnw: gerda.serbruyns@bz.vlaanderen.be

Agenda Opmaken trajectplan (focus op medewerkers en leidinggevenden) Varia

Aanwezig: Freddy Dedeyne, Landbouw en Visserij Veronique Demets, Agentschap Ondernemen Inge Demoen, VDAB Guy Haps, ANB Elke David, Kind en Gezin Petra Cabooter, Syntra Vlaanderen Claire Verlinde, Agentschap Wegen en Verkeer Pieter Van Vlaenderen, Wonen Vlaanderen.

TO DO: Trajectplan opstellen Stap 0: zelf op de hoogte zijn van de principes Het Nieuwe Werken in de open kantooromgeving. Vraag naar uitgebreider toelichting het nieuwe werken / plaats- en tijdsonafhankelijk werken. Zie powerpoint Het Nieuwe Werken in VAC Brugge.

Principes HNW Alle principes samen toepassen !!! Delen van werkplekken = (in principe) minder werkplekken dan personeelsleden + Kiezen van werkplek naar gelang van het werk = werkplek, cockpit, overlegplek, enz. + Clean desk toepassen = ‘s avonds werkplek opruimen Powerpoint Clean desk voor dummies beschikbaar. + Groepsklassementen Papier = geen individuele klassementen Digitaal = gebruik van gemeenschappelijke servers = digitaliseren + Open feedbackcultuur = elkaar aanspreken op naleven afspraken + Opmaak afsprakenkader open kantooromgeving + Combinatie met ptow (telewerken) + afsprakenkader ptow

Checklist principes hnw PRINCIPES Open kantooromgeving Stand van zaken Toelichting / Aandachtspunten Aanpak (informeren / sensibiliseren / bewaken toepassing…)   Wordt toegepast Gedeel- telijk toegepast Niet toegepast Delen van werkplekken = minder werkplekken dan personeelsleden Kiezen van werkplek naar gelang van de activiteit = werkplek, cockpit, overlegplek enz. Clean desk toepassen = ’s avonds werkplek opruimen Groepsklassementen: papier = geen individuele klassementen digitaal = gebruik maken van gemeenschappelijke servers = digitaliseren Afsprakenkader Open kantoor Open feedbackcultuur = elkaar aanspreken op naleven afspraken Plaatsonafhankelijk werken (TW) Afsprakenkader plaatsonafhankelijk werken (TW)

Verslag Wat loopt moeilijk ? * Input van de aanwezige entiteiten: Wisselen van werkplekken Clean desk toepassen Storende elementen: waar telefoneren ? onvoorspelbaarheid van telefoons - Discretie / vertrouwelijke informatie Nog veel papieren dossiers Archieven op de werkvloer die leeg staan. Niet aangepaste werkomgeving Ruimte voor bilateraal overleg Thuiswerken Samenwerken via Outlook. Resultaatgericht werken * Algemene constatatie op gebouwniveau: in veel entiteiten in het VAC Brugge worden de principes van het werken in een open kantooromgeving momenteel niet of nauwelijks toegepast.

Trajectplan opstellen Aanpak: Elke organisatie stelt eigen chronologisch trajectplan op, met vermelding van alle geplande initiatieven. Opm. ook af te stemmen met andere initiatieven, bv. clean days. Instrument: Doelgroep Acties   Najaar 2014 2015 Leidinggevenden Medewerkers / alle personeelsleden

Trajectplan: voorbeeld Najaar 2014: Checklist invullen: welke principes passen jullie al toe / welke niet ? Wat moet mee opgenomen worden in het voorbereidend traject? Van AS IS naar TO BE Voorbereiding traject met leidinggevenden / werkgroep hnw Infosessie / workshop met medewerkers. (+ eventueel werkplekspel spelen). Praktische afspraken rond verhuis: begeleiding door coördinator verhuis en leidinggevenden cellen.

Toelichting: afsprakenkader maken Aanpak: Cruciaal: vooraf opgemaakt afsprakenkader Met input van leidinggevenden/medewerkers Timing: ten laatste 2-tal maanden voor verhuis / reorganisatie. Instrument: Voorbeelden afsprakenkader zijn beschikbaar. Informeer ook bij andere VAC’s. Werkplekspel als hulpmiddel. Zie voorbeeld afsprakenkader AgO.

Toelichting: Werkplekspel Aanpak: - Creëren betrokkenheid /concretisering via bewegen op fictieve werkvloer en bespreken situaties. Format: - vooraf: vragen selecteren Introductie principes HNW Werkplekspel spelen Nabespreking Opvolging in eigen teams Instrument: 10 Nieuwe Werkplekspelen: beschikbaar bij AgO. Aanvragen: gerda.serbruyns@bz.vlaanderen.be

Vervolgtraject: Werkgroep personeel / HNW : Algemeen: -werkgroep personeel / HNW /AW: (2-) maandelijks : startvergadering: 29 september 2014 volgende vergadering: nog te bepalen De 8 aanwezige entiteiten vinden dat ze voldoende info hebben om hun eigen trajectplan op te stellen en hebben geen behoefte aan een volgende werkgroep hnw / personeel. Vragen: Wat met de meerderheid / niet aanwezige entiteiten ? Passen zij alle principes al toe ? Of zijn zij enkel voor deze werkgroep verontschuldigd ? Kan het niet zinvol zijn om ook op gebouwniveau VAC Brugge een initiatief te plannen voor leidinggevenden en medewerkers, dat bijdraagt tot het beter toepassen van de principes van het werken in een open kantooromgeving ? -rapportering in stuurgroep VAC Brugge Het al dan niet verderzetten van de werkgroep personeel . / het nieuwe werken wordt geagendeerd op de volgende stuurgroep VAC Brugge. Datum ? Op vraag: specifieke ondersteuning: AgO: gerda.serbruyns@bz.vlaanderen.be Inmiddels is ook de toolbox plaats- en tijdsonafhankelijk werken gepubliceerd. Het is de bedoeling die verder aan te vullen tegen eind 2014. http://www.bestuurszaken.be/toolbox/plaats-en-tijdsonafhankelijk-werken/stappenplan