Burgerinitiatieven vragen ruimte Wat betekent dat voor mij? Presentatie voor diner pensant ‘Burgerinitiatief op (mijn) maat’ LCGW-Zuid, Eindhoven, 22 januari 2015 Jurgen van der Heijden AT Osborne
1.Twee voorname voorbeelden van burgerinitiatief 1.zorg en welzijn 2.energie 2.Begeleiden, faciliteren 3.De verhouding binnen- en buitendienst Deze presentatie
1.1.1Zorgcoöperaties Mensen moeten meer gaan terugvallen op hun eigen netwerken Bewoners creëren nu al hun netwerken, en enkele daarvan ontwikkelen zich tot zorgcoöperaties Zij organiseren gezelligheid, maaltijden, auto-diensten en nog veel meer welzijn Dat is nu leuk, en belangrijk als het erop aankomt en iemand zorg nodig heeft
1.1.2Als het erop aankomt Als iemand zorg nodig heeft, gaan mensen uit het netwerk mee om afspraken te maken met gemeente en wijkverpleging Zo leert de buurt en kunnen mensen samen greep krijgen op hun eigen zorg
1.1.3Intermediair Greep op de zorg betekent het aansturen van zorgaanbieders, misschien zelfs verzekeraars Volwassen zorgcoöperaties kunnen zo vraag en aanbod heel efficiënt bij elkaar brengen; zij zijn intermediair Er zijn er misschien vijf die dat nu kunnen in Nederland Er zitten er zeker honderd aan te komen die dat ook leren
1.2Energiecoöperaties Er zijn zeker honderd energiecoöperaties actief, waarvan zo’n tien professionaliseren In feite verschillen ze niet zoveel van de zorgcoöperaties, omdat ook zij vraag en aanbod bij elkaar brengen Net als zorgcoöperaties zijn de energie- coöperaties een intermediair Let op: naast intermediair gaan enkele energiecoöperaties ook produceren en leveren, en worden dus aanbieder
2.1Begeleiden, faciliteren Aangenomen dat elke wijk baat heeft bij een zorgcoöperatie en energiecoöperatie, is het zinvol hun komst te stimuleren Dat kan alleen als je weet: 1. wat zijn de coöperaties nu 2.hoe ontwikkelen zij zich 3.hoe help je mensen starten en groeien
2.2De coöperaties nu Voor zover zij ver ontwikkeld zijn, zijn de meeste coöperaties nu een intermediair Daarmee versterken zij het werk van de overheid, instellingen en bedrijven Daarnaast leveren zij maatschappelijke meerwaarde voor: Gemeenschap Democratie Economie Koopkracht Duurzaamheid
2.3De coöperaties straks Zeker de energiecoöperaties gaan ook aanbieden, enkele zorgcoöperaties volgen Zij zijn dan meer dan intermediair en dit kan strijdig zijn met die rol Splitsing en transparantie zijn van belang vanuit perspectief van burger en overheid Zeker in geval van aanbesteding van de zorg kan een gemeente kopschuw worden als een zorgcoöperatie ook aanbieder wil zijn (right to challenge).
2.4Starten en groeien Bij de start van bewonersinitiatieven spelen ideeën over vraag en aanbod waarschijnlijk niet zo expliciet Intussen is over de energie- en de zorg- coöperaties zoveel geleerd dat je als betrokken ambtenaar: 1.Natuurlijk de creativiteit en bevlogenheid aanwakkert, maar ook … 2.… laat zien wat elders gebeurt, hoe je op basis daarvan snelheid kunt maken, en welke problemen je kunt vermijden.
3.1Binnen en buiten J e weet als betrokken ambtenaar: 1. wat de coöperaties nu zijn 2.hoe zij zich ontwikkelen 3.hoe je mensen helpt starten en groeien Die kennis haal je buiten het gemeentehuis op, en pas je buiten het gemeentehuis toe. Dat kan binnen het gemeentehuis tot spanningen leiden.
3.2Kansen en risico’s Gemeenten krijgen te maken met burgers die: Het werk van de gemeente makkelijker maken vanuit hun rol als intermediair Daarnaast zorgen voor extra waarden, zoals meer gemeenschap en democratie Maar ook verwarring stichten door rollen op hun kop te zetten, soms zuiver, soms onzuiver Hoe zorg je als ambtenaar dat de gemeente optimaal profiteert en niet kopschuw wordt?
3.3Intern optimaal profiteren Waar vallen de voordelen van burgerinitiatief binnen het gemeentehuis? Kun je een ‘calculatie’ maken van duurzame, economische, sociale en andere voordelen, en hoe ambtenaren en bestuurders daarmee hun voordeel kunnen doen? Kunnen zij elkaar onderling versterken door samen te werken aan burgerinitiatief, waarbij elk op zijn eigen dossier kan scoren?
3.4Risico’s Hierboven benoemd als risico is dat een gemeente kopschuw wordt als een coöperatie niet duidelijk is over vraag en aanbod. Ander risico is dat een bewonersinitiatief niet representatief is, en zich vaak niet houdt aan de sectorale grenzen van de gemeente- organisatie. Waar vallen de risico’s van burgerinitiatief binnen het gemeentehuis? Kunnen ambtenaren en bestuurders elkaar ook behoeden voor de risico’s, zodat niemand een initiatief blokkeert, omdat hij als enige de risico’s draagt?
3.5Wat betekent dit voor mij? Hoe breng ik als betrokken ambtenaar de voordelen en risico’s van burgerinitiatief goed naar binnen in het gemeentehuis? Hoe laat ik burgers weten hoe het binnen het gemeentehuis werkt? Dit kan vervreemding met zich meebrengen, maar ook waardering als het goed gaat. Je hebt het tij mee, maar moet vooral intern de voordelen en risico’s goed kunnen benoemen en plaatsen. Daar ligt nog werk voor iedereen, misschien voor LCGW-Zuid?
Contact: Jurgen van der Heijden 06 – Meer lezen: - Productie door de burger - De financiering van burgerproductie (google titels voor gratis download) Dank voor aandacht