Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Didactiek in Balans meten, terugkoppelen, balans op maken Hans van Gennip Ed Smeets Carolien van Rens ITS - Radboud Universiteit Nijmegen.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Tablets, hoop of hype? Tablets in de school, in de klas en thuis. | Mei 2013 |
Tablets in de school, in de klas en thuis.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Workshop Informatievaardigheden
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
© 2015 Centre of Expertise Leren met ict Hogeschool van Arnhem en Nijmegen RESULTATEN BEGINMETING LEREN EN LESGEVEN MET ICT SPO DE LIEMERS SCHOOLJAAR
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Als je nog geen idee hebt …
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011

Inhoud Deelname Competenties ict in het onderwijs Didactisch handelen Stimulerende maatregelen Ondersteuningsbehoeften

Deelname Aantal regio’s 52 Aantal scholen 484 Aantal leraren ▪Aantal leraren groep 1 en ▪Aantal leraren groep 3, 4, ▪Aantal leraren groep 6, 7, ▪Aantal leraren speciaal onderwijs 233 Aantal leidinggevenden 837 ▪Aantal ict-coördinatoren 451 ▪Aantal leidinggevenden 267 ▪Overig 119

Competenties ict in het onderwijs Op de hoogte van ict-ontwikkelingen 2 procent van de leraren vindt zichzelf slecht op de hoogte van computertoepassingen die ze kunnen gebruiken bij het onderwijs. 2 procent van de leraren vindt zichzelf heel goed op de hoogte van deze computertoepassingen. Ict-vaardigheid 1 procent van de leraren vindt zichzelf helemaal niet vaardig in het gebruik van de computer als didactisch hulpmiddel. 3 procent van de leraren vindt zichzelf zeer gevorderd in dit gebruik van de computer.

Vormen van didactisch handelen Kennisoverdracht met ict Kennisconstructie met ict Kennisconstructie zonder ict Kennisoverdracht zonder ict

Didactisch handelen zonder ict nooit of nauwelijks af en toe tamelijk vaak vaak heel vaak * Een box vertegenwoordigt 50% van de leraren; hoe breder de box, hoe sterker leraren onderling van mening verschillen leraren nuleraren ambitieleiding nuleiding ambitie

Didactisch handelen nu en ambitie * Een box vertegenwoordigt 50% van de leraren; hoe breder de box, hoe sterker leraren onderling van mening verschillen nooit/ nauwelijks af en toe tamelijk vaak vaak heel vaak leraren nuleraren ambitieleiding nuleiding ambitie

* 1 = nooit of nauwelijks 2 = af en toe 3 = tamelijk vaak 4 = vaak 5 = heel vaak lerarenleidinggevenden nuambitienuambitie Kennisoverdracht zonder ict 3,94,13,12,2 Kennisoverdracht met ict3,64,22,74,0 Kennisconstructie zonder ict 2,73,52,42,9 Kennisconstructie met ict2,43,32,53,8 Didactisch handelen nu en ambitie

Stimulerende maatregelen leraren leidinggevenden De schoolleiding… nooit / soms tamelijk vaak vaak / zeer vaak nooit / soms tamelijk vaak vaak / zeer vaak biedt ruimte om met ict in het onderwijs te experimenteren 34%26%40%22%29%49% stimuleert en enthousiasmeert teamleden om ict didactisch te gebruiken 37%26%37%36%32% stimuleert teamprofessionalisering op het gebied van onderwijskundig gebruik van ict 48%25%26%44%29%28% stimuleert dat collega's ervaringen uitwisselen over inzet van ict in onderwijs 49%24%27%42%29%30% stimuleert dat in het team of bouw wordt afgestemd wat elke docent doet op gebied van ict en onderwijs 58%22%20%52%26%22%

Visie: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning landelijk De vertaling van onze kijk op onderwijs en leren in ict-toepassingen Een schoolmanagement dat samen met het team een breed gedragen visie ontwikkelt voor het gebruik van ict op onze school 25% 23% Een door leraren en directie gezamenlijk ontwikkelde visie op ict in het onderwijs 22% Visie op ict en onderwijs vastleggen in beleidsplan20%

Deskundigheidsbevordering: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning landelijk Goede voorbeelden van ict en didactiek Handreikingen voor gebruik ict-programma’s in mijn onderwijs 41% 36% Ondersteuning bij gebruik van een elektronische leeromgeving voor het onderwijs 34% Deskundige ondersteuning bij gebruik van ict in de lessen33% Cursussen gericht op lesgeven met ict-toepassingen Ideeën en ervaringen uitwisselen met collega’s van eigen en andere scholen tijdens bijeenkomsten of in virtuele communities 30% 20%

Digitaal leermateriaal: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning landelijk Digitaal leermateriaal dat geleverd wordt bij de lesmethode Computerprogramma’s waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken 51% 45% Een bibliotheek met digitaal leermateriaal waaruit ik zelf mijn lessen kan samenstellen 43% Nieuwe ict-toepassingen voor onderwijs (games, digitale leerobjecten, webquest) Toetsen om voortgang van leerlingen met de computer te volgen (diagnostische toetsen) 33% 32%

Infrastructuur: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning landelijk Extra computervoorzieningen zoals snelle internetverbinding, digibord, extra computers, laptop, netbook, Ipad 53% Directe deskundige hulp als computers of netwerk haperen Grotere betrouwbaarheid van de aansluiting met internet Computertoepassingen voor leraar en leerling zowel thuis als op school beschikbaar via internet (zogenoemd cloud computing) 54% 39% 33% Afstemming tussen ict-voorzieningen voor schooladministratie en de programmatuur voor onderwijsdoeleinden waar leraren en leiding gebruik van maken 27%