ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011
Inhoud Deelname Competenties ict in het onderwijs Didactisch handelen Stimulerende maatregelen Ondersteuningsbehoeften
Deelname Aantal regio’s 52 Aantal scholen 484 Aantal leraren ▪Aantal leraren groep 1 en ▪Aantal leraren groep 3, 4, ▪Aantal leraren groep 6, 7, ▪Aantal leraren speciaal onderwijs 233 Aantal leidinggevenden 837 ▪Aantal ict-coördinatoren 451 ▪Aantal leidinggevenden 267 ▪Overig 119
Competenties ict in het onderwijs Op de hoogte van ict-ontwikkelingen 2 procent van de leraren vindt zichzelf slecht op de hoogte van computertoepassingen die ze kunnen gebruiken bij het onderwijs. 2 procent van de leraren vindt zichzelf heel goed op de hoogte van deze computertoepassingen. Ict-vaardigheid 1 procent van de leraren vindt zichzelf helemaal niet vaardig in het gebruik van de computer als didactisch hulpmiddel. 3 procent van de leraren vindt zichzelf zeer gevorderd in dit gebruik van de computer.
Vormen van didactisch handelen Kennisoverdracht met ict Kennisconstructie met ict Kennisconstructie zonder ict Kennisoverdracht zonder ict
Didactisch handelen zonder ict nooit of nauwelijks af en toe tamelijk vaak vaak heel vaak * Een box vertegenwoordigt 50% van de leraren; hoe breder de box, hoe sterker leraren onderling van mening verschillen leraren nuleraren ambitieleiding nuleiding ambitie
Didactisch handelen nu en ambitie * Een box vertegenwoordigt 50% van de leraren; hoe breder de box, hoe sterker leraren onderling van mening verschillen nooit/ nauwelijks af en toe tamelijk vaak vaak heel vaak leraren nuleraren ambitieleiding nuleiding ambitie
* 1 = nooit of nauwelijks 2 = af en toe 3 = tamelijk vaak 4 = vaak 5 = heel vaak lerarenleidinggevenden nuambitienuambitie Kennisoverdracht zonder ict 3,94,13,12,2 Kennisoverdracht met ict3,64,22,74,0 Kennisconstructie zonder ict 2,73,52,42,9 Kennisconstructie met ict2,43,32,53,8 Didactisch handelen nu en ambitie
Stimulerende maatregelen leraren leidinggevenden De schoolleiding… nooit / soms tamelijk vaak vaak / zeer vaak nooit / soms tamelijk vaak vaak / zeer vaak biedt ruimte om met ict in het onderwijs te experimenteren 34%26%40%22%29%49% stimuleert en enthousiasmeert teamleden om ict didactisch te gebruiken 37%26%37%36%32% stimuleert teamprofessionalisering op het gebied van onderwijskundig gebruik van ict 48%25%26%44%29%28% stimuleert dat collega's ervaringen uitwisselen over inzet van ict in onderwijs 49%24%27%42%29%30% stimuleert dat in het team of bouw wordt afgestemd wat elke docent doet op gebied van ict en onderwijs 58%22%20%52%26%22%
Visie: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning landelijk De vertaling van onze kijk op onderwijs en leren in ict-toepassingen Een schoolmanagement dat samen met het team een breed gedragen visie ontwikkelt voor het gebruik van ict op onze school 25% 23% Een door leraren en directie gezamenlijk ontwikkelde visie op ict in het onderwijs 22% Visie op ict en onderwijs vastleggen in beleidsplan20%
Deskundigheidsbevordering: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning landelijk Goede voorbeelden van ict en didactiek Handreikingen voor gebruik ict-programma’s in mijn onderwijs 41% 36% Ondersteuning bij gebruik van een elektronische leeromgeving voor het onderwijs 34% Deskundige ondersteuning bij gebruik van ict in de lessen33% Cursussen gericht op lesgeven met ict-toepassingen Ideeën en ervaringen uitwisselen met collega’s van eigen en andere scholen tijdens bijeenkomsten of in virtuele communities 30% 20%
Digitaal leermateriaal: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning landelijk Digitaal leermateriaal dat geleverd wordt bij de lesmethode Computerprogramma’s waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken 51% 45% Een bibliotheek met digitaal leermateriaal waaruit ik zelf mijn lessen kan samenstellen 43% Nieuwe ict-toepassingen voor onderwijs (games, digitale leerobjecten, webquest) Toetsen om voortgang van leerlingen met de computer te volgen (diagnostische toetsen) 33% 32%
Infrastructuur: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning landelijk Extra computervoorzieningen zoals snelle internetverbinding, digibord, extra computers, laptop, netbook, Ipad 53% Directe deskundige hulp als computers of netwerk haperen Grotere betrouwbaarheid van de aansluiting met internet Computertoepassingen voor leraar en leerling zowel thuis als op school beschikbaar via internet (zogenoemd cloud computing) 54% 39% 33% Afstemming tussen ict-voorzieningen voor schooladministratie en de programmatuur voor onderwijsdoeleinden waar leraren en leiding gebruik van maken 27%