BlueDolphin To facilitate progress through organized knowledge Wilko Visser VIAG kennissessie 23 mei 2014
Inzicht en Richting Grip op kwaliteit ICT dienstverlening 2 Meeste organisaties hebben slecht beeld van – Welke applicaties precies worden gebruikt – Wat die applicaties doen (functies) – Welke bedrijfsprocessen ermee worden ondersteund – Informatiestromen (basisregistraties en onderling) – (Master-) data Samenwerkende gemeenten willen – Inzicht in overlap van functionaliteit (waar wel en waar niet overlap)
Inzicht en Richting Applicaties indelen naar bedrijfsfuncties 3
Inzicht en Richting BlueDolphin schematisch 4
Inzicht en Richting BlueDolphin werkt 5 Gebruikersgemak is randvoorwaardelijk voor borging – Automatisch wat automatisch kan – Informatie bij de bron Applicatiebeheerders, functioneel, technisch – Eenvoudig en zonder cursus – Invoer slim ondersteunen (voorspelbare vervolgacties automatiseren of voorstellen) – Bibliotheek met referenties en ervaringsgegevens van andere klanten – Community Uitwisseling kennis en ervaringen rond inzicht Suggesties voor consolidaties en rationalisaties Benchmarking en vergelijk Voorzieningen om de processen te managen en monitoren – Check op volledigheid – Referentiepunten als ‘anker’
Inzicht en Richting Rapportages en vraagbaak 6 BlueDolphin is de centrale repository met informatie over het ICT landschap – Visualisaties ICT landschap en architectuur – Impact analyses – Financiële overzichten – Functionele overlap applicaties – Configuratie management – Grafieken – Roadmaps
Inzicht en Richting Architectuur visualisatie 7
Inzicht en Richting Visualisatie applicaties - financieel 8
Inzicht en Richting Vragen 9