Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Leer de namen van de noten 1
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Visie, missie en kernwaarden
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Werken met onbewuste delen
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leer de namen van de noten 2
Gezonde Relaties
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Verandering & Weerstand
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
1. Levensbeschouwing en communicatie
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Test je geheugen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
CanDo Coaching.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Verschillende rollen en stijlen
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Talent in Ontwikkeling
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
Transcript van de presentatie:

Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015 Welkom bij de NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen” 1e avond 2015 Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015

Wil jij ‘je ongekende vermogens nog beter leren kennen? Waag de sprong! Met de cursus ‘je ongekende vermogens nog beter leren kennen’ kun je een grote sprong zetten in je persoonlijke ontwikkeling.

Voel de ongekende vermogens van je gedachten observeer ze buig ze om reframe ze accepteer ze laat ze los verander ze versterk ze anker ze

Hulpbronnen, hoe gebruik je ze? Er zijn geen mensen zonder hulpbronnen, alleen mensen die hun hulpbronnen niet gebruiken.

Zonne-straaltjes In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

2 x 2 minuten, vertel over de ander Kennismaken 2 x 2 minuten, vertel over de ander

Het ‘incident’ Je bent al gevorderd in NLP! ???? Je bent al gevorderd in NLP! En je bent ambitieus, want je wilt deze vervolgcursus doen! Herinner een gebeurtenis waarin je nog beter had willen communiceren. Individueel blabla wie? waar? wanneer? wat deed je? wat deed de ander? hoe reageerde jij? hoe reageerde de ander? wat had je nog beter willen doen/bereiken?

werk/ hoofd activiteit Vrije tijd / ontspanning Je Levens Gebieden relaties werk/ hoofd activiteit familie toekomst perspectief kerk/clubs vrienden hobby’s slapen Vrije tijd / ontspanning geld uitgeven hoeveelheid energie gezondheid voedsel sport mobiliteit

Verbeteren? naar cijfer: Je Levens Gebieden Over welk levensgebied ben je helemaal tevreden? In welk levensgebied wil je nog meer voldoening? Kies er een stuk of vijf uit en geef ze een cijfer op een schaal van 1 tot 10, naar de mate waarin je tevreden bent over dit levensgebied zoals je dit nu ervaart. Vul in de tweede kolom in hoe je het zou willen hebben. 2 x 5 min. In paren. Levensgebied: Cijfer Nu Verbeteren? naar cijfer:

Welk vermogens wil je verbeteren? Het kan zijn dat je één van de volgende vermogens nog verder wilt verbeteren: grenzen stellen zelfvertrouwen uitstralen overtuigen nieuwe vrienden maken vriendschappen onderhouden voor mezelf opkomen me inleven in een ander leren ontspannen dingen waar ik tegen op zie toch meteen doen loslaten hechten gevoelens uiten me beter beheersen mijzelf beter presenteren Kies hier nu de drie belangrijkste vermogens uit en geef de levensgebieden aan waarin je deze inzet. In welk levensgebied is welk vermogen het belangrijkste? Vul dit in de tweede kolom in. Bedenk nu hoeveel je al kunt op het gebied van dit vermogen en hoeveel je er nog bij wilt leren. Vermogen om Vooral belangrijk voor levensgebied: Huidig cijfer Gewenst cijfer 1 2 3 4 5

De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren Wat zijn de NLP gereedschappen? Focussen Ankeren Betekenis geven Wijzer worden Doen Loslaten Accepteren De structuur leren veranderen Respecteren Herkaderen Interne voorstelling veranderen 3 waarnemingsposities Uitgaan van voor-onderstellingen Kiezen voor de hoogste neurologische niveaus Rapport maken Versterkende overtuigingen opbouwen Hulpbronnen aanboren

Welke NLP technieken kunnen je helpen? doelen stellen omgaan met weerstand scherpzinnig waarnemen hiërarchie van taal, downchunken, upchunken en lateraal chunken interpretaties scheiden van waarnemingen vooronderstellingen Milton taal (motiverend taalgebruik) neurologische niveaus (missie, identiteit, overtuigingen en waarden, vaardigheden, gedrag, omgeving) Meta-taal concreter maken, problemen reëler maken, herkennen van generalisaties, gedachtenlezen, oorzaak-gevolg relaties etc) aan de kant van de oorzaak gaan staan overtuigingen veranderen metaforen, helende verhalen waarden kiezen de drie waarnemingsposities vierstapsleerproces bewust toepassen herkaderen, humor, op versterkende gedachten focussen geweldloze communicatie, behoeftes leren herkennen ankeren …………………………………………… modelleren ……………………………………………. representatiesystemen bewust gebruiken rapport maken, onderhouden en afbreken pacing and leading In paren 2 x 5 minutes Welk vermogen? Welke NLP techniek kan je helpen met dit vermogen? Kies er enkele uitSelect a few. Vermogen Nummer Welke NLP structuren/technieken zouden je kunnen helpen bij jouw thema’s? (zet de nummers achter elk vermogen). 1 2 3 4

Hoofddoel formuleren Van incident Naar levensgebied Naar vermogens Naar NLP technieken SMART?

Hoe Communiceer je? FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Vervormen Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Stemming Fysiologie Gedrag

Het NLP communicatie model Oefening met interne voorstelling

The Map is not the territory Alfred Korzibsky map territory

Wie is wie in NLP? Dr Richard Bandler Prof. Dr John Grinder

Van oordeel naar respect: Oefening: In welke volgorde zou je de volgende begrippen willen zetten als het gaat om iets wat een ander doet waar je in eerste instantie een negatief oordeel over hebt? Accepteren  Respec­teren Loslaten Erkennen Negatief beoordelen Omarmen Aandacht geven Waarnemen Begrijpen

Losla­ ten Waar nemen Respec­ teren Erken­ nen Accepteren Aandacht geven Negatief beoordelen Omarmen Begrij -pen Losla­ ten Waar nemen Respec­ teren Erken­ nen Accepteren Aandacht geven Negatief beoordelen Omarmen Begrij -pen Losla­ ten Waar nemen Respec­ teren Erken­ nen Accepteren Aandacht geven Negatief beoordelen Omarmen Begrij -pen Losla­ ten Waar nemen Respec­ teren Erken­ nen Accepteren Aandacht geven Negatief beoordelen Omarmen Begrij -pen Losla­ ten Waar nemen Respec­ teren Erken­ nen Accepteren Aandacht geven Negatief beoordelen Omarmen Begrij -pen Losla­ ten Waar nemen Respec­ teren Erken­ nen Accepteren Aandacht geven Negatief beoordelen Omarmen Begrij -pen Losla­ ten Waar nemen Respec­ teren Erken­ nen Accepteren Aandacht geven Negatief beoordelen Omarmen Begrij -pen Losla­ ten Waar nemen Respec­ teren Erken­ nen Accepteren Aandacht geven Negatief beoordelen Omarmen Begrij -pen