Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Van uitleggen leer je het meest
Presentatie Procedure naar het VO
Maatschappijleer 24 november 2011.
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Vmbo Helicon Eindhoven
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Street dans is een helle leuke sport om te doen je leert heel veel
Workshop rekenen 6 december
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter?
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
Voorlichting VWO 3 26 september 2011 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Maatschappijwetenschappen
Les 13 Presenteer jezelf (2) Leerjaar 1 Informatiekunde - Presentaties maken.
Voorbereid op Stage Les 4.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
De oudere stagiaire.
The medium is the message
Wat ik wil…..
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Werken aan creativiteit Het Kunstexperiment – Werkplaats Kindergemeenschap.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Communiceren met Marloes
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
10 februari 2015 Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J. van Nijen VOORLICHTING: Dhr. H. Dolfing.
Handelingsplannen.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 4
8.1: Eigen schuld, dikke bult? Overzicht Intro HC Opdracht.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bewijs verzamelen. Wat gaan we doen vandaag? Voorbeeldverhaal Afloop van het verhaal Uitleg over bewijs verzamelen.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Methodiek: Plancyclus
Als je nog geen idee hebt …
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Woordjes leren.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Profiel- en vakkenkeuze
Motiveren: de ins en outs!
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
Waar gaat deze workshop over?
Voorlichting Profielkeuze klas 3
Profiel- en vakkenkeuze
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Zingen en rappen in de biologieles

E health, Domotica en E-learning
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Wat de leerling doet Wat de docent doet
TTT 2018 / 2019.
Project gamemarket Les 1.
Het Keuzevak maatschappijkunde
Transcript van de presentatie:

Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies En in het bijzonder: Duits, Engels, Frans, Grieks, Latijn en Nederlands

Onderzoek LAKS: geen maatschappelijke stage, betere lessen Het kabinet wil in 2011 een verplichte maatschappelijke stage voor scholieren Volgens LAKS ziet slechts 30% iets in dit plan, en wil 70% dat er gewoon betere lessen komen

Maar hoe dan? Aansprekende opdrachten Actualiteit Muziek, tv, cultuur, evenementen Moderne films Presentaties over hedendaagse onderwerpen

Hoe kun je het beste een les invullen? Aangeven wat je vandaag gaat doen Verschillende zintuigen gebruiken Laat leerlingen de les zelf indelen, zelfstandig werken Durf af te wijken van je programma als de klas daar behoefte aan heeft Opdrachten zijn een middel, geen doel

Hoe motiveer je leerlingen het beste? Individuele begeleiding Probeer uit te vinden wat de leerlingen leuk vinden, en doe daar iets mee Geef leerlingen het idee dat er naar hen geluisterd wordt Praat ook met leerlingen over wat minder relevante onderwerpen

Drang- en dwangleerlingen Voorkomen dat drangleerlingen zich vervelen Dwangleerlingen niet op hun nek zitten, maar wel controleren Drangleerlingen in groepjes op een andere manier met de stof bezig laten zijn

Wat maakt iemand een goede leraar?