Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies En in het bijzonder: Duits, Engels, Frans, Grieks, Latijn en Nederlands
Onderzoek LAKS: geen maatschappelijke stage, betere lessen Het kabinet wil in 2011 een verplichte maatschappelijke stage voor scholieren Volgens LAKS ziet slechts 30% iets in dit plan, en wil 70% dat er gewoon betere lessen komen
Maar hoe dan? Aansprekende opdrachten Actualiteit Muziek, tv, cultuur, evenementen Moderne films Presentaties over hedendaagse onderwerpen
Hoe kun je het beste een les invullen? Aangeven wat je vandaag gaat doen Verschillende zintuigen gebruiken Laat leerlingen de les zelf indelen, zelfstandig werken Durf af te wijken van je programma als de klas daar behoefte aan heeft Opdrachten zijn een middel, geen doel
Hoe motiveer je leerlingen het beste? Individuele begeleiding Probeer uit te vinden wat de leerlingen leuk vinden, en doe daar iets mee Geef leerlingen het idee dat er naar hen geluisterd wordt Praat ook met leerlingen over wat minder relevante onderwerpen
Drang- en dwangleerlingen Voorkomen dat drangleerlingen zich vervelen Dwangleerlingen niet op hun nek zitten, maar wel controleren Drangleerlingen in groepjes op een andere manier met de stof bezig laten zijn
Wat maakt iemand een goede leraar?