Wat moet je weten aan het eind van de les?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Advertisements

Overgang van handelskapitalisme naar Industrieel kapitalisme
H3 Industralisatie en Ismen.
Hoofdstuk 4: Burgers en stoommachines
Paragraaf 8 De ontwikkeling van Oost-Europa
Hoofdstuk 6 Democratisering
Industriële revolutie
 Paragraaf 4. Sterke uitbreiding van het personeel in de dienstensector  Personeel in de dienstensector nam sterk toe. De mensen in de dienstensector.
3.4 Immigratie en bevolkingsgroei
Het socialisme Paragraaf 7..
4.1 De Pruikentijd.
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Over het arbeidersklasse in Nederland
Hierdoor kon er efficiënter gewerkt worden en groeide de opbrengst
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1.
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1 & 2.2.
de tijd van burgers en stoommachines
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Hofstelsel en horigheid
Paragraaf 2: Socialistische ideeën
Op weg naar een industriële samenleving..
4.2 de sociale kwestie..
De staatsinrichting van Nederland.
De burgemeester van Delft en zijn dochter
De tijd van regenten en vorsten
De sociale kwestie.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
Industriële Revolutie
Tijd van burgers en stoommachines,
Bevolking van de Republiek
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het einde van de les?
5.2 De sociale kwestie.
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wetenschappelijke revolutie
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Geschiedeniswerkplaats – 2KGT Hoofdstuk 2
Tijd van burgers en stoommachines,
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Tijd van burgers en stoommachines,
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
De industrialisatie van het westen
Tijd van jagers en boeren
Context 2: Duitsland Les 1 –
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
Tijd van steden en staten
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 6 Met Celina naar de fabriek.
H9.1 De Industriële revolutie
Regenten en vorsten H7.2 DE BURGERCULTUUR (BLZ. 130)
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Industrie en samenleving
Hoofdstuk 9 De economische sprong van Europa
Blok 2 Milieuvervuiling,
§3.1 Industrie en samenleving
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§2.1 Industrie en samenleving
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat kapitalisme is Hoe de wet van vraag en aanbod werkt Wat de gevolgen van de Industriële Revolutie waren voor de arbeiders Waarom er tijdens de Industriële Revolutie een klassenmaatschappij ontstond H3 De Industriële Revolutie §3.2 werken in de fabriek

Modernisering landbouw Oorzaak Urbanisatie Welk woordje weg? Modernisering landbouw Oorzaak Urbanisatie Wetenschappelijke revolutie Gevolg Transportrevolutie Koloniën Afzetgebied Grondstoffen Sociaal Revolutie Politiek Landbouwstedelijke samenleving Industriële Revolutie Industriële samenleving H3 De Industriële Revolutie §3.2 werken in de fabriek

Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC De Republiek 17de eeuw Engeland 19de eeuw Engeland 18de eeuw Kleine vraag betekent lage prijzen In een kapitalistische samenleving komen prijzen en lonen tot stand door de wet van vraag en aanbod Grote vraag betekent hoge prijzen H3 De Industriële Revolutie §3.2 werken in de fabriek

Tijdens de Industriële Revolutie groeide de bevolking Tijdens de Industriële Revolutie groeide de bevolking. Wat gebeurde er met de prijs van kleding? Tijdens de Industriële Revolutie kwamen er steeds meer textielfabrieken. Wat gebeurde er met de prijs van kleding? Tijdens de Industriële Revolutie zochten veel mensen werk. Wat gebeurde er met de lonen? H3 De Industriële Revolutie §3.2 werken in de fabriek

Arbeidsomstandigheden in de fabrieken -Werk was saai -Het werk was gevaarlijk -Lonen waren laag -14 to 16 uur per dag -Kinderarbeid kwam veel voor -levensverwachting 35 jaar -Veel mensen zochten werk -Zes dagen per week -52 weken per jaar H3 De Industriële Revolutie §3.2 werken in de fabriek

Klassen vervangen standen standenmaatschappij klassenmaatschappij Rijke fabrikanten & bankiers Geestelijkheid Sociale mobiliteit Adel Middenklasse Burgers geschoold Arbeiders Boeren ongeschoold Grond & afkomst Kapitaal & inkomen H3 De Industriële Revolutie §3.2 werken in de fabriek

Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat kapitalisme is Hoe de wet van vraag en aanbod werkt Wat de gevolgen van de Industriële Revolutie waren voor de arbeiders Waarom er tijdens de Industriële Revolutie een klassenmaatschappij ontstond H3 De Industriële Revolutie §3.2 werken in de fabriek