Volksuniversiteit Zwolle

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Communicatie en draagvlak
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Een vrouw te zijn.
Inspirerende gedachten
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Saca’s PowerPoint Presentatie
ALS HET IN HET LEVEN TEGENZIT.
Oplossingsgericht coachen
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
WAT EEN GOD! JESAJA 63:7-9; 64:3; 65:1,2.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Hoe brei een team?.
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
Slot 4Hc.
Preek Hebreeën 4:
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Hoofdstuk 4 Geluid Sharon Huwel – 1GMB.
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens beter ontwikkelen’
Toon Hermans … lekkers ..
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Er zijn momenten in je leven waarin je iemand zo kunt missen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Talent in Ontwikkeling
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Talent in Ontwikkeling
LOB Waar ben je trots op?.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
De schrijver mee op reis
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Transcript van de presentatie:

Volksuniversiteit Zwolle Welkom bij de NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen” Week 4 Volksuniversiteit Zwolle

Zonne-straaltjes In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Oorzaak  Gevolg Achter in de bus? Of …. Achter het stuur?

Cirkel van betrokkenheid Cirkel van betrokkenheid Hoe vergroot je jouw cirkel van invloed? Cirkel van betrokkenheid Cirkel van betrokkenheid Cirkel van Invloed Cirkel van Invloed Reactief: Waarom ik? De ander moet ….. Proactief: Wat kan ik? Ik neem initiatief.. Aan de kant van het gevolg blijven staan. Aan de kant van de oorzaak gaan staan!

Hulpbronnen, hoe anker je ze? Er zijn geen mensen zonder hulpbronnen, alleen mensen die hun hulpbronnen niet gebruiken. Voorbeeld van een hulpbron: zelfvertrouwen Hier voorgesteld als een ladder. Sommige mensen gebruiken hun hulpbronnen niet goed.

Hulpbron ankeren Als je jouw hulpbron goed gebruikt zet je jouw ladder tegen de muur recht omhoog.

Liefde Motivatie Rust Hulpbronnen Energie Kracht Humor Zelfvertrouwen

Anker plaatsen en afvuren Wat? 2 Ankeren = Anker plaatsen en afvuren Je vuurt het anker af als je deze stemming wilt oproepen.

Ankeren voor gevorderden Als de Huidige Stemming veraf ligt van de Gewenste Stemming   Bijv. je angstig, eenzaam, verloren voelen als Huidige Stemming En je moedig, verbonden en trots willen voelen als Gewenste Stemming  Mijn persoonlijke uitdagende situatie (= Huidige Stemming, HS): Mijn gewenste emotionele toestand (= Gewenste Stemming, GS):

Waarom? 1 Waarom ankeren? Je krijgt jouw hulpbron (energie, motivatie humor, kracht of liefde) beschikbaar als jij dat nodig hebt.

Specifieke stimulus, die een hulpbron (positieve emotie) opwekt. Wat? 1 Een NLP anker = Specifieke stimulus, die een hulpbron (positieve emotie) opwekt. Voorbeeld: Een druk op een knokkel kan zelfvertrouwen opwekken

4 sleutels bij ankeren 1. Intensiteit (zie grafiek) Hoe? 2 4 sleutels bij ankeren 1. Intensiteit (zie grafiek) 2. Timing (zie grafiek) 3. Unieke stimulus (bijv. aanraken van een knokkel) 4. Herhaling

Hoe? 3 Ankeren intensiteit begin eind stemming tijd

Levendige herinnering met Gewenste Stemming vertellen Ketting Ankeren ankeren begin eind intensiteit stemming tijd Levendige herinnering met Gewenste Stemming vertellen

Stappen bij Ankeren Laat iemand zich een levendige ervaring uit het verleden herinneren, met de Gewenste Stemming (=Bron) Raak een knokkel aan (specifieke stimulus) op het hoogtepunt, stop op het hoogtepunt Verander de stemming waarin hij verkeert (break state) Herhaal 1, 2 en 3 voor verschillende bronnen of dezelfde bron met verschillende Gewenste Stemmingen.

Stappen bij Chaining Ankers Ketting Ankeren is een techniek als de HS (huidige stemming) erg ver van de GS (Gewenste Stemming) af ligt. Bepaal de HS. Beslis wat de GS zal zijn. Beslis welke TS (Tussenliggende Stemmingen) zullen leiden tot de eindstemming. TS1 = Welke stemming haalt mij weg van HS? TS2 = Welke stemming brengt mij naar GS? De individuele ankerketting is: Knokkels HS TS1 TS2 GS HS TS1 TS2 GS

Veranderen van submodaliteiten Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling Visuele submodaliteiten Locatie Formaat van het beeld Kleur of zwart/wit Mate van contrast 3-D of vlak Geassocieerd of gedissocieerd Omlijst of panoramisch Helder of dof Formaat van de centrale onderwerpen Afstand van het beeld Intensiteit van de kleur Stilstaande of bewegende beelden Beweging: snel of langzaam Scherp beeld (van alles of van onderdelen) Vanuit welke hoek gezien Aantal beelden (wisselingen) 1. locatie 2. formaat 3. kleur 4. contrast

Verzwakken van negatieve ankers Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling kleiner contrast S W I S H

Voorbeelden van visuele herinneringen die je zou willen verzwakken Je hebt een ongeluk gezien Je hebt geweld gezien Je hebt iemand gezien die pijn leed Verdriet had Heel angstig was Een ziekenhuis Een nare droom Spoken Een nare film

Een negatieve herinnering wegblazen

Een positieve visuele herinnering versterken Het beeld veranderen: groter meer contrast meer kleur 1. groter 2. meer contrast 3. meer kleur

Een positieve visuele herinnering nog versterken meer contrast groter S W I S H

Auditieve submodaliteiten In bladmuziek aangeduid met p (zacht) of f (sterk) Volume Toonhoogte Intern of extern Timbre (kwaliteit) Cadans (interrupties, in groepen) Ritme Stembuigingen Tempo Pauzes Tonaliteit Locatie Unieke eigenschappen van geluid Duur

Voorbeelden van negatieve auditieve herinneringen Een schreeuw Een kreet Een gil Schelden Brullen Vloeken Vallende scherven

Het verzwakken van auditieve herinneringen Lagere toon Kleiner volume Verder weg Korter van duur Extern plaatsen Timbre bijv. van een mannenstem naar een kinderstem

Het versterken van positieve auditieve herinneringen Hogere toon Groter volume Dichterbij weg Langer van duur Intern plaatsen

Kinesthetische submodaliteiten Temperatuur Textuur Trilling Druk Beweging Duur Voortdurend -afwisselend Intensiteit Grootte Vorm Gewicht Intern of extern

Voorbeelden van negatieve kinesthetische herinneringen Pijn Koude Angst Woede Verdriet Terneergeslagen Uitgeput Zwaar Verlamd

Het verzwakken van negatieve kinesthetische herinneringen Minder intens Korter Zachter Korter van duur Warmer Buiten jezelf plaatsen Lichter, minder gewicht Meer energie Bewegen Moed

Het versterken van positieve kinesthetische herinneringen Intenser Aangenamere aanraking Korter van duur Warmer Binnen jezelf plaatsen Lichter, minder gewicht Meer energie Bewegen Moed