Onderzoeksvraag Ontwikkelen of gedragen relaties/groepen zich anders in coöperatieve games dan in competitieve? Heeft dit te maken met een verschil in.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
een didactiek voor opleiden op school
Eindwerk zesde jaar.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Teamleren, hoe werkt dat?
Arbeidstevredenheid en prestaties
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
VORM- en BETEKENISGEVING
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!
Computer-mediated Communication/Groupware 2007 “Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Medmec04 – Engagement Les 5
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Wiki: Medmec04 les 4(week 6)Engagement The game called life
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Docentontwerpteams en self-efficacy
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Gedrag in organisaties, 10e editie
Conflicten en onderhandelingen
1. Levensbeschouwing en communicatie
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Inhoud presentatie Introductie Onderzoek (theoretisch kader)
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Coderen.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Inbound Marketing Plan
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
{.  De game  Feitjes  Eigen ervaring  Conclusie Wat is de succesfactor van World Of Warcraft?
Online ontwikkelingssamenwerking Utrecht, December 2008.
Community 55+ CMD 1B - Team 2: Jordy, Esther, Tim, Kris & Anouck.
Medmec04 les 1 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Medmec04 Engagement.
Communicatie en Instumenten
Presenteren en communiceren
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Niets is wat het lijkt.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
Open Universiteit Nederland
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksvraag Ontwikkelen of gedragen relaties/groepen zich anders in coöperatieve games dan in competitieve? Heeft dit te maken met een verschil in (gebruik van) (specifieke) ontwerpelementen? Sociaal kapitaal: vanuit individueel perspectief, groepsperspectief community perspectief Welke designelementen Games: multi-player (role playing) gaming communities

Sociaal Kapitaal 1 (Putnam) Vanuit community: normen, vertrouwen, commitment, identificatie, onderlinge band (cohesie) slagkracht overlevingskansen

Sociaal Kapitaal 2 Vanuit relaties tussen individuen: relaties en netwerken bieden voordelen om dingen te kunnen doen, te weten te komen, gedaan te krijgen uitwisseling van ‘giften’ relaties reciprociteit, billijkheid, betekenis, aard relatie ...som van (mogelijke) bronnen van/binnen een sociale structuur die uitwisseling en interactie faciliteren 3 dimensies: structureel, relationeel, cognitief

Sociaal Kapitaal: structureel (netwerk) Marketing Company X R&D Joe Jill Jack Joanne James Stanley ... Richard .... .... Richard Roy Raymond Rianne Diane Don Doug Delilah Pam Peter Brad Linda Ed Carol Bernie Bess Michael Mack Mary Professional Association P Catherine ... ... Ann Human Resources Finance Manufacturing

Sociaal Kapitaal: relationeel ‘inhoud’ en betekenis van relaties

Sociaal Kapitaal: cognitief Gedeelde betekenissen en interpretaties

Verhouding Doelen/Strategie Spelers (speltheorie) Competitie: win – loose (tegengestelde doelen) Coöperatie: win – win (zelfde doelen) Mixed

Analyse sociaal kapitaal (A) Omvang (sub)groepen Frequentie en duur contacten (incl. verloop) Eén of meerdere groepen Binnen/buiten game context Verbinding (meer of minder centrale figuren) Soort relatie (instrumenteel, familie, vriend(in), collega, kennis) Demografische gegevens

Analyse Sociaal Kapitaal (B) Onderscheid in/out game en (non) verbaal Aard van contact: onderwerpen soort interactie: social talk, kennisconstructie (t.a.v. spel: b.v. strategie-onderhandeling, doelen stellen, missie bepalen, etc.; t.a.v ‘real life’ideeën of bronnen uitwisselen, probleem oplossen), conflict, werven/weigeren/afstoten leden Rol(len) (alleen ‘in game’) type (beroep, soort monster/functie), speler Uitwisseling ‘giften’ kennis: ideeën, kritiek, vragen, hulp, suggesties, etc. sociale ondersteuning (grapjes, groet, afscheid, etc.) bronnen: spel-items/ handelingen; interesse items (muziek, literatuur, webspul, etc.), kennissen

Analyseer in relatie tot ontwerpelementen Speldoelen Spelregels, scenario/verhaal Character attributen Groepsfaciliteiten Communicatie/interactiesysteem Ruimte Tijd

Methodes Survey Observatie, interviews  ethnografie Suggesties voor survey-vragen (niet verplicht) Observatie, interviews  ethnografie observatie: houd logboek bij interviews: gebruik chat/IM met log-mogelijkheid

Voorbeelden literatuur Willams et al. (2006) From Tree House to Barracks: The Social Life of Guilds in World of Warcraft. Games and Culture 2006;1;338 gac.sagepub.com/cgi/content/abstract/1/4/338 Kovisto, E. (2003) Supporting Communities in Massively Multiplayer Online Role-Playing Games by Game Design. Raessens, Copier (eds) Proceedings of the first Digra conference: Level Up! http://digra.org:8080/Plone/dl/db/05150.48442.pdf Ducheneaut, N., Moore, R. (2004) The Social Side of Gaming: A Study of Interaction Patterns in a Massively Multiplayer Online Game. CSCW’04 November 6-10 http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1031667 Schroeder, R. Et al. (2001) Activeworlds: geography and social interaction in virtual reality. Futures (2001) http://www.activeworlds.com/edu/research/article.pdf

Methodes: Content analyse Contentanalyse van interactie: log spelsessies (evt. m.b.v. screen dumps) Codeer volgens coderingsschema type rol(len)i  soort interactie  gift  type rol(len)k zelf invullen Noteer: zijn rollen gelijk (i=k) of verschillend Noteer: (non)verbale communicatie, in/out game Noteer: datum, tijd, onderwerpen, communciatiemedium, ontwerpelementen Kies evenwichtige verhouding verschillende communicatiemedia en andere ontwerpelementen Kwantiteit: in overleg Analyseer verhouding onderwerpen, soort interactie en rollen die daarbij betrokken zijn en giften die worden uitgewisseld

Methode: Content analyse 2 Voorbeelden content analyse in literatuur bij ander onderzoek: Hara, N., Bonk, C.J., Angeli, C. (2000) Content analysis of online discussion in an applied educational psychology course. Instructional Science 28 http://www.springerlink.com/content/m414j266577536pn/ De Laat, M. (2002) Network and content analysis in an online community discourse. Proceedings of Computer Support for Collaborative Learning 2002 http://www.uu.nl/uupublish/content-cln/2002%20Networked%20Learning%201.pdf

Onderzoek in teams Teams bestaan uit 4 personen Elk team bestudeert 2 games/gaming communities, 1 competitief, 1 coöperatief Kwalitatief onderzoek: (sociale) identiteit, interactie met andere spelers   ontwerpelementen: verslag eigen ervaring, minimaal 5 interviews per persoon Kwantitatief onderzoek: content analyse soort interactie; survey sociaal kapitaal in relatie tot game-design (gemeenschappelijke survey, per team te verwerken) Keuze: 5 interviews p.p. of content analyse

Verwerking resultaten Interviews + logboek + observaties verwerken in een systematische beschrijving (ethnografie) volgens onderzoeksopzet Survey, contentanalyse: (descriptieve) statististiek Postersessie Rapport: ± 20 pagina’s exclusief bijlagen (in postvak en in BSCW) Elektronisch: logfiles, kwantitatieve data, logboeken (aparte subfolder BSCW)

Onderzoeksconditie = 12 communities competitie competitie doelen/ strategie cooperatie = 12 communities cooperatie

Verdeling condities binnen team 2 personen competitie cooperatie

Onderzoeksopzet Onderzoeksvraag: Ontwikkelen of gedragen relaties/groepen zich anders in coöperatieve games dan in competitieve en heeft dit te maken met een verschil in (gebruik van) (specifieke) ontwerpelementen Hypotheses: wat is het verschil tussen competitieve en cooperatieve games in ontwikkeling van sociaal kapitaal in relatie tot game design? Data verzameling en interpretatie: hoe jullie dit gaan operationaliseren wat betekent sociaal kapitaal vanuit individueel/groepsperspectief voor jullie? welke data gaan jullie verzamelen, hoe gaan jullie die interpreteren? (deels gegeven) concreet/output gericht: motivatie vanuit eigen ideeën en literatuur, bij welke resultaten kunnen welke conclusies getrokken worden 2 tot 4 zelf gevonden wetenschappelijke referenties p.p. (ook methodologie) + aangereikte literatuur

Onderzoeksopzet Schematisch Ontwikkeling van sociaal kapitaal in gaming communities vanuit individueel perspectief betekent voor ons ....(dat iemand vriendschappen ontwikkelt, kennis(sen) deelt, giften/gunsten uitdeelt/ontvangt, etc). Vanuit groepsperspectief betekent het....(dat leden passende rollen ontwikkelen, dat er vertrouwen is, een goede teamgeest, de groep bepaalde voordelen biedt, er een goede verhouding tussen veschillende typen interactie en onderwerpen is (b.v. goed met conflicten wordt omgegaan), etc.) Wij denken dat game design op de volgende manieren daarbij een rol speelt:.......(specifieke middelen voor ontwikkeling karakter/identiteit, interpersoonlijke communicatie, regels, etc.) Wij verwachten meer/minder kapitaal bij competitieve games omdat bij competitieve games op deze manier met de volgende design elementen wordt omgegaan:................terwijl bij cooperatieve games daar op een ander manier mee wordt omgegaan, nl:............Wij gaan dit analyseren door a)........b)........c). Als we bij a), b), c) deze uitkomsten zien kunnen we de volgende conclusies trekken:......

Consulten en spreekuren Woensdag 26/9; 3/10; 24/10 Maandag daaraan voorafgaand: vragen mailen naar je eigen begeleider MSN spreekuur studentassistent

Planning Inschrijving team + game/community: sluiting maandag 17 september Deliverable 1 onderzoeksopzet: 28 september Survey online: woensdag 3 oktober Deliverable 2 verwerking eerste resultaten: 12 oktober Survey sluiten: maandag 15 oktober Concept in BSCW voor peer feedback: zo’n volledig mogelijk tussentijds rapport: maandag 22 oktober Peer feedback: woensdag 31 oktober Postersessies: woensdag 7 november Inleveren eindrapport: vrijdag 9 november