Wedstrijdanalyse formulier

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TRAININGSVOORBEREIDING
Advertisements

SPELREGELS IN DE ZAAL MHC De Warande.
MHCZ Zaalhockey 2011 – november 2011
Pass en afwerkvorm  Fase: Warming-up Leeftijd: Senioren en A en B-jeugd
Begeleiden van 8 tal wedstrijden
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
WEDSTRIJD Speelwijze VS P.N.A AANVALLEN VERDEDIGEN
Workshop Train de Trainer
Spelregelwedstrijdje Ameland 2011
Seizoen : Nieuwerkerk 5 8 september 2008
3-tal hockey: de basis.
Spelregeltest Oliveo Handbal
Trainingsvoorbereiding
Coach momenten Balbezit tegenstander (verdedigen) Balbezit (aanvallen)
In seizoen 2014 – 2015 geen nieuwe regels!. Het maken van een doelpunt: A - aanvaller B - bal binnen C - cirkel D - geheel over de doellijn.
Coach cursus Jongste Jeugd
Wedstrijdanalyse formulier
COACH-AVOND 15 september 2014
TRAINING ORIËNTATIEFASE
Doelstelling: Naam Ad Dubbelman opdracht 2.1
Coach cursus Jongste Jeugd
Zaalhockey M.H.C. Roden 2013/2014 Basisformatie Aanvallende tactieken
ZAALHOCKEY
Club roeselare Club Roeselare Thema 1 verdedigen.
Trainingvoorbereiding formulier
Doelstelling: Naam Leeftijd of Categorie
Technisch Jeugdcoördinator Ad v.d.Broek
HC Houten Door: Bas Ophof
4 2 3 K 5 1 Vastzetten opbouw - press X X X X X
Wedstrijdanalyse formulier
E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7.
Het jeugdvoetballeerproces
1ste jaars E - pupillen Training 1.
Trainingsvoorbereidingsformulier
K. Rupel Boom FC Tactische richtlijnen Wim Scheers.
Trainingvoorbereiding formulier
Datum: Teamfunctie: Aanvallen Doelstelling technisch: Kappen,draaien en meenemen van de bal in combinatie met richtingsveranderingen Doelstelling.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
NAAM: CURSUS: DOCENT: WEDSTRIJD: DATUM: Marcel Boone TC2 Han en Johan Jong Heerenveen- jong NAC 31 oktober 2016 Wedstrijdanalyse formulier Trainer – Coach.
Het jeugdvoetballeerproces
Voetbalvisie Hoofdmomenten.
Belangrijkste regels zaalhockey
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
Training : 9 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
A B C Training : 8 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Wedstrijdanalyse formulier
A B # Training : 7 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Datum : Teamfunctie : Verdedigen
Lezen van wedstrijd formulier NAAM: CURSUS: DOCENT: WEDSTRIJD: DATUM:
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Wedstrijdanalyse formulier
Datum : Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
MHC Roden - zaalseizoen
Trainingsvoorbereidingsformulier
Workshop zaalhockey 28 november 2017.
Trainingsvoorbereidingsformulier
Wedstrijdanalyse formulier
Beide formaties situatief tekenen
Zaalhockey Indoor hockey
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
TRAINING ORIËNTATIEFASE
TRAINING ORIËNTATIEFASE
Zaalhockey 21 November 2018.
TRAINING ORIËNTATIEFASE
KNHB Academie Basisopleiding Coachen Workshop 2 - Aandachtspunten wedstrijd - Tactiek en https//
Trainingvoorbereiding formulier
Trainingvoorbereiding formulier
Transcript van de presentatie:

Wedstrijdanalyse formulier Trainer – Coach veldvoetbal NAAM: CURSUS: DOCENT: WEDSTRIJD: DATUM: Wesley van der Veen TC3 Jans Bos Gomos A1 – Rottevale A1 22-11-2014

ANALYSEREN VAN DE WEDSTRIJD Het analyseren van wedstrijden doe je op basis van de structuur van voetballen (vetgedrukt). Stel je jezelf de onderstaande vragen (cursief). Vanuit de gekozen teamorganisatie tijdens het aanvallen/ verdedigen beschrijf je wat je het meeste opvalt (in relatie tot de bedoeling). Probeer dit te beschrijven vanuit wat je ziet en niet wat je denkt. Gebruik de algemene uitgangspunten als hulpmiddel om de oorzaak waarom iets niet (goed) lukt te benoemen. Beschrijf oorzaak en gevolg zo concreet mogelijk: geef aan om welke spelershandelingen het gaat.0 ANALYSEREN VAN DE WEDSTRIJD Lukt het om spelers op de helft van de tegenpartij in balbezit te brengen? – Opbouwen eigen helft Lukt het om de opbouw op de helft van de tegenpartij te verstoren en wordt daarmee voorkomen dat spelers van de tegenpartij in balbezit komen op de eigen helft? – Verstoren van de opbouw helft tegenpartij Lukt het om kansen te creëren? – Opbouwen helft tegenpartij Lukt het om te voorkomen dat er kansen worden gecreëerd? – Verstoren van de opbouw eigen helft Worden er doelpunten gemaakt? – Scoren Wordt het voorkomen dar er doelpunten worden gemaakt? – Voorkomen van scoren 2

ANALYSEREN VAN DE WEDSTRIJD PROBLEEM BIJ AANVALLEN EN VERDEDIGEN FORMULEREN OP BASIS VAN ONDERSTAANDE VRAGEN: Wat gaat er mis in relatie tot de spelbedoeling (=winnen van de wedstrijd)? Waar op het speelveld vindt dit plaats? Wanneer vindt dit plaats? Wie zijn daarbij de hoofdrolspelers? Welke rol speelt de tegenpartij en zijn er verder nog bijzondere omstandigheden? WAT MOET DE OPDRACHT 1.2 'WEDSTRIJDANALYSE' OPLEVEREN Beschrijven van algemene informatie van de wedstrijd. Maken van een tekening van het algemeen wedstrijdbeeld (teamorganisaties t.o.v. elkaar). Geven van een beschrijving en maken van een tekening van de speelwijze bij verdedigen. Geven van een beschrijving en maken van een tekening van de speelwijze bij aanvallen. Beschrijven en tekenen van de uitvoering van de spelhervattingen. Beschrijven en tekenen van het ontstaan van (tegen)doelpunten. Formuleren van voetbalprobleem bij aanvallen en verdedigen. Bepalen van doelstelling bij aanvallen en verdedigen. Beoordeling van een individuele speler. Wat heb je geleerd van eerdere ervaringen en deze opdracht (beschrijven verbeterpunten en hoe je die wilt gaan verbeteren)? ANALYSEREN VAN DE WEDSTRIJD

ANALYSEREN VAN DE WEDSTRIJD Naam: Wesley van der Veen Cursus: TC3 Docent: Jans Bos Wedstrijd Gomos A1-Rottevale A1 Datum: 22-11-2014 Teamorganisatie Eigen partij:1-4-2-1-3 Tegenpartij:1-4-1-2-1-2 Scoreverloop 1-0, 2-0, 3-0, 3-1 ,4-1 ,5-1, 5-2, 6-2, 7-2, 8- 2, 9-2 Ruststand 5-1 Eindstand 9-2 Locatie/ Omstandigheden Sportpark Schapendrift in Norg Bijzonderheden 1 2 4 3 5 9 7 11 6 10 7 8 6 8 10 5 9 11 2 3 4 1

AANVALLEN OPBOUWEN SCOREN Uitgangspunten: 1. Speelruimte zo groot mogelijk maken. 2. Diep denken en zo mogelijk diep spelen. 3. Breedtespel als voorbereiding op dieptespel/dieptepass. 4. Bal in het team houden. Speelveldgedeelte Gericht op Analyse aanvallen OPBOUWEN Eigen helft Helft tegenpartij Creëren scoringskansen Er wordt opgebouwd van achteruit . Het zijn vooral de 2 centrale verdedigers die de opbouw verzorgen de backs staan hoog en breedte om zo ruimte te maken voor de centrale verdedigers, vanuit de achterste linie werdt vaak het middenveld ingespeeld vooral de controleurs 8 en 6 die vervolgens de bal verplaatste naar de buitenspelers. Als de buitenspelers de bal ontvangen wordt er vaak gekaatst op de aanvallende middenvelder, die vervolgens de buitenspeler met een steekbal of een lange bal er over in de diepte wordt gestuurd. De samenwerking tussen de middenvelders en de aanvallers verliep niet altijd goed, Zo ontstond er een aantal keer bal verlies doordat de buitenspeler de bal in de voeten verwachtte maar in de diepte kreeg en andersom. SCOREN Benutten Voor de goal worden ze veel gevaarlijk door hoge voorzetten van de zijkant, met een linksbenige linksbuiten en een rechts benige rechtsbuiten komen er veel voorzetten. De loopacties voor de goal zijn bijna altijd het zelfde. Komt de voorzet van rechts komt de spits bij de penalty stip, de linksbuiten komt naar binnen bij de tweede paal en de 10 maak de loopactie er achter op de 16 zodat de bal ook nog terug kan worden gelegd. De spits is kop sterk en wint veel kop duels. In de voorzet werd vaak de verkeerde keuze gemaakt.

TEKENINGEN AANVALLEN 1 1 2 3 4 11 9 7 5 2 3 4 5 6 9 10 11 7 7 6 8 6 8 10 10 7 8 5 2 9 11 6 8 3 4 10 5 9 11 2 3 4 1 1 6 6

VERDEDIGEN STOREN VOORKOMEN SCOREN Uitgangspunten: 1. Speelruimte zo groot mogelijk maken. 2. Druk op de balbezittende speler houden. 3. Scherp dekken in de buurt van de bal. 4. Rug-/ ruimtedekking geven, verder van de bal af. 5. Zo lang mogelijk nuttig blijven. Speelveldgedeelte Gericht op Analyse verdedigen STOREN Helft tegenpartij Eigen helft Voorkomen van het creëren scoringskansen In de opbouw van de tegenstander werd er veel druk gezet op de backs. De spits gaf druk van links en de rechts buiten liet de rechtsback vrij, zodra de rechtsback werd ingespeeld werd er druk gegeven. Een aantal keer werd hier onderuit gevoetbald omdat de ruimtes te groot bleven en het niet goed klein werd gemaakt en grote ruimtes ontstonden. Doordat de tegenstander weinig voetballend vermogen had werd vaak de lange bal gehanteerd die vervolgend door vrije centrale verdediger onderschept kon worden. VOORKOMEN SCOREN Voorkomen van doelpunten Verdedigend werd de organisatie anders neer gezet, De 2 backs werden in de dekking gezet op de 2 spitsen. De 3 werd vrije verdediger daarachter en de 4 schoof door op de nummer 10 van de tegenstander. Verdedigend stond het erg compact zowel in de diepte en breedte en waren vel in de duels. De vrije verdediger was erg sterk in het verlenen van rugdekking en onderschepte veel ballen.

TEKENINGEN VERDEDIGEN 1 1 2 3 4 5 2 3 4 5 9 9 11 7 11 7 6 6 10 10 7 7 8 8 8 6 8 6 10 10 4 9 11 9 11 2 5 5 2 3 3 4 1 1

TEKENINGEN 1 (TEGEN)DOELPUNTEN EN SPELHERVATTINGEN 7 1 3 4 5 3 4 9 11 6 8 2 5 10 9 10 11 8 1 2 3 1 2 3 4 5 6 7 8 4 5 6 2 7 6 7 9 10 8 9 10 11 11

ADVIEZEN & AANBEVELINGEN VOETBALPROBLEMEN Aanvallen Verdedigen Waar dit team nog aan kan werken is de samenwerking tussen de aanvallers en de middenvelders. Er zijn onduidelijkheden en de spelers begrijpen elkaar niet hoe er in gespeeld moet worden. Het druk zetten moet worden verbeterd er wordt teveel ruimte wegegeven en de gevaarlijkste man wordt niet opgepakt. Om die ruimtes weer dicht te lopen kost veel energie voor het team. DOELSTELLING Doelstelling aanvallen Doelstelling verdedigen Het verbeteren van de samenwerking tussen de middenvelders en de aanvallers en het herkennen wanneer de aanvallers moeten worden aangespeeld via een steekbal/lange of in de voeten moeten worden aangespeeld op het moment dat de opbouw zich op het middenveld afspeelt op de helft van de tegenstander. Het verbeteren van het storen/ druk zetten van de aanvallers en de aanvallende middenvelder op het moment dat de back wordt ingespeeld op de helft van de tegenstander, om er voor te zorgen dat de tegenstander geen kansen kan creëren en uiteindelijk te scoren met accent op onderlinge coaching