Trends en ondernemen Maaike Rijnders Docent trendwatching Fontys ACI Kenniskring Lectoraat Trendwatching o.l.v. Dr. Carl Rohde
Dit verhaal gaat NIET over:
Doel van trendonderzoek Analyseren van de omgeving van je bedrijf Inzicht in het gedrag van je klant (consumer insight) Nieuwe producten/diensten Nieuwe manieren voor marketingstrategie Andere bedrijfsvoering
Trend= een beweging, een ontwikkeling binnen een klein of groot tijdsgewricht in mentaliteit, gedrag, product
Tijd Impact in de samenleving TRENDSPOTTERS (COOLHUNTERS) €
Gartner hypecycle
Kennis van de markt Hoe ontwikkelt zich de maatschappij op Demografisch gebied Economisch gebied Sociaal cultureel gebied Technologisch gebied Ecologisch gebied Politiek gebied
trendniveaus Maatschappelijk niveau consumententrends markttrends consumententrends markttrends product markttrends product
trendniveaus globalisering De global village food Hang naar lokale, geborgenheid food product entertainmentwellness product huisinrichting entertainment
Relevante trends voor ondernemers 1.De veranderende consument: consumer wordt prosumer/cosumer. 2. De beleveniseconomie gaat door, de vraag naar authenticiteit en transparantie. 3.Generation G: giving is the new taking, sharing is the new giving 4. technologie: Augmented Reality en Location Based Services
1. DE PROSUMER
PRO ACTIEVE CONSUMENT
Voorkeuren aziaten voor recensies, 2009
Power of social media, dialoog!!
24/7/365 Instant gratification
CUSTOMIZING
PRODUCENT EN CONSUMENT
CO CREATION
Vraag naar authenticiteit “tell it like it is”
2. Experience economy Pine en Gilmore: voeg belevenis toe aan je product/dienst
Limited editions Pop up stores
3. THE BETTER WORLD
Random Acts of Kindness
4. Blended reality
Augmented reality
Location based services
Blended:
Trends vertalen De trend toepassen op jouw branche: Wat zou deze trend voor mijn bedrijf kunnen betekenen? Wat voor product zou ik daaruit kunnen halen? Hoe zou ik mijn marketingstrategie daarop aanpassen?
Een heleboel sites
Gewoon cool om te zien (inspire me now)