Trends en ondernemen Maaike Rijnders Docent trendwatching Fontys ACI Kenniskring Lectoraat Trendwatching o.l.v. Dr. Carl Rohde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
De marketing-omgeving
De branche in kaart gebracht.
E NTOURAGE Studiecoaching Item 2 Sarah Bartholomé CO2B.
Wat is interactieve marketing?
Les 5 Nieuwe Media Lab: Hoe veranderen nieuwe media sport? 1. Actieve sportbeleving: Nieuwe manieren om te meten wat je doet, nieuwe manieren om sport.
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Inhoud Wat is Nudge? Wat proberen we te bereiken? Lukt dat? Waarmee verdien je je geld? De dilemma’s…
Ondernemerschap. Ondernemerschap Inhoud Doel van deze presentatie: Inzicht geven in Ondernemerschap in het onderwijs Inhoud De betekenis van ondernemerschap.
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
IAM V2 Trendanalyse 24 september 2008.
Tre nd wa tch ing trendwatching Les 3: Trendwatchers.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Een eerste kijk op trends
THEMA: Het creatieve proces
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Medmec04 les 1 Engagement.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy.
Swot analyse
Globalisering.
CREATIVE MARKETING jaar 2, Winter december Experience: Prijs en Story Saskia Best.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Geld verdienen met trends
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Welkom.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Social media kans en/of bedreiging?.
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
TRENDS and impact on your Business
 Wat is Augmented Reality?  Toepassingen van Augmented Reality  Augmented Reality mobiel  Augmented Reality in games  De toekomst van Augmented Reality.
College 2 Marketingomgeving
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Wie zijn wij?. Visie: 3d printen zal onze wereld veranderen op gebied van product design, ontwikkeling en produceren. Door de steeds vernieuwende technologie.
Ontwerpsessie: Game changers ‘Anders denken anders doen’
6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31.
Rob Poels Heerhugowaard 30 januari 2015 Heeft de informatiemanager nog toekomst? Een verkenning.
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Social media presentatie
Smart Business Consultants ‘We turn questions into solutions’
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Commercieel beleid 1 H2 Marktonderzoek Filiaalmanager.
Corporate Communicatie
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 6 Hoe ziet jouw product eruit?
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 5 Het ondernemersplan.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Internationale marketing
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Muzieklandschap Doel van deze module Een schets van het werkveld creëren aan de hand van relevante voorbeelden en veranderingen in de muziekindustrie.
Disruption in Retailing Customer will buy differently Prof Dr Cor Molenaar RSM/ErasmusUniversity eXQuo consultancy.
Groeien!groeien! Quintin Schevernels. De groei van de ondernemer en de groei van de onderneming hangen zeer nauw samen!
De Betekeniseconomie.
MARKTONDERZOEK – OP ZOEK NAAR INSIGHTS
Internationale marketing
Lectoraat New Business & ICT
Kenniscentrum Ondernemerschap
Plaats, datum bijeenkomst
Ondernemen in de Toekomst 15 december 2009 Ron Methorst Arni Janssen
Beleid en regelgeving Les 1.
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Inspelen op innovaties
Het huis, de school van morgen
Transcript van de presentatie:

Trends en ondernemen Maaike Rijnders Docent trendwatching Fontys ACI Kenniskring Lectoraat Trendwatching o.l.v. Dr. Carl Rohde

Dit verhaal gaat NIET over:

Doel van trendonderzoek Analyseren van de omgeving van je bedrijf Inzicht in het gedrag van je klant (consumer insight) Nieuwe producten/diensten Nieuwe manieren voor marketingstrategie Andere bedrijfsvoering

Trend= een beweging, een ontwikkeling binnen een klein of groot tijdsgewricht in mentaliteit, gedrag, product

Tijd Impact in de samenleving TRENDSPOTTERS (COOLHUNTERS) €

Gartner hypecycle

Kennis van de markt Hoe ontwikkelt zich de maatschappij op Demografisch gebied Economisch gebied Sociaal cultureel gebied Technologisch gebied Ecologisch gebied Politiek gebied

trendniveaus Maatschappelijk niveau consumententrends markttrends consumententrends markttrends product markttrends product

trendniveaus globalisering De global village food Hang naar lokale, geborgenheid food product entertainmentwellness product huisinrichting entertainment

Relevante trends voor ondernemers 1.De veranderende consument: consumer wordt prosumer/cosumer. 2. De beleveniseconomie gaat door, de vraag naar authenticiteit en transparantie. 3.Generation G: giving is the new taking, sharing is the new giving 4. technologie: Augmented Reality en Location Based Services

1. DE PROSUMER

PRO ACTIEVE CONSUMENT

Voorkeuren aziaten voor recensies, 2009

Power of social media, dialoog!!

24/7/365 Instant gratification

CUSTOMIZING

PRODUCENT EN CONSUMENT

CO CREATION

Vraag naar authenticiteit “tell it like it is”

2. Experience economy Pine en Gilmore: voeg belevenis toe aan je product/dienst

Limited editions Pop up stores

3. THE BETTER WORLD

Random Acts of Kindness

4. Blended reality

Augmented reality

Location based services

Blended:

Trends vertalen De trend toepassen op jouw branche: Wat zou deze trend voor mijn bedrijf kunnen betekenen? Wat voor product zou ik daaruit kunnen halen? Hoe zou ik mijn marketingstrategie daarop aanpassen?

Een heleboel sites

Gewoon cool om te zien (inspire me now)