Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Advertisements

Wat is goed onderwijsonderzoek?
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Werkveldtraining 26 september 2013
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Ontwerpprojecten In de praktijk
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Oudere werknemers in het hbo Vervangingsvraag van oudere werknemers Oudere werknemers is de oplossing voor de vervanging van oudere werknemers (Korver.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Onderzoek naar veranderingsprocessen Huibert de Man BABES colloquium Leren van adviseren.
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Casusbank Didiclass.
Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Sessie: realiseren van doelwaarden 25 november 2013.
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
RENN 4 Federatie Vaktherapeutische Beroepen
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Strategische samenwerking
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Congres Appreciative Inquiry
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Strategie 12 oktober2010.
moderniseren van het curriculum.
Co-teaching Caroline Offerhaus
Ontwikkelruimte voor EMC Zomeracademie Model ontwikkelruimte 3.0 Ontwikkelruimte Reflecteren Dialoog voeren Toekomst creëren Organiseren Interactie.
Met communities werken aan innovaties in de GGZ en VGZ
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
Goed geestelijk is goed zakelijk
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Competenties SLC week 3 DSR1.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Netwerkpuzzelen Projectleidersoverleg Sociaal isolement Rotterdam, 3 december 2013.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
SoMeRe.nl Een uitnodiging Sjoerd de Vries & Efthymios Constantinides.
Inhoud Studentenprojecten in een doorgaande leerlijn
Hoe leren professionals?
Professionalisering Sociaal Werk
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Zorg (voor) robots Lectoraat Robotica | Windesheim Flevoland
Toekomstgericht personeelsbeleid
Praktijk Opleiders Cursus
CoE / KennisDC Logistiek
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Waarderende benadering
Transcript van de presentatie:

Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats

Wie doen er mee? Professionals uit het werkveld Studenten Docent- onderzoekers lectoraat Klanten of klantvertegenwoordigers

Vooraf! Verkennen van de vraag. Formuleren van de vraag. – Appreciative – Waarderend Voorbereiden: – Verhalen, kennis en betekenis

KWP, de stappen Introductie Kennis Maken Ontdekken Dromen Ontwerpen Waarmaken Uitkomst

Afronden, after sales Verslag van het werkproces en de resultaten Afspraken realiseren, contracteren Afronden en evaluatie

Resultaten Een methodiek voor kenniswerkplaatsen. ervaringskennis expliciteren beschikbare kennis zodanig toepasbaar maken dat er nieuwe kennis ontstaat voor oplossingen en innovaties bij actuele vragen in de praktijk

Resultaten Een leereffect. Al doende innovatieve vaardigheden ontwikkelen leren hoe kennis toepasbaar is te maken voor het professionaliseren van de eigen praktijk

Resultaten Een lange termijn effect. Binnen onderwijs, onderzoek en werkveld worden initiatieven genomen voor het organiseren van kenniswerkplaatsen. Het is een interventie waar een duurzaam netwerk omheen functioneert.

Leereffecten Studenten worden coproducent van kennis Professionals ontdekken nieuwe perspectieven bij een oud vraagstuk Onderzoekers worden geconfronteerd met complexiteit van toepasbaarheid van onderzoeksresultaten

Leereffecten ‘Echte kennis is kennis die je in staat stelt de werkelijkheid te creëren waarover het gaat’ Argyris Competentie: Oordeelsvermogen Conditie: Interactie vanuit meerdere belangen

Vragen?