FRANEL PARTNERS IN TAAL NOUS PARLONS LES MÊMES LANGUES GRENSVERLEGGEND COMMUNICEREN COMMUNIQUER SANS FRONTIÈRES.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk- en luistervaardigheid
Advertisements

Digital Playground Programma workshop 4 april
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
Project ENW-ELO Aanbod Elektronische leeromgeving en web-CMS Toon Van Hoecke Afdeling Onderwijstechnologie Directie ICT – Universiteit Gent
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Archiefbank •databank privaat-rechtelijk archief •registratie op bestandsniveau •online: (april 2005)
Studeren = e-leren Stap 1: inloggen studentenportal
Ict - beleidsplan
Project Roemenië via ThinkQuest.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Innovatief leren met behulp van ICT
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Oplossingen in Training & Opleidingen voor ons distributie kanaal.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
Recente tendensen bij het aanbieden van leerinhouden via ICT Prof. Dr. P. Desmet KULAK/K.U.Leuven.
Cartografie met als medium het ‘World Wide Web’
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
wiki’s opzetten en implementeren
Pedagora en het Vlaamse taallandschap Koen Fierens Didascalia - UIA.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Blended learning medisch Frans voor de zorgsector.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Online Video in de onderwijspraktijk Gebruik van video via internet Pieter Varekamp 23 januari 2008.
Ketnet.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
Digitale Televisie kortrijk. Stad Kortrijk presents.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Herlancering educatieve website
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Informatie- avond groep 6
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Een project van de Korengroep
Oefenen.nl als basis voor trajecten en materialen
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
AGORA is méér dan een gebouw. Het is een concept: “een sociaal kruispunt van informatie, technologie en dienstverlening.” Dienstverlening Ruime openingstijden.
moderniseren van het curriculum.
Mediawijsheidaanbod voor primair en voortgezet onderwijs van de Brabantse bibliotheken Angeliek van der Zanden, adviseur Cubiss 19 april 2010, Studiedag.
Video opdracht Video maken met de smartphone
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
TV-spot.
INTERREG III Frankrijk / Wallonië / Vlaanderen Frans-Vlaamse bipartiet deelprogramma Met de steun van EFRO VlaanderenFrankrijk Communiceer over.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
KA 1 project: BE02-KA Het ontwikkelen van een e-safe e-learning leeromgeving.(platform) Groeien naar een tabletschool Gebruik van tablet.
Onderwijs op maat met ICT Bertjan Verbeek (hoogleraar Politicologie en docent van het jaar 2014) Jos in den Bosch (programmanager vernieuwingen ICT in.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Welkom op de Open Dag van het Sint-Maartenscollege.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Technische Bedrijfskunde
December 25, 2018.
Open online aansluitingsmodules statistiek
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Workshop videobegeleiding
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

FRANEL PARTNERS IN TAAL NOUS PARLONS LES MÊMES LANGUES GRENSVERLEGGEND COMMUNICEREN COMMUNIQUER SANS FRONTIÈRES

FRANEL 0.Wat is FRANEL? 1.Waarom FRANEL? 2.FRANEL = authentiek beeldmateriaal 3.FRANEL = kwaliteitsvolle taken 4.FRANEL = toptechnologie binnen handbereik 5.Hoe FRANEL gebruiken? 6.Wat heeft FRANEL nog meer in petto?

0. Wat is FRANEL? Een elektronische taalleeromgeving Frans en Nederlands voor anderstaligen Gratis Full online: beschikbaar op de websites van TV-zenders Doelpubliek: grote publiek, onderwijs, actieve professionals

1. Waarom FRANEL? 1.1Meertaligheid in stand houden en bevorderen 1.2Nood aan goede content gratis beschikbaar op Internet 1.3Nood aan meer ICT in (regulier) taalonderwijs 1.4De troeven van deze grensoverschrijdende regio laten renderen

1.1Meertaligheid in stand houden en bevorderen Frans:-meest gevraagde vreemde taal in België -meest gevraagd in opleidingsinstituten Nederlands:in opgang in Noord-Frankrijk en Wallonië

1.2Nood aan goede content gratis beschikbaar op het Internet Vrij acute nood Internet is een ideaal medium: –maximale flexibiliteit –anytime, anywhere

1.3Nood aan meer ICT in (regulier) taalonderwijs Acute nood aan sterkere integratie van ICT in (regulier) taalonderwijs Didactisch potentieel

1.4De troeven van deze grensoverschrijdende regio laten renderen 2 universiteiten voor kwaliteitsvolle contentontwikkeling K.U.Leuven Campus Kortrijk & Lille 3 3 TV-zenders voor aanleveren beeldmateriaal WTV, NoTélé & C9 Télévision 2 spin-offs van K.U.Leuven Campus Kortrijk INDIE Education, gespecialiseerd in Educatieve Multimedia BLCC, gespecialiseerd in taaltrainingen voor professionals

2. FRANEL: authentiek beeldmateriaal 2.1Selectie uit 3 TV-programma’s 2.2Selectiecriteria 2.3Organisatie van het beeldmateriaal

2.1Selectie uit 3 TV-programma’s Cf. Interreg III-project Vie Quotidienne:het dagelijks leven in de buurregio Dagelijks Leven PULS: cultuur Transit: het zakenleven

2.2 Selectiecriteria Maximaal 2 minuten Functionaliteit van het beeld Interactiviteit Kwaliteit (beeld, taal)

2.3Organisatie van het beeldmateriaal Modules (per thema) onderverdeeld in units (per reportage) Integratie algemeen en zakelijk taalgebruik (in elke module) Concreet:Module “Werk”:“Emploi”: Module “Vrije tijd”:“Loisirs”: Gezondheid, onderwijs, milieu,werk, cultuur,…

3. FRANEL: kwaliteitsvolle taaltaken 3.1Didactisch scenario 3.1.1globaal scenario 3.1.2luistervaardigheid 3.1.3woordenschat 3.1.4spelling en uitspraak 3.1.5taalsituaties 3.1.6complementaire activiteiten 3.23 trajecten 3.2.1camera onze montage 3.2.2camera jouw montage 3.2.3zoom

3.1.1 Globaal scenario Brede didactisering Méér dan luistervaardigheid Naast de activiteiten ook gestructureerde fiches aanbieden Ook aanvullende activiteiten voorzien

3.1.2Luistervaardigheid Voorbereidende activiteiten

3.1.2Luistervaardigheid Skimming

3.1.2Luistervaardigheid Scanning

3.1.3Woordenschat Activiteiten

3.1.3Woordenschat Fiches

3.1.4Grammatica Activiteiten

3.1.4Grammatica Fiches

3.1.5Spelling en uitspraak

3.1.6Taalsituaties Activiteiten

3.1.6Taalsituaties Fiches

3.1.7Aanvullende activiteiten - Leesvaardigheid - Luistervaardigheid

3.23 trajecten 3.2.1camera - onze montage 3.2.2camera - jouw montage 3.2.3zoom

3.2.1camera – onze montage De eenheden als rode draad Systematisch, stap voor stap Vaardigheden voor kennis

3.2.2camera – jouw montage De eenheden als rode draad Eigen traject Niet systematisch

3.2.3Zoom Leeractiviteiten gegroepeerd per domein Beeldmateriaal als context

4. FRANEL: toptechnologie binnen handbereik 4.1Multimedia Streaming video Player 4.2Didactische technologie Half-open taaltaken Feedback-mechanismen Tracking&logging 4.3Interface Franel-mascotte

4.1Multimedia Streaming video methodeOpslaan?Start van het viewen diagram downloadjaNa download Progressieve download jaNiet onmiddellijk StreamingneenOnmiddellijk

4.1Multimedia Player Vlotte bediening Progressieve ondertiteling

4.2Didactische technologie Half-open taaltaken niet enkel gesloten taaltaken alternatieve oplossingen aanvaard

4.2Didactische technologie Feedback-mechanismen tweede poging fout-specifieke feedback

4.2Didactische technologie Tracking & Logging voor leerder

4.2Didactische technologie Tracking & Logging voor leerkracht

4.2Didactische technologie Tracking & Logging voor leerkracht

4.3Interface Franel-mascotte FRa en NeL Begeleiding doorheen de leeromgeving Tekstballon

5. Hoe FRANEL gebruiken? 5.1Gratis en anytime-anywhere 5.2Aanvragen van gebruikersnaam en wachtwoord 5.3Geen specifieke software nodig

5.1 Gratis en anytime-anywhere Via de websites van de TV-zenders: – – – Overal tegelijk Multisession

5.2 Aanvragen van gebuikersnaam en wachtwoord Gratis Individu of groep

5.3 Geen specifieke software nodig -QuickTime gratis downloaden -Flash8 gratis downloaden -Check-knop

6.Wat heeft FRANEL nog meer in petto? Voor de leerder: –Extra modules voor de leeromgeving (nieuwe thema’s) –Testomgeving: een wedstrijd met prijzen Voor de leerkracht: –Studio Franel: inhouden selecteren zelf materiaal ontwikkelen een databank met beeldmateriaal –Navormingssessies

AAN DE SLAG ! Afspraak op