Raden, regels, redeneren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
FLL Robot tips Hoe bouw ik een robot? Hoe programmeer ik een robot?
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
OM EVEN OVER NA TE DENKEN.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Het Nederlandse onderwijs:
Les 20 Hoekgrootte.
Taal en rekenen in beweging!
RekenWeb.
Een nieuw spel voor het RekenWeb
Een spel voor de hele klas Aanwijzingen: Geef elke leerling een kaart met een nummer tussen de 1 en de 8. De leerlingen moeten op hun kaartje bijvoorbeeld.
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Rekenen en Rekenproblemen
Rekenen boven het boekje
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
Freudenthal Instituut
Grote Rekendag a minor problem Vincent Jonker, fi Leo Prinsen, ipabo.
Freudenthal Instituut
35 Gelijkvormig 1 Werk in drie- of viertallen.
8 november 2012.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
10e editie voor de Tweede Fase
Met muziek. Nu op dit moment....
Kwesties rond ict verbonden
Dit is verbazingwekkend nauwkeurig!!!
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Masker.
Woordenschat Toets Nederlands
Verbanden JTC’07.
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Leren over symmetrie via dans
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
Oplosvergelijkingen maken
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Open Les Wiskunde F.J. Brandsma 1 Open Les Wiskunde ‘ een wandeling over de Möbius band ’
Meetkunde 5L week 15: Driehoeken tekenen vierhoeken vlakke figuren
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Programmeren met kinderen
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Rekenen.
Denken als een computer
Kennismaking met programmeren
IJsster maken.
1 VMBO-KGT deel Grafieken tekenen 1 1.
Kennismaking met programmeren
Loodrechte lijnen tekenen
Kennismaking met programmeren
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Kennismaking met programmeren
Kennismaking met programmeren
Sleutels, codes en aanwijzingen
Leren programmeren met Scratch
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Wat heb je nodig? Tekenmateriaal.
Transcript van de presentatie:

Raden, regels, redeneren meedenkwerkgroep Grote Rekendag 23 maart 2016 Ronald Keijzer Vincent Jonker 6 maart 2015

Tekening maken Ik geef jou instructie Jij volgt deze instructies zo goed mogelijk

Teken een schuine rechte lijn (schuin1) Teken een tweede schuine rechte lijn die verbonden is aan het bovenste uiteinde van de eerste lijn (schuin2) Teken een rechte lijn vanaf het punt waar de twee eerdere lijnen elkaar raken (centraal) Teken een rechte lijn dwars op 'centraal' Aan het onderste puntje van 'centraal': teken een klein gekruld lijntje Teken een schuine lijn vanaf het onderste punt van schuin1 naar centraal Teken een schuine lijn vanaf het onderste uiteinde van schuin2 naar centraal

Voorbereidingsgroep Groep 1/2 Groep 3/4 Groep 5/6 Groep 7/8 Marijke Spoelder, Arlette Buter, Ronald Keijzer Groep 3/4 Annette Markusse, Fokke Munk, Greetje van Dijk, Leo Prinsen Groep 5/6 Frans van Galen, Lia Oosterwaal, Merel Sprong Groep 7/8 Mieke Abels, Monica Wijers, Vincent Jonker

Grote Rekendag 2016 Raden Regels Redeneren Rekenen is leuker als je denkt

Unplugged

Raden, regels, redeneren Programmeren zonder computer Als startpunt van een brainstorm Codes en regels ontwerpen En daarover communiceren en redeneren Getallen en verkennen van de ruimte

Groep 1/2 ‘Wie ben ik?’ en ‘Welk getal ben ik?’ ‘Fruithap op sateprikker’ ‘Wisselen’ ‘Mastermind’ Kort over ideeen vertellen: Wie ben ik? – kringspel, nav vragen gaan kinderen zitten Welk getal ben ik? – uitleggen welk getal er op een muts staat – die je zelf niet kan zien. Je mag niet praten. Of: je mag praten, maar het getal zelf niet noemen. Fruithap op sateprikker: samenstelling prikker aangeven Wisselen in de kring: welk nummer heb je dan? Mastermind: drie kleuren. Juf kijkt onder doek en zegt hoeveel er goed liggen.

Groep 3/4 Klas krijgt een gecodeerde boodschap Morse-taal bijv. Torenstad stenvert-boekje (groep 5) muziek als code-taal poezie als code-taal

Groep 7/8 'Tekening maken' 'Jij bent de schildpad en ik stuur jou aan' 'Boterham smeren' 'Codes tekenen' 'De rol van ict'

Jij bent de schildpad en ik stuur jou Mindstorms (Seymour Papert), 1980! Speelse meetkunde Speels probleemoplossen

Opdracht: je hebt de volgende commando's kleurpen pen op pen neer draai xx graden (bijv. 90) loop xx stappen (bijv. 3) ga naar Nul (nulpunt+richting) voor gevorderden: herhaal xx keer (bijv. 2) eind herhaal

Boterham smeren http://www.codekinderen.nl/leerling/unplugged/sandwich-robot/

Codes tekenen Je ontwikkelt een 'taaltje'

De rol van ICT toch niet helemaal unplugged

Ontwerpers-dilemma's Voor elke groep Geen dichtgetimmerde opdrachten Met/zonder computer

Samenvatting

Verwijzingen groterekendag.nl codekinderen.nl csunplugged.org fi.uu.nl/wiki/index.php/Leerlijn_programmeren