Basisfuncties Operating System.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Advertisements

WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
CIMSOLUTIONS B.V. CIMSOLUTIONS Automation for Industry & Business SIG Embedded “Proces Ellende” André Vink CDP real-time embedded 28 september 2005.
Hoofdstuk 5: Besturingssystemen
Serieel naar parallel omzetting
Componenten voor een werkende computer
Workshop harde schijf indelen
Presentatie:ICT.
Hardware (1) SGDB Informatica.
Windows 7 21 september Wat gaan we behandelen ? Windows 7 Achtergrond besturingssysteem Migratie naar Windows vanuit XP of Vista Verbeteringen/veranderingen.
Par. 3.1 Computers zijn overal
Opdracht 25 IIIIk ga enkele informatie verzamelen over communicatie.
Hardware (1) NSG Informatica.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Week 1: overzicht computersysteem-organisatie
ICT Infrastructuren 26 november 2007 David N. Jansen.
Gary Kildall ?. Pc met randapparatuur Computerprogramma’s.
Het werkgeheugen stored program concept (John von Neumann) Het achtergrondgeheugen Geheugen.
Hardware (2) SGDB Informatica.
BESTURINGS SYSTEMEN Vincent Naessens.
Les1: eenvoudig computergebruik
De gids tussen computer en gebruiker
De gids tussen computer en gebruiker
Processor Hart van de computer.
Het gegevensverwerkend proces
De processor.
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 1(2): overzicht.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5B040:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 7(1): Flow of.
Geheugenbeheer ICT Infrastructuren hoofdstukken 7 en 8.1.
Opleiding ICT © J.W. Jonker Dia 1/19 Systemen Besturingssoftware Windows XP Mark van Heck.
Opleiding ICT © J.W. Jonker Dia 1/32 Systemen Besturingssoftware Windows XP Mark van Heck.
Systeemsoftware Hfdst 2
Bluetooth Communicatie tussen computer en Brick Computer zet de connectie op, Brick wacht Enkel communicatie van de Brick naar de computer Lejos API: NXTConnecion.
Computer blijft “hangen” woensdag 11 januari 2012.
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
Event Handling in Embedded Systems.  Wat is een event?  Welke events zijn het meest “time-critical”?  Welke toestand wordt door de CPU opgeslagen?
Operating Systems Informatica.
Informatica Blok 2 Hoofdstuk 4
Object georiënteerd programmeren in Alice
Concurrency en Deadlock ICT Infrastructuren David N. Jansen Stallings hoofdstukken 5 en 6.
HOGESCHOOL ROTTERDAM / CMI Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
HOGESCHOOL ROTTERDAM / CMI Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?
Context switching Chanel Mepschen Informatica 5Fvwo.
Operatingsysteem. Context switshing Het wisselen tussen twee processen, waarbij de status van het proces wordt bewaard. Om te kunnen switchen moet het.
Context switching Heidi Snoek. Het proces Twee applicaties: A en B CPU voert de instructies van programma A uit. Op een bepaald moment wordt er data weggeschreven.
HOGESCHOOL ROTTERDAM / CMI Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
BIOS en Opstarten.
Win XP alternatieven Nieuwe Laptop of PC Win 8 installeren op oude computer Tablet of i-pad Apple Macintosh Blijven werken met Win XP Linux.
Computertechniek 2 – ARM assembler Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  programma draaien vanuit ROM.
HOGESCHOOL ROTTERDAM / CMI Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
Context switching Naomi Baggelaar. Het proces Twee applicaties: A en B CPU voert de instructies van programma A uit. Op een bepaald moment wordt er data.
Besturingssysteem Vaak wordt de Engelse term gebruikt: Operating System ( OS ) Plaats van het OS in een computersysteem: Hardware Applicatie Operating.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Java & het Web Programma: Contexts Listeners Scope/Attributes Thread safety.
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Zaken die ervoor zorgen dat je kosten maakt tijdens ontwikkeling van mobiele apps.
Informatica Welkom! maandag 16 November Les B-5.
De definitie van een object. Een object is een verzameling van eigenschappen en bewerkingen. Veel voorkomende objecten zijn: D (display) Gui (user interface)
Hoe ziet mijn toekomstvisie eruit ?. Wat is Domotica ? Domotica is het domein van huiselijke elektronica. Het woord "domotica" is een samentrekking van.
Drivers Wat is het Wat doet het Waar komen ze vandaan.
Operating Systems Informatica.
Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
Het postkantoor van windows
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
Besturingssystemen Ga verder met een muisklik..
Besturingssysteem.
Netwerken & Internet 1.
Transcript van de presentatie:

Basisfuncties Operating System

Basisfuncties nader bekeken. Processor besturing Geheugenbeheer Randapparatuur besturing Applicatie interface Gebruikers interface

Processor besturing: Interrupt Een interrupt is een wijziging in het verloop van het programma die niet wordt veroorzaakt door het programma zelf. Een programma kan bijvoorbeeld de harde schijf opdracht geven met het overdragen van informatie. De harde schijf genereert een interrupt (een signaal aan de CPU) zodra de overdracht gereed is. De interrupt onderbreekt het programma en geeft de besturing over aan een interrupt handler, die een of andere actie uitvoert. Wanneer hij klaar is geeft de interrupt-handler de besturing terug aan het onderbroken programma. Het onderbroken proces moet opnieuw starten in precies dezelfde toestand als waar het zich in bevond voordat de interrupt plaatsvond. Daarvoor zijn alle registers opgeslagen in de interrupt stack.

Processor besturing: multitasking Meerdere applicaties draaien “gelijktijdig” op een computer. “Gelijktijdig”: iedere applicatie krijgt een deel van de processortijd. Een draaiende applicatie kan beschouwd worden als een proces. Wanneer twee applicaties draaien zal er tussen beide processen gewisseld moeten worden, waarbij de status van het proces wordt bewaard: context switching.

Processor besturing: context switching Voorbeeld Stel dat er twee applicaties draaien: A en B. De CPU voert de instructies van programma A uit. Op een bepaald moment wordt er data weggeschreven naar de harde schijf. In plaats van de CPU te laten wachten totdat alle data is weggeschreven, is het effectiever om de processor nu de instructies van programma B te laten uitvoeren.

Processor besturing: context switching Om te kunnen switchen moet het volgende gebeuren: Het adres van de instructie die volgt na het datatransport staat in de programcounter. Dit adres moet bewaard worden. Vervolgens moet het adres waar programma B mee verder gaat in de programcounter geplaatst worden. Ook moet de inhoud van alle andere registers ook bewaard worden, omdat hij hoort bij programma A. De inhoud van alle andere registers van programma B moet worden teruggezet. We moeten de complete processor context van programma A opslaan en de processor context van B terugzetten.

Processor besturing: context switching Programma A Operating System Programma B save registers A restore registers B selecteer programma B save registers B restore registers A selecteer programma A

Geheugenbeheer Een belangrijke taak van het OS is het toewijzen van het geheugen aan verschillende programma’s. Probleem Ieder programma doet een eigen beroep op het geheugen en heeft eigen verwijzingen naar geheugenadressen. Andere programma’s mogen daar geen veranderingen in aanbrengen. Oplossing Zie de adressen in een programma niet als absolute adressen maar relatieve adressen. Dit vereist een aanpassing aan de hardware zodat die het verschil kent tussen absolute adressen en relatieve adressen.

Geheugenbeheer Hoe gaat dat in zijn werk? Ieder programma krijgt een basisadres toegewezen, het absolute startadres van het programma. Het basisadres wordt bewaard in het basisregister. Programma A krijgt bijvoorbeeld als basisadres 2000 toegewezen en programma B 12000. Vanaf dat punt worden het programma in het geheugen geladen. In de hardware is een functie ABS ingebouwd die een relatief adres ar omzet in een absolute adres aa: ABS(ar) = ar + basisadres aa = ABS(ar)

Geheugenbeheer Behalve een absoluut startadres krijgt een programma ook een absoluut eindadres toegewezen. Dit adres wordt opgeslagen in het limietregister. Hiermee wordt de maximum geheugenruimte die een programma krijgt toegewezen bepaald. Wanneer een programma probeert data of een subroutine te adresseren die buiten de grenzen van zijn geheugen valt zal de instructie niet worden uitgevoerd en er zal een foutmelding gegenereerd worden.

Geheugenbeheer limietregister basisregister foutmelding <= 1000 2000 2100 2200 2300 5000 100 200 300 1000 2000 basisregister 5000 limietregister 12 <= >= foutmelding LOAD 100, r9 +

Randapparatuur besturing Een van de taken van het OS is de communicatie tussen de applicaties en de randappatuur. Daarvoor heeft het OS een speciaal programma nodig dat de informatie bevat over de taal en het protocol dat een bepaald apparaat vereist: een driver.

Applicatie Interface: API Om in Java een venster voor een applet te creëren volgens de Windows norm volstond het om een instantie van de klasse Applet te creëren. Je hoefde niet zelf het venster te programmeren. Hierbij maakt Java gebruik van de API (Application Programming Interface), een onderdeel van het OS. De API zorgt ervoor dat programmeurs op een identieke wijze gebruik maken van de hardware en dat updates van de hardware of het besturingssysteem niet tot problemen leidt.

Gebruikersinterface We maken een onderscheid in twee soorten gebruikersinterfaces: commandline interface, bv MS-DOS Graphical User Interface (GUI), bv Windows, Mac-OS

Gebruikersinterface De basis van het OS wordt gevormd door de kernel. De kernel vormt de brug tussen de hardware en de rest van het OS. Daarnaast bevat het OS nog een aantal programma’s voor verschillende functies, zoals bijvoorbeeld voor het bestandsbeheer. De gebruikersinterface is een schil rond het OS, waarmee de gebruiker communiceert met het OS. Tegenwoordig hebben bijna alle OS wel de mogelijkheid om een GUI als gebruikersinterface in te zetten.