23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Docentontwerpteams en self-efficacy
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/002] thema: Ough! I don’t feel good…. can-do : kan eenvoudige informatie geven.
‘The world is your oyster’ Shakespeare
Audiovisuele middelen (en andere media) in BRICKS Biology
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/003] thema: A rainy day…. can-do : kan eenvoudige informatie geven over het weer © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Thursday, 02 April 2015 donderdag 2 april 2015 The Song of the Rain 4’51’’ Dans La Nuit 3’52’’ If You Go Away 3’52’’ RADIO JEFKEN 84 STOP CLICK = START.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
IBV4 2 x 75 minuten IB/Advanced/English Methode Cambridge Objective Advanced Deelname Cambridge Advanced Examen in juni 2016 (optioneel) Voorbereiding.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs Blok 1, groep 4. Programma vandaag Terugblik opdracht Vooruitblik en Tussenevaluatie Debat.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Grammar – period 2.
CLIL-didactiek voor Duits
Broederschool Roeselare
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Programma voorlichting 13 december 2016
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Presteren onder druk.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo
Woordvolgorde in Engelse bevestigende en vragende zinnen.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Ruud Smit CELK RSM Erasmus University
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
English 23 April 2018.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Mixed-Signal Design Engineer
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Robert Jan Smit Docent Engels TTO (Tweetalig VWO klas 1-4) CLIL leader P2 begeleider en docent Englishes NHL Masteropleiding

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden verandering kennis en vaardigheden taal/zaakvak integratie sociaal constructivisme hogere denkvaardigheden smartphones En die toekomst? die is al begonnen....

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Opdracht 1: - Stap 1: ga naar - Stap 2: Vul het ‘room number’ in: Stap 3: Beantwoord de vragen via uw telefoon.

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Opdracht 2: Lees ‘Nights Templar Onbekende woorden. Vergelijk Groepslijst Gebruik

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Legende van de bloedlijn van Jezus Geheime handdruk Vrijmetselaars Symbool Vrijmetselaars op dollar biljet Wapenschild Vaticaan Zegel van de Tempeliers

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Integratie van taal en zaakvakken CLIL (Content and Language Integrated Learning) Activeren (Energisers) Ondersteunen (Scaffolding) Integratie taal en zaakvakken Versterkt taalonderwijs & hogere denkvaardigheden.

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Activeren met CLIL energisers: waarom? Motivatie & interesse. Verwachtingen scheppen & voorkennis activeren. Lesovergang. Differentiatie. Affectieve filter.

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Ondersteunen met CLIL ‘scaffolding’. Focus activiteiten. (taal & inhoud) Samenwerkend leren. OBIT.

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden CLIL samenwerking tussen vakken; versterkt taalonderwijs. Voorbehandelen vocabulaire en grammatica Hoofd / bijzaken & lees strategieën Teaching ‘unplugged’ Context Holistisch (CLIL vs. MYP) Zaakvakdocent = taaldocent Gezamenlijke planning Gezamenlijke doelen Descriptoren Leren leren Alternative Energy: How will we produce electrical energy in 2025? A joint lesson series of Physics & English A | TTO 4 Maartens College, Haren | Jan-Feb 2014

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden De veranderende rol van docent en onderwijs. Opdracht 3: Wat denkt u dat de meest waardevolle eigenschappen en vaardigheden zijn voor succesvol deelnemen aan de samenleving van 2025? Kunt u die eigenschappen en vaardigheden categoriseren in de volgende categorieën? Culturele, vakkennis, communicatieve, academische en persoonlijke vaardigheden. Tony Wagner’s 7 basic skills.

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden ‘It’s not only what you know, it’s what you can do with what you know’.

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Hogere denkvaardigheden Higher Order Thinking Skills (HOTS | OBIT)

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Hogere denkvaardigheden Higher Order Thinking Skills (HOTS)

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Hogere denkvaardigheden Higher Order Thinking Skills (HOTS) Key concept: ‘Systemen’. Onderzoeksfocus: A system can grow totalitarian when the individual people who make up that system stop taking responsibility for their own actions.

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Hogere denkvaardigheden Higher Order Thinking Skills (HOTS) Feit What skills and knowledge do I need to succesfully write an effective essay? Concept How are the organisation and style and language in an essay systems in themselves? Concept How are clear and coherent thinking and correct use of language (organisation and style and register) interdependent? Debat What is good leadership? Debat When is a system worth having?

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden Aandachtspunten bij de implementatie van taal/zaakvak integratie: Het taalniveau en taalbewustzijn van docenten in geïntegreerd (TTO) onderwijs is erg belangrijk. Idealiter zijn docenten zelf tweetalig (Graddol, 2006). CLIL wordt idealiter door zoveel mogelijk docenten vormgegeven (Coyle, Hood, & Marsh, 2010). Formuleren gezamenlijke einddoelen. Facilitering door de school.

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 ? Betekenisvol leren en lesgeven voor de toekomst Taal /zaakvak integratie en hogere denkvaardigheden