Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Sanne Tromp Ton van der Valk
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Kennis-maken door self-study onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
van schoolopleiders en instituutsopleiders
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Gebiedsvisie Groningen-West
Collectief leren in schoolteams
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
NLT modules en excellentiebevordering
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Leerkring POW Fase 4.
Huiswerk vs. Huiswerkuren
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Keuzethema: differentiatie
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Klas 4 cursusjaar Mevrouw W. Janzen en de heer A. Luchtenberg.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Deskundigheid in Creatief vermogen Utrecht
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Foundation of Facilitative Leadership
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Leergang Leren Faciliteren
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Academie voor Bouw & Infra
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff Startreview UniC Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff 26-1-2012 Startreview UniC

Inhoud Ambitie en inbedding van het onderzoek Theoretische verdieping Methode en planning Context Inhoud 26-1-2012 Startreview UniC

Ambitie en inbedding van het onderzoek Praktijkprobleem: Uit onderzoek van Y. Sol en K. Stokking (IVLOS, 2009) blijkt dat Docenten meer aandacht zouden moeten geven aan wat enigszins onder wordt belicht, eisen bij aanpak en resultaat Docenten de leerlingen meer zelf aan het woord laten (dit biedt de docent meer inzicht in het denkproces van de leerling) Als schoolteam gezamenlijk een visie op feedback ontwikkelen, ervaringen uitwisselen en van elkaar leren. Ambitie en inbedding van het onderzoek 26-1-2012 Startreview UniC

Betrokkenheid van onderzoekers: Wij zien feedback als onderdeel van voortgezette interactie en coaching maar ervaren een te smal repertoire aan mogelijkheden Individuele docent Breder repertoire aan feedbackmogelijkheden Onderzoeksteam Wij willen leren participeren in een groter onderzoeksverband (COLUU, HU, UniC) Wij willen leren over het professionaliseren van docenten UniC Feedback is onmisbaar bij het stimuleren en begeleiden van leerprocessen van leerlingen, het professionaliseren van docenten op dit terrein verbeterd zodoende de kwaliteit van onderwijs 26-1-2012 Startreview UniC

Draagvlak en overleg Er heeft overleg plaats gevonden met de volgende betrokken partijen: Jan van Tartwijk en Jan Vermunt (COLUU) Paul van der Zande en Larike Bronckhorst (COLUU) COLUU-studenten (PGO) Dave Drossaert (rector UniC) 26-1-2012 Startreview UniC

Theoretische verdieping Scholing Renske de Kleijn (COLUU) Workshop Yvette Sol (COLUU) Sol, Y. & Stokking, K. (2009). Mondelinge feedback bij zelfstandig werken. Utrecht: Universiteit Utrecht. Voerman, L. & Bos, W. Goed zo is onvoldoende… wat wel. Universiteit van Utrecht Voerman, L. & Faber, F. Goed zo is onvoldoende. Universiteit van Utrecht Voerman, L. & Faber, F. Didactisch coachen en de meerwaarde voor de school. Universiteit van Utrecht Theoretische verdieping 26-1-2012 Startreview UniC

Methode en Planning Onderzoeksvraag S3O: Onderzoeksvraag UniC: Wat zijn de effecten van de verschillende interventies gericht op het stimuleren van professioneel leren van docenten met betrekking tot feedback, en hoe kunnen die effecten worden verklaard en geoptimaliseerd? Onderzoeksvraag UniC: Hoe leren docenten van UniC van een leergang over het geven van feedback die werkt? Methode en Planning 26-1-2012 Startreview UniC

Korte omschrijving interventie Op UniC zetten we een leergang op over feedback 10 bijeenkomsten In het cursusjaar 2012/2013 Werkvormen: Intervisie Video-interactie begeleiding Hoorcolleges van externe experts Training door externe experts Lesbezoeken Korte omschrijving interventie 26-1-2012 Startreview UniC

Onderzoeksinstrumenten Momenteel onderwerp van gesprek, discussie en oriëntatie Op dit moment worden drie instrumenten nader onderzocht door de studenten die participeren in ons onderzoek: Observatie in de klas Interview met docenten Enquêtes Onderzoeksinstrumenten 26-1-2012 Startreview UniC

Globale Planning Juni 2012: Presentatie Leergang Juni 2012: Intake met 6 á 8 kandidaten Augustus 2012: Definitief programma leergang September 2012: Eerste bijeenkomst Sept-april: Dataverzameling door onderzoekers April 2013: Afronding leergang April- Mei 2013: Data-analyse en verslaglegging Mei 2013: Uitreiking Certificaten Globale Planning 26-1-2012 Startreview UniC

Context CF: Paul van der Zande (COLUU) CF: Larike Bronckhorst (COLUU) Participanten: Onderzoekers: Loth van Veen, Annemieke Offerman en Joris Borgdorff Studenten: Jesse Poiesz, Anna Brouwer, Eva Meylink, Susanne Jansen, Annette Willigenburg, Jacobien Schouten Facilitering participanten Docentonderzoekers: 107 uur Studenten: 112 uur Context 26-1-2012 Startreview UniC