Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Jan Evertsenstraat Amsterdam
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Wat is het geven van feedback?
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Feedback geven en ontvangen
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Johari venster & feedback
Een lessenserie van drie lessen
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Betrokkenheid op de werkvloer
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Communication Een good listening attitude. A good listener Luistert met zijn oren en met zijn hart. Listening is an attitude! Luisteren vereist de juiste.
Communicatie en dementie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Weerstand kan je opvatten als feedback
Presenteren en communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Welkom op onze ouderochtend
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Psychologieles 7 lesweek 7
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Verbindend communiceren met ouders
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Communicatie 6e les.
WELKOM! 5.
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Aanspreken? Mr. C.E. Zalm MPA 26 december 2018 Eventuele voettekst.
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Gesprekstechnieken Les 3.
Leidinggeven Communicatie.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Inspelen op innovaties
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback

Luisteren Luisterhouding Actief en selectief luisteren. Non-verbaal luisteren: knikken en hummen, oogcontact, reactie met gevoel etc. Verbaal luisteren met tekst duidelijk maken dat je de ander volg.

Feedback Belang: informeer je de ander hoe je zijn gedrag waarneemt en ervaart. Positieve feedback Negatieve feedback

Aandachtspunten bij het geven van feedback. Geef alleen feedback in de ik-vorm. Geef in de feedback je gevoel en gedachten. Beschrijf de feedback in gedrag. Geef de feedback zo snel mogelijk. Feedback is niet om de ander terug te pakken. Sta open voor feedback. Met positieve feedback bereik je meer.

Drie elementen van feedback IK + gedrag van de ander mijn gevoelens en gedachten.

Vormen van feedback Tip en een top. Broodje feedback (TOP-TIP-TOP) 3 g’s (gedrag, gevoel, gevolg) Oefenen!

Aandachtspunten bij het ontvangen van feedback. Luisteren Vraag om verduidelijking Geef aan wat je van de feedback vindt. Of je iets met de feedback gaat doen. Zeg altijd dankjewel en bepaal voor jezelf wat je met de feedback gaat doen.