Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback
Luisteren Luisterhouding Actief en selectief luisteren. Non-verbaal luisteren: knikken en hummen, oogcontact, reactie met gevoel etc. Verbaal luisteren met tekst duidelijk maken dat je de ander volg.
Feedback Belang: informeer je de ander hoe je zijn gedrag waarneemt en ervaart. Positieve feedback Negatieve feedback
Aandachtspunten bij het geven van feedback. Geef alleen feedback in de ik-vorm. Geef in de feedback je gevoel en gedachten. Beschrijf de feedback in gedrag. Geef de feedback zo snel mogelijk. Feedback is niet om de ander terug te pakken. Sta open voor feedback. Met positieve feedback bereik je meer.
Drie elementen van feedback IK + gedrag van de ander mijn gevoelens en gedachten.
Vormen van feedback Tip en een top. Broodje feedback (TOP-TIP-TOP) 3 g’s (gedrag, gevoel, gevolg) Oefenen!
Aandachtspunten bij het ontvangen van feedback. Luisteren Vraag om verduidelijking Geef aan wat je van de feedback vindt. Of je iets met de feedback gaat doen. Zeg altijd dankjewel en bepaal voor jezelf wat je met de feedback gaat doen.