Btw in internationaal perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
BTW en verkoop van reizen vanaf 1 april 2012
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
HOOFDSTUK 12 HANDEL EN MARKETING
WELKOM.
Rechtshandelingen van de Unie
Stichting Europese Fiscale Studies
Btw 2010.
De ondernemingswinstbelasting
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
The LAW VBI9A4.
Dr. Arnaud de Graaf Naar een Europese winstbelasting EU-rechtelijke obstakels,
II. SPELERS (1) Staten als regelgevers Staat als regelgever (overheid) Staat als regelgever (overheid) - rechtstreeks (nationale bronnen van nationaal.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
De Patiëntenrichtlijn
Politici: bescherm de filantropische sector, maar durf haar los te laten! Prof. dr. Sigrid Hemels 24 april 2014.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Pensioenverzekeren over de grens
Het ondernemingsbegrip
Belastingverdragen en de CCCTB
Reorganisaties Prof. dr. J.N. Bouwman.
Wetsmisbruik en de Nederlandse belastingrechter I Plenair
1.Sociale determinanten 2.Recht op gezondheid 3.GVHV in actie.
de zeven kostensoorten
Jurisprudentie HvJ EG inzake grensoverschrijdende verliesverrekening
EG-rechtelijke aspecten van hybride entiteiten in outbound situaties Mr. S.R. Pancham EFS seminar 26 mei 2009 PwC.
“Omgekeerde discriminatie”
Ontwikkelingen in de btw Mr. dr. M.E. van Hilten 2 december 2008 Figi Zeist.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
De toekomst van de btw Ad van Doesum ‘Op de helling’?
voor iedere ondernemer
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Ondernemer in de btw René N.G. van der Paardt.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Budgetteren H5 Omzetbelasting Ondernemer detailhandel.
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Workshop btw in internationaal perspectief
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Geen discussie mogelijk over de plaats van dienst?
HET HVJ EN DAY-TO-DAY BTW Prof.dr. Redmar Wolf. © 2012 Baker & McKenzie 2.
De verschillen in Europa
Minderjarigen, ‘oude’ en ‘nieuwe’ media: een blik op de toekomst Recente ontwikkelingen in de sectoren van het mediarecht, de intellectuele rechten en.
Elsevier Fiscaal Dag PRIVÉGEBRUIK IN DE BTW Matthijs Ziepzeerder BTW Almanak Belastingdienst Utrecht-Gooi Universiteit van Amsterdam.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Fiscaal juridische aandachtspunten scheiden wonen en zorg Activiteiten en structuren Marc van Dijl Hans Linders
AMS O / 1 CDD onder de Wwft Vereniging van Compliance Officers Amsterdam, 22 januari 2008 Kleis Broekhuizen Joost Italianer.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Mark Nieuweboer 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap 2016.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Regels voor vastleggen van ELVs
HANDELSPARTNERS.
WONEN EN WERKEN IN DUITSLAND
René Vastgoed Vastgoed en btw
Over hoe het begon ! en waar het heen gaat?
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Jacq. Linssen 11 februari 2019, Utrecht
Transcript van de presentatie:

Btw in internationaal perspectief Een update en een blik vooruit. DE BTW ONDER SPANNING: TRENDS EN ONTWIKKELINGEN Prof.dr. Redmar Wolf 20 juni 2014

Verlies btw: 193 miljard euro per jaar … rapport doet het nodige stof opwaaien Nederland doet het relatief goed, Roemenië en Griekenland ‘koplopers’ roep om maatregelen…

? BTW Geen BTW Geen BTW FISCUS BV FRAUDE RECHT OP AFTREK AFNEMER LEVERANCIER

Maatregelen op EU niveau… Quick Reaction Mechanism (QRM) lidstaten mogen voor meer goederen verlegging toepassen roep om betere samenwerking

bij misbruik of fraude geen beroep op het Unierecht

HvJ: ‘tough on VAT fraud’ geen recht op aftrek bij ‘weten of moeten weten’ van fraude in de handelsketen (Kittel, 2006) geen nultarief ICL bij ‘weten of moeten weten’ van fraude in handelsketen (Mecsek-Gabona, 2013) interpretatie verschilt per lidstaat

Voor de btw-fijnproevers… weigeren recht op aftrek/nultarief heeft geen wettelijke basis, toch doen? HR vraagt, mijns inziens, naar de bekende weg in Italmoda / Turbucom belanghebbende ontspringt de dans op grond van HR-rechtszekerheidsbeginsel?

Intracommunautaire transacties

Tijdelijk = definitief animo (en unanimiteit) voor stelselwijziging afwezig fraude geen reden (meer) om stelsel te wijzigen; verlegging lijkt redelijk te voldoen arresten HvJ complicerende factor

Mogelijke (deel)oplossingen allerhande commissies onderzoeken knelpunten huidige stelsel EU VAT Forum belicht onder meer ketentransacties wellicht een eerste aanzet van een poging om na te denken over een mogelijke oplossing van de huidige problemen … of pappen en nathouden?

Opinie VAT Expert Group van 12 juni 2014 huidige stelsel belemmert EU handel huidige stelsel leidt tot hoge administratieve kosten voor bedrijfsleven huidige stelsel risicovol voor bedrijfsleven en overheden voorstel: aktie van stakeholders!

De OECD bemoeit zich met de btw

Waar bemoeit de OESO zich mee? voor de snel in volume toenemende grensoverschrijdende diensten heeft de btw in veel gevallen een verstorende werking en vormt daardoor een obstakel voor economische groei opruimen van dergelijke obstakels = kerntaak van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling

International VAT/GST guidelines soft law, ondertekend door 86 landen in Tokyo op 14 april 2014 richtlijnen moeten dubbele heffing (slecht voor bedrijven) en geen heffing (slecht voor overheden) voorkomen alleen voor B2B diensten, B2C diensten volgen in 2015

Basisprincipe nr. 1: neutraliteit de btw behoort (in beginsel) niet te drukken bij belastbare ondernemers maar bij de particuliere eindverbruiker, tenzij in wetgeving uitdrukkelijk anders is aangegeven

Basisprincipe nr. 2: bestemmingslandbeginsel grensoverschrijdende diensten dienen met btw te worden belast volgens de regels van de jurisdictie waar het verbruik plaatsvindt.

Neutraliteit; document vermeldt guidelines 2.1 De btw behoort niet te drukken bij belastbare ondernemers tenzij dat in wetgeving uitdrukkelijk is aangegeven. 2.2 Ondernemers die onder gelijke omstandigheden gelijke handelsactiviteiten verrichten behoren te worden onderworpen aan een gelijke heffing. 2.3 Btw-regelgeving behoort zodanig te worden opgesteld dat zij geen leidende invloed heeft op ondernemingsbeslissingen. 2.4 Voor wat betreft de hoogte van de heffing behoren buitenlandse ondernemers niet te worden benadeeld of bevoordeeld ten opzichte van binnenlandse ondernemers in de jurisdictie waar de btw verschuldigd of betaald wordt. 2.5 Om te voorkomen dat buitenlandse ondernemingen worden geconfronteerd met onverrekenbare btw kunnen overheden kiezen uit een aantal benaderingen. 2.6 Indien specifieke administratieve voorwaarden voor buitenlandse ondernemingen noodzakelijk worden geacht, behoren zij geen onevenredige of ongepaste administratieve last te veroorzaken.

Bestemmingslandbeginsel; guidelines 1-4 3.1 Internationale diensten moeten belast worden volgens de regels van de jurisdictie waar het verbruik plaatsvindt (hoofdregel) 3.2 Bij grensoverschrijdende B2B-diensten heeft het land waar de afnemer is gesitueerd het recht btw te heffen. 3.3 De identiteit van de afnemer wordt in beginsel vastgesteld aan de hand van de zakelijke overeenkomst. 3.4 Wanneer de afnemer vestigingen heeft in meerdere landen, dan valt het heffingsrecht toe aan de jurisdictie waar het verbruik plaatsvindt (EU geldt als één jurisdictie)

Bestemmingslandbeginsel; guideline 5 3.5 Afwijking van hoofdregel toegestaan als deze “does not lead to an appropriate result when considered under the following criteria: Neutrality Efficiency of compliance and administration Certainty and simplicity Effectiveness Fairness.” A proxy other than customer location would lead to a significantly better result when considered under the same criteria.

Bestemmingslandbeginsel; guideline 6 3.6 For internationally traded business-to-business supplies of services and intangibles directly connected with immovable property, the taxing rights may be allocated to the jurisdiction where the immovable property is located.

Conclusies