Hypertekst schrijven is goed voor je!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Advertisements

Martine Braaksma & Huub van den Bergh
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Media en creativiteit module 8 Engagement
Hypertekst schrijven en observerend leren als aanvullende didactiek
Commercial off the shelf games in de klas
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Informatievaardigheden Blok Huub Prüst Eleonore ten Thij.
HSN 2011 Academisch schrijven.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
De digitale spreekbeurt
Hypertekst schrijven als aanvullende schrijfdidactiek
Methoden van Onderzoek
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Voordat ik aan mijn PWS begin
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en creativiteit medbv301D Virtual democracy
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Hands On: leren binnen handbereik
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
les 12 - tekstplan, wikispaces
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
Onderzoekend leren bij Nederlands
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
NLT modules en excellentiebevordering
Inspiratiebijeenkomsten
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Spreekt iedereen al digitaal? gebruikersdag 16 april 2014.
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Hypertekst schrijven en ontdekkend leren als aanvullende didactiek
Hypertekst schrijven: leer- en transfereffecten
Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp
Martine Braaksma, Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De decanen vmbo-t: Gert Jan Feijt Havo: Linda van Vliet vwo: Dennis See.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Betoog.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
4 havo Schrijflijn les 5
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Hypertekst schrijven is goed voor je! Martine Braaksma & Michel Couzijn Landelijke Studiedag VD Nederlands 27 maart 2006 Instituut voor de Lerarenopleiding Universiteit van Amsterdam

Opzet workshop Het project hyperteksten schrijven (20 min) Zelf aan de slag (20 min) Uitwisseling ervaringen (10 min) Voorbeelden van leerlingteksten (10 min)

Hypertekst schrijven bij Nederlands ICT in eindtermen tweede fase Nederlands: Informatie verzamelen en verwerken Informatie formuleren, reviseren en presenteren Leerlingen kunnen kiezen voor een hypertekst Bij Nederlands: praktisch geen aandacht, wel interesse

Hypertekst “Digitale tekst waarin informatie is georganiseerd als een netwerk en waarin tekstblokken met elkaar zijn verbonden via ‘links’ (actieve verwijzingen).” Bijvoorbeeld webteksten (WWW) en encyclopedieën op CD ROM

Hypertekst schrijven thuis Populair als hobby Websites over zichzelf, hobby’s, weblogs, … Zelf vormgegeven (FrontPage, Dreamweaver,…) Voorgestructureerd (bijvoorbeeld Cu2)

Waarom hyperteksten schrijven? We verwachten effecten op: kennis over het onderwerp (domeinkennis) schrijfvaardigheid

Effecten op domeinkennis Kennis over het onderwerp waarover de leerling schrijft Actieve kennisconstructie

Effecten op schrijfvaardigheid Schrijfprocessen en kwaliteit schrijfproduct Bij hypertekst-achtig schrijven meer planning en analyse dan bij lineaire schrijftaken Resulterend in hogere tekstkwaliteit Hypertekst schrijven = veel oefenen met plannen en analyseren = goed voor tekstkwaliteit

Huidig onderzoek Experiment met grotere, ‘echte’ hyperteksten Lessenserie ontwikkeld en geëvalueerd met docenten Nederlands Uitgevoerd in klassensituatie (tweede fase) Effecten op schrijfvaardigheid en domeinkennis

Opzet onderzoek Voortoetsen (o.a. kennis over schrijven en domeinkennis) Lessenserie in twee versies: LIN en HYP Gedocumenteerd schrijven Betoog Onderwerp = ‘goede doelen’ Samenwerken in voorbereidingsfase Natoetsen (o.a. kennis over schrijven, domeinkennis en lineaire tekst (betoog) over ‘jongerenomroep’)

Overzicht lessenserie Les 1. Voorkennis oproepen: begrippenweb, kenmerken en definitie goede doelen Les 2. Overtuigen: goed doel bedenken en posterpresentatie Les 3. Inhoud betoog: kwestie en standpunt kiezen, argumentatiestructuur maken en eerste versie inleiding schrijven Les 4. Presentatie betoog: lezersgerichtheid, structuur argumentatie, techniek HYP schrijven Les 5. Het betoog schrijven: in HYP of LIN vorm

Les 1: begrippenweb en definities

Les 2: presentatie van het goede doel

Les 3: kwestie kiezen

Les 4: presentatie van adviezen

Les 5: (hyper)teksten schrijven

Veel dank aan: Dick Barkey, Gert Broekema, Hein Broekkamp, Jeroen Clemens, Gerard Janson, Tanja Janssen, Marleen Kieft, Loes Meeldijk, Gerard Pijnappels, Martine Pijpe, Else Pistoor en Gert Rijlaarsdam Presentatie en lesmateriaal op: http://www/ilo.uva.nl/homepages/martine Meer informatie: M.A.H.Braaksma@uva.nl