Activerende werkvormen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
onderzoekscompetenties
Advertisements

Project Roemenië via ThinkQuest.
Innovatief leren met behulp van ICT
BattleBots The school battle.
Integrale opdrachten STW
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Didactische werkvormen
Veerle Vandelacluze KATHO
Introductie lessen theater Klas 4 2 theaterblok. Theater 2 Acteren en regisseren - ONM Player omroep.nl Opdracht 2.4 ONM.
Na overleg met de verschillende leerkrachten en directie
Taalbeleid.
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
© Osito 2004 Door Barbara Obst Enkele integratiescenario's ter illustratie van de mogelijkheden van Wimba voor het taalonderwijs.
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Neue Kontakte 4-kgt Workshop D-103
Topondernemers Het onderwijs in zaakvakken verliep tot nu toe meestal :: boek/plaatje/praatje/verhaal(the) door de leerkracht en .....SAAI De.
Leerinhouden geschiedenis
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Studeren in Nederland Jan Baetens, KU Leuven (ex-docent Maastricht en huidig Erasmus- gastdocent Groningen, Leiden en VU)
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Historische vaardigheden
Praktische afspraken. 1) verder bouwen op tweede graad 2) voorbereiden op hoger onderwijs.
Evaluatie Leerlijnen.
Leerlijnen in de geschiedenisles
2 de graad  Ten vroegste einde 2 de jaar na 1 ste graad  Eén certificaat BGV  Behalen leerplandoelstellingen 2 de graad Diploma  Ten vroegste einde.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Leerlijnen in de geschiedenisles
Paniek !!!.
Onderzoekend Vermogen
INDUSTRIE EN MILIEU + -. Groepswerk Groep 1 (4 lln) Groep 6 (3 lln) Groep 5 (4 lln) Groep 4 (4 lln) Groep 3 (4 lln) Groep 2 (4 lln) Opdracht 3: Atlas.
Training digitale didactiek
 Aardrijkskunde  Geschiedenis  Biologie  Techniek.
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
Kimber van Valkenburg Movies that Matter Educatie
ICT-vaardigheden Leerlijnen. 1 ste graad Zoeken en bekijken van websites Zoeken en bekijken van websites Zowel in de les als individueel als thuisopdracht.
Ago Naslagwerk Proeverijen 22/10/ rol model.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Vaco’s
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Hoofdstuk 8 Over de grens? PARAGRAAF 4 ONTWIKKELINGSLANDEN HELPEN.
Socio-economische actualiteit Hans Denruyter
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Vaco’s
Communicatie Les1.
Paspoort griekse goden
Idee en visie ontwikkelen 7 ECTS 7 x 28 = 196 uur
Ondernemingsvormen.
Vwo 6 – week
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Welkom! structuur van onze school
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Startscherm, filmtrailer
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Introductieweek Dinsdag 4 september.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Inspelen op Innovaties
Opdracht product-PP Maak een PowerPoint over een product naar keuzen.
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Transcript van de presentatie:

Activerende werkvormen Leerlijnen

1ste graad Leergesprek Groepswerk in de klas Zelfwerkzaamheid in de klas en thuis Gedoseerd doceren (cf. WEL-driehoek): het verhaal Rollenspel Film en geschiedenis ICT-lessen en -opdrachten Korte mondelinge presentatie Excursies

2de graad Idem als 1ste graad Parallel of complementair groepswerk met een mondelinge presentatie Powerpointvoorstellingen Werken met plaatselijke geschiedenis Onderzoekend leren en probleemoplossend denken wordt opgevoerd: grondige onderzoeken

3de graad Cf. 1ste en 2de graad Mondelinge presentatie structureel inbouwen na (vooral) complementair groepswerk Debatten Simulatiespel Ruime onderdelen verwerken via begeleide zelfwerkzaamheid Oral history Werken met forum en wiki