kinderen/jongeren en de relatie met geloof en kerk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Standaard-bewerkingen
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Duurzaamheid en kosten
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
Hoe kun je Geloven? 1.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Tevredenheidsonderzoek 2007
Houdingen ten aanzien van ‘anderen’
Hoofdstuk 2: § 2.1: Procenten
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Optellen, Aftellen,Vertellen
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Analist. directeur pH? 6,87 6,79 6,87 6,79 6,82 6,84 6,87.
Elke 7 seconden een nieuw getal
‘Vermenigvuldigen en delen tot 0,001’
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Brussel nader onderzocht
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Genk-Zuid 21 januari Topics Meetprogramma 2009 Dioxines en PCB 126 – depositie Fijn stof (PM10), stikstofdioxide, zwaveldioxide en roet BTEX.
Aanleiding onderzoek Ondervoeding sinds 2010 prestatie indicator (PI) voor revalidatiecentra Advies in PI: gebruik de SNAQ om te screenen Vragen van de.
Standaard-bewerkingen
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Personeelsvergadering 155 geldige formulieren GEMIDDELDE TEMPEATUUR: 6,55.
Deel 2. Hoofdrekenend aftrekken
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
K.O.: het getal is x A.: het getal is 60. K.O.: de getallen zijn x, x +1 en x +2 A.: de getallen zijn 72, 73 en 74.
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Enquête.
Op reis naar een dierentuin
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Uitleg scheikundige begrippen
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
Centrummaten en Boxplot
Waar gaat het nou toch om?!
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Transcript van de presentatie:

kinderen/jongeren en de relatie met geloof en kerk PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk enquête binnen het PEGO

PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk de populatie PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk Totaal: 837 1ste graad: 137 L.O.: 416 2de graad: 135 3de graad: 144 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk 1ste graad: 101 S.O.: 380 2de graad: 147 3de graad: 132 ?: 41

PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk S.O.: 380 ASO: 48,4% TSO: 20,7% PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk BSO: 26,6% KSO: 4,3%

Vragen die duidelijk ontkennend beantwoord worden Ik ben de enige van mijn gezin die naar een kerk gaat Ik geloof maar ga niet naar een kerk omdat ik dat niet nodig vind Ik geloof maar ga niet naar een kerk omdat dit niet mogelijk is Ik ben verplicht om naar de kerk te gaan Ik zou graag minder vaak naar de kerk gaan In de kerk heb ik meer vrienden dan buiten de kerk Ik noem mezelf ongelovig en voel me daar goed bij Ik noem mezelf ongelovig maar ik vind dat soms wel jammer PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Vragen die duidelijk ontkennend beantwoord worden Ik begrijp niet dat andere mensen niet geloven Ik twijfel er soms aan of God wel bestaat Ik twijfel er soms aan of alles wat in de Bijbel staat, waar is Ik twijfel er soms aan of alles wat in onze kerk wordt gezegd, waar is Ik geloof maar ga niet naar een kerk omdat ik dat niet nodig vind Ik bid elke dag omdat ik dat moet Ik bid alleen maar als ik problemen heb Ik ben bang dat anderen mij uitlachen als ik bid PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Vragen die duidelijk bevestigend beantwoord worden Als ik later kinderen heb, wil ik dat ze PEGO volgen Ik noem mezelf gelovig Ik vind het fijn om te geloven Ik heb steun aan mijn geloof Ik bid om God te danken Ik bid God om hulp en steun te vragen PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Vragen die duidelijk bevestigend beantwoord worden Ik denk dat God mij hoort als ik bid Ik probeer de geboden van God na te leven Ik geloof in een leven na de dood Ik geloof dat Jezus uit de maagd Maria geboren is Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is Ik geloof dat Jezus uit de dood is opgestaan PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk Denominatie Bijna 6 op 10 leerlingen weten niet tot welke denominatie ze behoren… 58,9% 1/5 leerlingen herkennen zichzelf als evangelisch 20,1% 1/3 van alle leerlingen die weten tot welke denominatie ze behoren, herkennen zichzelf als evangelisch 34,1% PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Vragen 5 - 9: kinderen gaan naar de kerk of gemeente in gezinsverband 93% van de leerlingen gaat niet als enig gezinslid naar de gemeente 58,7% gaat niet als enig gezinslid regelmatig naar de kerk regelmatig naar de kerk gaan hangt samen met de aanwezigheid van een club of dienst op leeftijdsniveau voor 49 procent in de positieve zin, voor 22 procent van de leerlingen in de negatieve zin De helft van alle leerlingen gaat regelmatig naar de kerk en heeft daar een club of dienst voor de eigen leeftijd Leerlingen die regelmatig naar de kerk gaan, gaan samen met andere gezinsleden en hebben daar een club of eigen dienst PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Vragen 12 - 26 - 32: Graag naar de kerk gaan en zich gelovig noemen 2/3 van de leerlingen noemt zichzelf gelovig en gaat graag naar de kerk: 66,5% 2/10 leerlingen noemt zichzelf gelovig maar gaat niet graag naar de kerk: 18% Ruim 6/10 leerlingen gaan graag naar de kerk en willen dat hun kinderen later ook naar de kerk gaan: 63,3% Zowat 2/3 leerlingen noemen zich gelovig, gaan graag naar de kerk en willen dat hun kinderen later ook naar de kerk gaan Deze leerlingen vinden dat ze in de kerk God beter leren kennen, ze leren er nieuwe dingen en ze hebben er vrienden PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Vragen 9 - 10 - 11 - 13: duidelijk 'neen' Leerlingen ontkennen dat ze als enig gezinslid naar de kerk gaan of wel geloven, maar niet naar de kerk gaan omdat ze dat niet nodig zouden vinden of omdat het niet mogelijk zou zijn Het merendeel van hen vindt dat dat ook voor anderen geldt Ruim 1/10 leerlingen gaat niet graag naar de kerk, vindt dat ook niet belangrijk voor anderen en wil niet dat hun kinderen later naar de kerk gaan PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Vragen 28: punten voor de kerk Ondanks de globaal positieve instelling tegenover de kerk, geeft bijna 1/4 van de leerlingen geen punten aan hun kerk De kerk krijgt gemiddeld 8,23 punten 10% van de leerlingen geven een significant lage score PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk Vragen 37 - 39 - 40 - 41 Ruim de helft van de leerlingen geeft aan steun te ervaren in het geloof en nooit te twijfelen aan het bestaan van God 3/10 van de leerlingen ervaren steun aan hun geloof, maar twijfelen wel eens aan het bestaan van God Ruim 4/10 leerlingen twijfelen niet aan het bestaan van God en geloven dat alles wat in de Bijbel staat waar is en echt zo gebeurd is PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk Vragen 36 - 49 - 50 2/3 leerlingen die het fijn vinden om te geloven, bidden niet omdat het moet, maar omdat ze dat zelf goed vinden PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk Vragen 65 - 66 - 67 - 68 3/4 leerlingen antwoorden op alle belijdenisvragen positief PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk Vragen 55 - 57 - 62 Bijna 2/3 leerlingen die proberen te leven naar Jezus' voorbeeld, worden blij van het bidden 7/10 van de leerlingen die Jezus' voorbeeld willen volgen, zijn ervan overtuigd dat God naar hun gebeden luistert PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk Ik ga graag naar de kerk 1/M 1/V 0/M 0/V X # M V positief negatief LO-I 42,3 35,8 8,0 6,6 7,3 137 50,7 43,8 LO-II 35,6 31,9 14,1 5,2 13,3 135 42,4 LO-III 45,1 31,3 9,7 10,4 3,5 144 56,3 43,1 SO-I 39,6 21,8 17,8 8,9 11,9 101 41,7 24,3 SO-II 36,1 19,7 24,5 10,9 8,8 147 64,6 SO-III 34,1 18,9 26,5 12,1 8,3 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

In de kerk kan ik God ervaren 1/M 1/V 0/M 0/V X # M V positief negatief LO-I 45,3 35,0 4,4 10,9 137 50,7 43,8 LO-II 43,7 32,6 6,7 5,2 11,9 135 42,4 LO-III 45,1 9,0 9,7 3,5 144 56,3 43,1 SO-I 46,5 22,8 6,9 12,9 101 41,7 24,3 SO-II 38,8 19,0 22,4 11,6 8,2 147 64,6 31,9 SO-III 37,9 15,9 21,2 15,2 9,8 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

In de kerk heb ik vrienden 1/M 1/V 0/M 0/V X # M V positief negatief LO-I 40,1 30,7 9,5 10,2 137 50,7 43,8 LO-II 37,0 25,9 13,3 12,6 11,1 135 42,4 LO-III 29,9 11,8 12,5 2,1 144 56,3 43,1 SO-I 43,6 22,8 14,9 7,9 10,9 101 41,7 24,3 SO-II 38,1 23,1 8,2 7,5 147 64,6 31,9 SO-III 34,8 14,4 25,8 16,7 8,3 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

In de kerk heb ik meer vrienden dan buiten de kerk X # M V positief negatief LO-I 21,9 12,4 27,7 26,3 11,7 137 50,7 43,8 LO-II 8,9 41,5 29,6 11,1 135 42,4 LO-III 13,9 7,6 40,3 34,0 4,2 144 56,3 43,1 SO-I 7,9 2,0 50,5 26,7 12,9 101 41,7 24,3 SO-II 8,2 2,7 52,4 27,9 8,8 147 64,6 31,9 SO-III 12,1 5,3 47,7 25,8 9,1 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Ik weet dat anderen in de kerk mij belangrijk vinden X # M V positief negatief LO-I 27,7 21,2 19,0 17,5 14,6 137 50,7 43,8 LO-II 21,5 22,2 26,7 14,8 135 42,4 LO-III 35,4 23,6 16,0 16,7 8,3 144 56,3 43,1 SO-I 25,7 13,9 31,7 14,9 101 41,7 24,3 SO-II 27,2 15,0 33,3 16,3 8,2 147 64,6 31,9 SO-III 24,2 9,8 32,6 20,5 12,9 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Als ik later trouw, wil ik dat in de kerk doen 1/M 1/V 0/M 0/V X # M V positief negatief LO-I 44,5 30,7 6,6 10,9 7,3 137 50,7 43,8 LO-II 41,5 34,8 9,6 8,1 5,9 135 42,4 LO-III 47,9 31,9 5,6 8,3 6,3 144 56,3 43,1 SO-I 44,6 24,8 7,9 16,8 101 41,7 24,3 SO-II 46,9 26,5 15,6 3,4 7,5 147 64,6 SO-III 16,7 3,8 11,4 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Als ik later kinderen heb, wil ik dat ze PEGO volgen 1/M 1/V 0/M 0/V X # M V positief negatief LO-I 49,6 44,5 2,2 0,7 2,9 137 50,7 43,8 LO-II 51,9 37,0 5,9 3,0 135 42,4 LO-III 52,8 36,8 1,4 2,8 6,3 144 56,3 43,1 SO-I 48,5 26,7 8,9 4,0 11,9 101 41,7 24,3 SO-II 44,9 27,2 15,6 3,4 8,8 147 64,6 31,9 SO-III 39,4 24,2 17,4 5,3 13,6 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk Ik noem mezelf gelovig 1/M 1/V 0/M 0/V X # M V positief negatief LO-I 53,3 41,6 0,0 4,4 0,7 137 50,7 43,8 LO-II 51,1 39,3 2,2 5,9 1,5 135 42,4 LO-III 54,2 38,9 2,1 4,2 144 56,3 43,1 SO-I 52,5 31,7 2,0 7,9 101 41,7 24,3 SO-II 49,0 27,9 12,9 3,4 6,8 147 64,6 31,9 SO-III 53,8 24,2 7,6 5,3 9,1 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Ik twijfel er soms aan of God wel bestaat 1/V 0/M 0/V X # M V positief negatief LO-I 17,5 13,1 35,8 32,8 0,7 137 50,7 43,8 LO-II 23,7 14,8 30,4 28,9 2,2 135 42,4 LO-III 24,3 12,5 31,9 30,6 144 56,3 43,1 SO-I 28,7 13,9 30,7 19,8 6,9 101 41,7 SO-II 29,9 15,0 33,3 16,3 5,4 147 64,6 SO-III 26,5 16,7 34,8 14,4 7,6 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Ik geloof dat alles wat in de Bijbel staat, zo ook precies gebeurd is 1/M 1/V 0/M 0/V X # M V positief negatief LO-I 50,4 42,3 2,9 3,6 0,7 137 50,7 43,8 LO-II 45,2 31,9 8,9 11,9 2,2 135 42,4 LO-III 41,7 30,6 13,9 12,5 1,4 144 56,3 43,1 SO-I 34,7 23,8 24,8 10,9 5,9 101 24,3 SO-II 38,1 23,1 25,2 8,2 5,4 147 64,6 SO-III 32,6 15,2 28,8 8,3 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Ik twijfel er soms aan of alles wat in de Bijbel staat, waar is 1/V 0/M 0/V X # M V positief negatief LO-I 16,1 12,4 36,5 32,1 2,9 137 50,7 43,8 LO-II 14,1 11,1 38,5 31,1 5,2 135 42,4 LO-III 20,1 13,9 36,1 27,8 2,1 144 56,3 43,1 SO-I 25,7 12,9 31,7 19,8 9,9 101 41,7 24,3 SO-II 23,8 13,6 39,5 17,7 5,4 147 64,6 31,9 SO-III 28,8 18,2 31,8 8,3 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Ik twijfel er soms aan of alles wat in onze kerk wordt gezegd, waar is 1/V 0/M 0/V X # M V positief negatief LO-I 15,3 14,6 32,1 26,3 11,7 137 50,7 43,8 LO-II 17,8 14,1 31,9 23,7 12,6 135 42,4 LO-III 22,2 33,3 25,7 3,5 144 56,3 43,1 SO-I 26,7 16,8 28,7 9,9 101 41,7 24,3 SO-II 24,5 14,3 38,1 15,6 7,5 147 64,6 SO-III 15,9 22,7 12,9 15,2 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Ik ervaar de nabijheid van God in mijn leven X # M V positief negatief LO-I 48,9 38,0 2,9 6,6 3,6 137 50,7 43,8 LO-II 44,4 39,3 9,6 5,9 0,7 135 42,4 LO-III 49,3 35,4 6,9 1,4 144 56,3 43,1 SO-I 46,5 24,8 10,9 101 41,7 24,3 SO-II 42,2 25,2 20,4 5,4 6,8 147 64,6 31,9 SO-III 47,0 20,5 13,6 8,3 10,6 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Ik denk dat God mij hoort als ik bid 1/V 0/M 0/V X # M V positief negatief LO-I 51,1 39,4 2,2 5,8 1,5 137 50,7 43,8 LO-II 45,9 37,0 8,1 0,7 135 42,4 LO-III 50,0 37,5 6,3 5,6 144 56,3 43,1 SO-I 49,5 30,7 8,9 3,0 7,9 101 41,7 24,3 SO-II 50,3 27,2 12,2 4,1 6,1 147 64,6 31,9 SO-III 51,5 23,5 10,6 8,3 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk Bidden maakt mij blij 1/M 1/V 0/M 0/V X # M V positief negatief LO-I 48,9 38,7 4,4 6,6 1,5 137 50,7 43,8 LO-II 43,7 37,0 10,4 8,1 0,7 135 42,4 LO-III 48,6 32,6 6,9 9,0 2,8 144 56,3 43,1 SO-I 42,6 25,7 15,8 8,9 101 41,7 24,3 SO-II 36,7 20,4 24,5 9,5 8,8 147 64,6 31,9 SO-III 36,4 18,9 23,5 11,4 9,8 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Ik ben bang dat anderen mij uitlachen als ik bid 1/V 0/M 0/V X # M V positief negatief LO-I 20,4 17,5 32,8 24,8 4,4 137 50,7 43,8 LO-II 10,4 17,8 43,0 27,4 1,5 135 42,4 LO-III 22,9 13,2 32,6 29,9 1,4 144 56,3 43,1 SO-I 21,8 11,9 35,6 22,8 7,9 101 41,7 24,3 SO-II 17,7 7,5 43,5 22,4 8,8 147 64,6 31,9 SO-III 13,6 7,6 47,0 22,7 9,1 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Ik leef zoals mijn ouders van mij verwachten X # M V positief negatief LO-I 48,9 38,7 2,9 5,8 3,6 137 50,7 43,8 LO-II 42,2 40,0 11,9 3,7 2,2 135 42,4 LO-III 46,5 31,3 8,3 11,1 2,8 144 56,3 43,1 SO-I 44,6 15,8 12,9 16,8 9,9 101 41,7 24,3 SO-II 36,7 20,4 25,2 10,9 6,8 147 64,6 31,9 SO-III 31,8 18,9 28,0 10,6 132 56,9 28,5 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk

Ik leef zoals ik zelf goed vind om te leven X # M V positief negatief LO-I 27,7 28,5 24,8 15,3 3,6 137 50,7 43,8 LO-II 30,4 29,6 23,7 15,6 0,7 135 42,4 LO-III 38,2 27,1 17,4 16,0 1,4 144 56,3 43,1 SO-I 40,6 26,7 17,8 6,9 7,9 101 41,7 24,3 SO-II 46,9 25,9 15,0 5,4 6,8 147 64,6 31,9 SO-III 45,5 25,8 15,9 4,5 8,3 132 56,9 PEGO – Enquête Jongeren, geloof en kerk