Gemaakt door: Ans Sarianamual Bewerkt door: Lotte Muilwijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
situationeel leiderschap
SEH Congres 2013 Hersteladvies Jan Vromans.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
John Vaupell Justin van der Steen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Hoppenbrouwers Gemaakt door: Hamza Nassiri, Kevser Calhan, Nick van Dijk en Sander van Velzen © copyright.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Taalkunde Grammatica A
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
Do-learning Een project van Stenden Hogeschool
Gedrag in organisaties, 10e editie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ELK TEAM/ ELKE WERKGROEP IS OOIT ‘’ONERVAREN’ BEGONNEN
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
Wat willen we vandaag doen?
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
CanDo Coaching.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
3.1 Roep om harde rechtsstaat via de media
Politiek jargon Bingo.
Gemaakt door: Linde en Tessel.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Les 2 – Jouw media.
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Financieringsplan II Openingsbalans.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Superhelden, we kennen ze allemaal
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Samenwerken.
Online filmpjes maken. (
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
1 sv Borger “nieuwe stijl ” 30 oktober Korte terugblik 15 december 2003 gestart met ondertekenen intentieverklaring Er is een stuurgroep geformeerd.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Onderzoeksvaardigheden 3
Groepsdnamica Lesweek 8 – Les 7
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
Groepsdynamica wc 5
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Groepsdynamica.
Teamwork en professionele houding
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Dagdeel 3 conflicthantering
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Training Samenwerken Een project van: In opdracht van:
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Transcript van de presentatie:

Gemaakt door: Ans Sarianamual Bewerkt door: Lotte Muilwijk Samenwerken week 6 Gemaakt door: Ans Sarianamual Bewerkt door: Lotte Muilwijk

Oefening Deze oefening wordt uitgevoerd in de projectgroep. De projectleider is ook hier de projectleider.

Spaghetti & Marshmellow ... Benodigdheden: touw, spaghetti, marshmellows, tape en een schaar Opdracht: - Maak per projectgroep een zo hoog mogelijk staand bouwwerk m.b.v. bovenstaande materialen. 1 regel: bovenop moet een marshmellow staan. Jullie krijgen hier 15 min. voor

Discussieopdracht spel Voor de individuele student: Hoe beviel het werken onder jouw leider en diens stijl? Hoe beviel het leiding geven m.b.v. deze stijl? Wat zijn de waargenomen effecten van deze stijl? Wat zijn de voor- en nadelen ervan? Heb je een dergelijke leiderschapsstijl wel eens eerder ervaren? Met welke effecten? Ben je geconfronteerd met nieuwe effecten van leiderschapstijlen? Welke waren dat? Trek een parallel met leiderschap in de projectgroep tijdens het project!

Discussieopdracht spel vervolg Discussieopdracht spel Voor de hele subgroep: Wat hebben jullie geleerd van deze oefening? Wat kan je er in de projectgroepen mee doen?

De succesvolle taakgroep Gemeenschappelijk doel Rollen zijn gedifferentieerd Communicatie is open Vrij mening uiten Elkaar accepteren Gedeeld leiderschap De groep neemt besluiten En voert deze uit De groep evalueert kritisch

Leiderschap en leiderschapsstijlen Definitie: Leiderschap is de positie die een leider in een bepaalde groep neemt. De leider probeert de beoogde doelen te bereiken, en de leden van de groep handelen onder zijn verantwoordelijkheid. Leiderschapsstijlen: Autoritair 2. Democratisch 3. Laissez-fair

Autoritair leider Alle beleidsbepalingen worden gedaan door de leider. De technieken en stappen worden gedicteerd door de autoriteit; één tegelijk, zodat de volgende onzeker zijn. De leider dicteert gewoonlijk wat ieder afzonderlijk groepslid doet en met wie hij/zij moet samenwerken. De overheerser is geneigd ‘persoonlijk’ te zijn in zijn/haar waardering en kritiek op het werk van ieder; hij/zij blijft op een afstand m.b.t actieve groepsdeelname, behalve bij voordoen.

Democratisch leider Alle beleidsbepalingen zijn een zaak van groepsdiscussie en groepsbesluit, aangemoedigd en geassisteerd door de leider. Inzicht in de activiteiten wordt verkregen in de discussieperiode. Algemene stappen naar het groepsdoel worden beknopt aangegeven, en als er technisch advies nodig is, stelt de leider twee of meer alternatieve handelwijzen voor, waaruit een keuze kan worden gemaakt. De leden zijn vrij om te werken met wie ze willen en de verdeling van taken wordt overgelaten aan de groep. De leider is ‘objectief’ en ‘feitbewust’ in zijn/haar waardering en kritiek en probeert qua mentaliteit een gewoon groepslid te zijn, zonder te veel van het werk te doen.

Laissez-faire Volledige vrijheid voor groeps- of individueel besluit met een minimum van leidersdeelname. De verschillende materialen worden geleverd door de leider, die duidelijk maakt dat hij/zij informatie zal geven als er om gevraagd wordt. Hij/zij neemt verder geen deel aan de werkdiscussies. Totaal geen deelname van de leider. Zeer weinig spontane commentaren op activiteiten van de leden, behalve als daar om gevraagd wordt. Hij/zij doet geen poging om een waardeoordeel te geven over gebeurtenissen of om de gebeurtenissen te regelen.

Doelen spel en filmpje Doelen: Laten aanvoelen van de leiderschapsrollen   Bewustwording van het feit dat (verschillende) leiderschapstijlen de taakuitvoering kunnen beïnvloeden. Inzicht in het verschijnsel van competitie tussen groepen. https://www.youtube.com/watch?v =H0_yKBitO8M (tot 5:20)

Conclusie Er zijn verschillende soorten leiderschapsstijlen: autoritair, democratisch en laissez-faire. Deze leiderschapsstijl beïnvloedt het verloop van de samenwerking. Binnen een spelsituatie kun je samenwerkingsverbanden goed waarnemen en de leiderschapsstijl heeft wederom invloed op het verloop. Gebruik deze inzichten weer voor je reflectieverslag.

Huiswerk Maak de Roos van Leary zelftest: http://www.testjegedrag.nl/tjg/zelftest/zelftest.htm Bekijk de uitslag en kijk wat je ervan vindt. Klopt dit? Hoezo wel of hoezo niet? Maak ook het individuele stuk dat bij de oefening van vandaag hoorde Neem volgende week de uitslag van de gemaakte assertiviteitstest mee Volgende week bespreken we de toets