1 Case 4 Virtuele televisiereclame in de sport
2 Ontstaan en evolutie - USA jaren negentig - Virtuele speltoevoegingen en reclame - Amerikaanse sporten en merken - In opkomst in Europa - Op velden, sneeuw, weg enz. (niet op bewegende zaken!)
3 Voordelen voor de adverteerder - Zapbestendig - Minder agressief, meer doeltreffend - Onafhankelijk vanweersomstandigheden - Rechtstreeks in sportomgeving - Segmentatie, bijvoorbeeld per land - Goede perceptie (modern, dynamisch, creatief) - Flexibel
4 Andere voordelen - Voor kijker: betere kijkervaring, hogere tevredenheid - Voor sportevenement: extra inkomsten - Voor bezitter televisierechten: extra inkomsten uit: * Verkoop meer, betere en duurdere televisieruimte * Hogere abonneeprijzen * Doorwijzen kijkers via hyperlinks + percentage op die doorverwijzing
5 Nadelen voor de adverteerder - Hoge investeringskost, onzekere inkomsten - Gebrek aan kritische massa - Versnipperde markt - Geen harmonisatie wetgevingen
6 Andere nadelen - Voor de kijker: overkill en storend - Voor het sportevenement: complexe multisponsoromgeving - Voor bezitter televisierechten: juridische beperkingen
7 Vragen ter discussie 1. Onder welke voorwaarden kan een sponsor beter kiezen voor virtuele reclame dan voor klassieke advertenties? 2. Door voorstellen voor een aantal virtuele reclamedragers voor: a. een zaalsport; b. een sport die in een stadion in de open lucht plaatsvindt; c. een sport die beoefend wordt op een circuit; d. een sport die beoefend wordt op de openbare weg.