Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart 2010. slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
1 Basis doelstellingen voor een toekomstig Gemeenschappelijke Landbouw Beleid (GLB) Boerenbond – VODO werkgroep Landbouw.
Duurzaam productie-en materialenbeheer waarom? 8 Dec 2008 Kristof Debrabandere.
DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
3.3 Nigeria in de wereldeconomie
Vlakglas in de bouw VMP – congres 12 november 2013.
Kijk van de Dierenbescherming op de vleesveehouderij Bert van den Berg, senior beleidsmedewerker veehouderij Nederlandse Vereniging tot Bescherming van.
Marketing voor verkeerskunde
CBZ congres Aanbestedingsinnovatie of vraaginnovatie? Stichting Roges Stan Vermeulen, directeur 25 september 2007.
Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) na 2013 Liesbet Van Laer - Natuurpunt.
Priva horticulture.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
Economie en de politiek-ruimtelijke organisatie
§1.2 – Euroboeren in de kou.
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Fair Share.
Workshop topsectorenbeleid overheid
Women in Europe for a Common Future WECF Moving People for a World in Balance Moving People for a World in Balance
Biologische catering Milieu platform zorgsector 13 november 2007 Marjolein Engelen-Esman Ketenmanager Catering Task Force Marktontwikkeling Biologische.
Euroboeren in de kou..
Voorbereiding H14 Klas 4G.
EMERITIFORUM - Forumgesprek Het landbouw- en visserijbeleid van de EU Is er nog toekomst voor familiebedrijven? moderator: em. prof. Eric Tollens em. prof.
Landbouw in Oostenrijk en NL
Samenwerking door een pro-actieve benadering? Een onderzoek naar de succes- en faalfactoren J.J.P. van der Lee13 Maart 2008 Tussencolloquium.
Hoe en waarom veranderde het GLB aan het einde van de 20 e eeuw?
Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april 2013.
Lekker Lokaal! Waarom van ver halen als het dichtbij gemaakt wordt?
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Afvalmarkt nu en in de toekomst
Living & Working Environments. Leverancier van hardware, software en brainware voor gebouwautomatisering. Marktleider in Nederland: één op de drie gebouwen.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Voedselsoevereiniteit, ook iets voor Haaglanden? Flip Vonk ASEED Europe
Title Sub-title Beleidsnota Oxfam Novib 1 februari 2008.
24 september 2014 Vinden en binden Behoefteschatting bijzondere jongerenhuisvesting Rotterdam, Alex Hekelaar Onderzoeker Sociaal-Wetenschappelijke.
Kansrijk Ondernemen 2 september 2010 Er is niets verkeerd aan verandering, zolang het maar in de goede richting is. - Winston Churchill.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
B. Onuitputtelijke hulpbronnen ?
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
AANBOD ARBEID IS GROTER DAN DE VRAAG NAAR ARBEID
Groep Colruyt en ‘participatie’
HET GROTE AGROBEDAT Nederland, het productieland voorbij?
Visie op Duurzaamheid  .
Marc Swaenen Revenue model OZ Minerals. Company history  : Merger van Oxiana Ltd en Zinifex Ltd  Joint Venture met Drake Resources : project.
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Slim en innovatief voeren. >Wie ben ik? -Productmanager Rundvee >Reken op Resultaat -Actualiteiten -Dutch Farming Inleiding.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Voedsel geproduceerd met respect voor mens en milieu. Zonder gedoe. Iedereen wil lekker eten op z’n bord.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Fairtrade Eerlijke handel. Wat is Fairtrade? Geschiedenis Hoe werkt Fairtrade? Criteria Belangrijke thema’s Fairtrade vandaag in de wereld Verkoopkanalen.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
Duurzaam erfgoed Wassenaar Marinus Stulp
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Groei dossiers/ lokale opleg
Overheidsinterventie
Op zoek naar professionele ondersteuning bij vragen rond je loopbaan?
1.10 Globalisering van de landbouw en de EU
Een lerende en adaptieve organisatie
Voorkant optie 1. (moet nog worden herzien)
Transcript van de presentatie:

slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart 2010

slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren naar grote groep ambitieus positief = dialoog ganse ketting nood aan hogere transparantie volumes + steun aan heroriëntering

slide 3 Recht op voedsel en productie dichtbij Voedsel is primaire behoefte - moet dichtbij Bodem ligt overal - moet hoofdzakelijk in eigen beheer Betaalbaar voedsel - capaciteit Groeiende wereldbevolking - efficiëntie Gezondheid consument - productiemethodes Gezondheid wereld - consumptie  landbouw  nood aan  nood aan duurzame

slide 4 Familiaal als motor garantie voor beste zorg en hoge productiviteit nood aan ondersteuning : –inzicht / opleiding duurzaam –zelfcontrole / kwaliteit winstgevend –kwaliteit van leven bundelen krachten in de landbouwsector op alle niveaus schaalgrootte : –wat is beheersbaar? –wat is effect op globale productie / hectare ? + toekomst sector

slide 5 Nood aan monitoring & steun aan heroriëntering 2007/2008: van tekort naar overschot wet van vraag en aanbod bepaalt de prijs : vrije markt geleide markt excessen ● demper op vernieuwing, ● lagere productiviteit, ● logge verantwoordelijkheidsstructuur landbouw grondstoffen zijn wereldhandel distributie in België is sterk onderhevig aan grenshandel voedsel is een basisbehoefte

slide 6 Nood aan monitoring & steun aan heroriëntering oplossing = combinatie van vrije en geleide markt : –vrije markt + monitoring + steun voor heroriëntering –uitdaging : vooruitzichten maken voor 5 jaar verder –nood aan transparantie : verwachte nood verwachte productie trafiek, speculatie, financiering –nood aan enige buffer internationaal georganiseerd –regio / België / EU / WTO –landbouw en de ganse ketting

slide 7 Zoeken naar meerwaarde kostprijs afhankelijk van volume, overal in de ketting prijs kan stijgen als er meerwaarde is, waarvoor klant wil betalen, zonder zekerheid van volume. meerwaarde = smaak luxueuze winkel gezondheid assortiment breed of goed gekozen milieu gebruiksgemak  beleving en contact met de natuur (hoeveproducten) succes wordt gekopieerd en creëert druk op prijzen vernieuwing creëert volume en marge

slide 8 Besluit zoeken naar duurzame meerwaarde pro-actief landbouwbeleid : zicht op noden + omvormen steun naar heroriëntering dialoog doorheen ganse ketting en internationaal