dé Action Learning business school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Digitaal platform voor Employability
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Dé Action Learning Business School Champion: B BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Learning on the job voor gevorderden
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
BSN nederland De Action Learning MBA
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
De Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
BSN nederland De Action Learning MBA
Welkom bij Projectmanagement
dé Action Learning business school
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
BSN nederland De Action Learning MBA
Business School Nederland
BSN nederland De Action Learning MBA
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Het einddoel. Het einddoel Doel 1e start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met: Business School Nederland medestudenten/subsetgenoten.
Het einddoel Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met:  Business School Nederland  medestudenten/subsetgenoten  hun.
Dè Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dé Action Learning business school
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
De Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
Agenda Ontvangst Welkom Veldonderzoek, SPV - toelichting op de thema’s/vragen - individuele beoordeling - groepsgewijze bespreking - Plenaire bespreking.
Ouderavond VWO-2 1 oktober 2013.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
WELKOM OP PLEINCOLLEGE NUENEN
Een project van de Korengroep
BSN nederland De Action Learning MBA
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
ontdek wat jij kunt bereiken
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Project Proceshuis Road show
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dè Action Learning business school
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
dè Action Learning business school
Dè Action Learning business school dinsdag 9 februari 2010 BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Innovatie in het onderwijs
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Transcript van de presentatie:

dé Action Learning business school BSN Nederland dé Action Learning business school

Doel start up dag (1) Nader kennismaken met: BSN Nederland, set, en set adviser: Studieopzet en studiemateriaal Action Learning, leerstijlen Functie set adviser

Doel start up dag (2) En: Subsets: kennismaken door presentatie subsetdeelnemers en hun bedrijf Ontvangst studiemateriaal Eerste huiswerkopdracht Alle subsetafspraken maken Afsluiting met diner

Kennismaken (1) Structuur kennismaken per tweetal presentatie verkregen informatie aan set

Kennismaken (2) Kennismaken (2) Ieder pakt twee kaarten, waarbij: De ene kaart iets zegt over jou en je organisatie nu en de ander over de gewenste situatie voor jou en je organisatie over twee jaar In tweetal ( max half uur ) Karakteriseer je organisatie van nu en over twee jaar na jouw 6 Alpen en Dissertation a.d.h.v. deze kaarten. Karakteriseer jouw huidige positie in de organisatie en de gewenste over twee jaar a.d.h.v deze kaarten.

Kennismaken (3) Ieder pakt nu een kaart die iets over de andere persoon zegt. Plenair, per tweetal Ieder legt zijn gekozen kaart over de ander plenair uit tegelijk met de verkregen info uit het 1e rondje over de organisatie en de positie van de ander nu en in de toekomst. De betreffende vult aan: De betekenis van AL hierin. Wat wens je jezelf toe gedurende deze twee jaar ?

Structuur bijeenkomsten BSN, voorafgegaan door subsetbijeenkomsten HRM-1 S T R U P OM-1 ALP’EN M O MM-1 MM-2 HRM-2 OM-3 MM-3 HRM-3 3 weken 5 weken 5-15 weken

Evaluatie elke Core Coursedag op BSN Elke lesdag wordt electronisch geevalueerd ( reflectie ! ) via evaluatieformulieren ( verplicht i.v.m. presentie ) Student krijgt een email van BSN met een link

Voorafgaand en tussendoor m Snel lezen: , 09.30-17.30 uur 5 april Veranderkunde 1 dag 9 mei 09.30 – 17.30 uur 1e subset bijeenkomst (in Buren) 22 maart 09.30 – 12.30 uur O ? m O M ALP (RFC) uitleg 13 juni 19.00 – 22.00 uur plenair

Studiewijzer / opbouw materiaal Visie Het bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp. Instrumenten Bepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken. Integratie Onderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen: in samenhang brengen met andere onderwerpen

Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Bespreek huisactiviteiten Subsetopdrachten Vertaalslag eigen organisatie Vragen/thema’s voor docenten Gebruik eigen praktijk (stellingen) Zelf plannen op de eerste na!

7 Action Learning Projecten OM (concept + definitief) MM HRM IM FM SM Int Management ( n.a.v. studiereis met subset)

ALP-voorbereiding Vandaag erg algemeen Tijdens OM; zeker bij dag 2: Instrumenten (methodologie) Tijdens MM en HRM: Projectrapportage W. Egberink RFC (na blok 2):13 juni 2006, 19-22 uur ALP intervisie set 56B: 6 juli 15.00-18.00 uur

ALP-Inhoud Plan van aanpak Onderzoek en analyse Genereren en beoordelen alternatieven Reflectie Implementatie

ALP-voorstel Is het onderwerp niet te breed? ( kaderen ! ) Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen) Is het waarschijnlijk dat de oplossing geïmplementeerd gaat worden voorstel is NIET een plan van aanpak / voorstel is huiswerk 3e CC

Leren ALP maken korte introductie start-up CC OM: vanaf Instrumenten Discussie in subset Projectmanagement/rapportage ( 13 juni ) Alp-Intervisie ( 6juli ) Concept inleveren ( 13 juli e.v. ) Definief!

ALP-procedure Goedgekeurd ALP-voorstel met aanwijzingen docent gaat naar: - set adviser ehofstra@bsnnederland.nl en - administratie abentum@bsnnederland.nl ALP digitaal sturen naar: - info@requestforcomment.nl (=RFC ) en - abentum@bsnnederland.nl of cfranken@bsnnederland.nl (= adm. BSN) code: Hofstra240450HRM (hard copy mag ook zowel naar RFC als BSN ) Beoordeling RFC via BSN naar student

MWM2 Onderzoeksbureau. Doet online onderzoek Opgeven via BSN 3 onderzoeken voor 950 euro

: Majors –Sales: •26 en 27 oktober 2006 –Leiderschap: •30 november en 1 december 2006 –Veranderkunde: •7 en 8 december 2006 –Insurance: •11 en 12 januari 2007 :

International Management Opdracht met sub set: alp-voorstel 2 weken voor 1e lesdag Int.M welke land (reis is facultatief; bovenop inschrijfgeld) welke bedrijfstak. welk product, goed of dienst wat is dominante functionaliteit (OM,FM.HRM,SM, MM,IM) Docent beoordeelt plan van aanpak en subset-alp.

Producties derde fase Organisatieanalyse - cultuur, structuur, hrm EML 2: leerervaringen; leren te leren Dissertation - literatuuronderzoek en - master’s project

Logboek Action Learning Reflectiedocument Wat wil je leren Wat heb je geleerd Obstakels Hoe daarmee omgegaan Hoe te veranderen

Rol set adviser (1 ) Praktische zaken, proces begeleider en beoordelaar: Openen / sluiten setbijeenkomst / aan- afwezigheid Praktische zaken aanspreekpunt / doorverwijzen Voorlichter studieaangelegenheden Alert op proces van individu en set qua voortgang / kwaliteit / relatie docent Aandacht voor: proces van inleveren PvA en Alpen Bespreking voortgang studie

Rol set adviser (2) Voorzitter bijeenkomsten: 1e subset, intervisies 2e en 3e fase Beoordelaar EML1 en EML2, OV en OA, Adviseur proposal OA, Dissertation en EML Adviseur / coordinator internal-external Voorzitter examen: Viva Voce

Rol set adviser (3) Wanneer/hoe: Vaak via informele momenten, zoals lunch, diner en op afspraak Lage drempel Primaire verantwoordelijkheid ligt bij student. NB: Wisseling na 2 1 / 2 jaar en geen proposal

Action Learning (1) Kennis opdoen is onvoldoende (L = P + Q + I + R) Al doende leert men Gezamenlijk leren Docent in andere rol Persoonlijk netwerk: set + subset

Action Learning (2) Tijdens studie werken aan echte problemen Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action

Leerstijlen Activist Opdoen van nieuwe ervaringen Observator Nader beschouwen van die ervaringen Theoreticus Onderzoek en conclusies Pragmatist Geleerde in de praktijk brengen

Subsetindeling 1 Subgroep 1 naam………………………… 1Maurice de Bruin ( oost ) interim Patres 2Angela van Gennip ( west ) coördinator en onderst Ontw bedr Rotterdam 3Anton Jansen ( oost ) mentor / coördinator Regiopolitie Gelderl 4Ronald Rooden  ( west ) dir consumentenorg HCC 5Nick van Sante  ( west ) hfd P&O Cinop 6Fred v Vliet ( west ) business analist Westland Energie

Subsetindeling 2 Subgroep 2 naam………………….. 1Jacqueline Dunnink ( w/o ) proj leider adv gezondhz Casemanag Service 2Ben Gooijer ( w ) director flight operations Martinair 3Klaas van der Meer ( w) hfd energie Westland Energie 4Tom Poecke ( w ) beleidsadv defensie ) 5Ruud van Rijswijk ( HRM-module )( Hfd P&O HTM ) 6Peter Sprangers1 ( w ) hfd facilitair 2e kamer

Subsetindeling 3 Subgroep 3 Sales naam…………………… 1 Lammert de Boer ( w ) commerc manager Enthone 2 Jan-Willem Frederiks ( w ) sales/prod manager Gea Happel Ned BV 3 Arjan van der Hoek ( w ) europeen sales manager Veldman / Dijkstra 4 Toon van Tol ( w ) sales/marketingmanager MS Europe BV

Subsetsamenstelling criteria Vier tot zes personen Elke groep recht op een vrouw ! Branche / functie verdeling Salesgroep Geografie Uitgesproken voorkeur door AMP-ers

Bedrijfspresentaties (1) Max 30 minuten per persoon in subset Groepspresentatie per subset Vragen stellen/discussie na presentatie

Bedrijfspresentaties (2) Individuele presentatie binnen de subset : Opbouw organisatie, historie, missie, visie,beleid, Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte Aktuele thema’s Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt Knelpunten

Bedrijfspresentaties ( 3 ) individuele presentatie binnen de subset : Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur Human Resource Management Eigen plek/eigen rol, (on)mogelijkheden Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk) Mogelijkheden voor ALP’en Wat haalt en brengt de student bij BSN

Bedrijfspresentaties (4) Plenaire Inhoudelijke subset-presentatie: Verschillen tussen de bedrijven Grootste gemene deler

Huiswerk Lezen: artikel: “What is IMC’s philosophy?” artikel: AL, een moderne visie op Management Development Lezen: boek over leerstijlen Voorbereiding OM1 (visie): huisactiviteiten ( artikelen lezen / vragen maken ) In subset: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten Mailen naar docent, set adviser en subset

Websites (1) www.bsnnederland.nl Inloggen: - gebruikersnaam: mbaBSNnl - wachtwoord: VoorStudenten Ebsco via studentensite www.devraagbaak.nl www.the-art.nl

Websites (2) www.kb.nl www.menscentraal.nl (HRM) www.managementsite.net www.requestforcomment.nl (modellen / gratis inschrijven) www.managementboek.nl www.managementexecutivebase.nl

Evaluatie start up dag Evaluatieformulieren: - elke lesdag; maar nu niet Wat heb je nu gemist?

Bij vragen Ellen Hofstra, set adviser BSN Nederland “De Raadskamer” Herenstraat 25 4116 BK Buren Tel: 0344 – 579034 06-27.112.131 E-mail: ehofstra@bsnnederland.nl