ONDERWIJSKANSEN VAN SURINAAMSE- NEDERLANDERS ! mr. Robby S. Makka 9 Februari 2013 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Meer dan Vergeten 5 april 2011 Yvonne Heygele. NOOM Netwerk van Organisaties van Oudere Migranten.
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
| 29 juni 2014 || 1 | Aanpak Voortijdig schoolverlaten Gemeente ‘s-Hertogenbosch Henny Wibbelink Teammanager afdeling Jeugd & Onderwijs
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Realisatie kindcentrum
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Welkom 1.
Diversiteit Social Issue Diversiteit Business Issue Multicultureel Vakmanschap Hans van den Bergh MPA Gekleurde plafonds
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Allochtonen in het hoger onderwijs
Maatschappelijke Sectoren & ICT
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
ENSPIJK duurzaam Beeldvormende raad 21 mei 2013
Het OKC en (pedagogische) diversiteit
Onderwijsconferentie
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
opleiding : Onderwijs Assistent
Ondernemen(d) in het onderwijs
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Een project van de Korengroep
Ondernemend Suriname DE NIEUWE KOERS VOOR INVESTMENT MANAGEMENT IN RELATIE TOT ONDERNEMERSCHAP BIJ “MINDERHEDEN” BEWUSTWORDING EN BEVORDERING.
Onderzoek naar medezeggenschap binnen QliQ primair onderwijs
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Stagecoördinatie op De Rank
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Op stap met m’n diploma! Bron:
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
1 DE MANTELZORGER ALS ACTIEVE PARTICIPANT Mr Elisabeth van Oostrum 15 januari 2015.
Volgende stap in de loopbaan van …
Workshop studiekeuze 10 december 2014
“Makandra Strategie, Platform Model Nederland als Diaspora Hub”
Den Haag, 24 september 2011 Nederland - Suriname.
Mr. Robby S. Makka SURINAME: “Potentieel parelparadijs, Vertrouwen in eigen kunnen”
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Deskundigheid in Creatief vermogen Utrecht
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
JEUGDzorg - voor wie?.
Transcript van de presentatie:

ONDERWIJSKANSEN VAN SURINAAMSE- NEDERLANDERS ! mr. Robby S. Makka 9 Februari

Zijn ene zus is arts de andere is advocaat, ook hij zelf kan goed leren…. Bron: De Pers 16 October 2007 mr. Robby S. Makka 9 Februari

NL Studeren, Suriname investeren KENNISKRING NED-SUR KENNISKRING NED-SUR NEWORG NEWORG PROMOTIEKAMER PROMOTIEKAMER NETWERK ORGANISATIES NETWERK ORGANISATIES TRAININGEN TRAININGEN VERENIGINGEN ETC. VERENIGINGEN ETC. mr. Robby S. Makka 9 Februari

Economie Suriname is Booming Goud; Olie; Diaspora; Begroting; Credit rating; Wisselkoers; Huisvestingsplan; PSA Fiscaal; Etc; mr. Robby S. Makka 9 Februari

Succes Factoren: Taal (2 talen thuis); Geld; School en ouders als partners in opvoeding; Ouderparticipatie; Bestuur, gebouw, schoolorganisatie, pedagogisch klimaat, didactisch aanpak, kwaliteit, schoolleiding, leerkrachten, leerstof, schooltijd, relatie ouders, leertijd, relatie buurtinstellingen. mr. Robby S. Makka 9 Februari

Resultaat, deelnemer kan: Zakelijk solliciteren en opbouwen van CV Passend reageren op vacatures Voeren sollicitatiegesprekken Zichzelf optimaal presenteren tijdens sollicitatiegesprekken Self awareness: Zelfbeeld en zelfreflectie Zelfanalyse maken Acties ondernemen om zwakke punten weg te werken Business Netwerken Contacten leggen, relaties opbouwen en prospects ontwikkelen Business Communication: Voeren van zakelijke gesprekken Prospects omzetten in zakelijke relaties en transacties. Doelgericht en doelbewust communiceren Business presentation Overtuigend presenteren. Anderen meekrijgen in de eigen visie mr. Robby S. Makka 9 Februari

Er zijn kansen voor uIn NL en Sur. Diaspora Kapitaal mr. Robby S. Makka 9 Februari

Verdere ontwikkeling Surinamers stagneert; Veel Hbo’ers en academici blijven steken in functies op MBO-plus niveau en/of in het “eigen kringetje” Focus op familie, maatschappelijke verbindingen worden onvoldoende ontwikkeld; Houding gericht op het vermijden van confrontaties accepteren gemakkelijk een ondergeschikte rol 8

mr. Robby S. Makka 9 Februari 2013 Surinaamse Jongeren kampen veelal met: Onvoldoende kennis van de trajecten vereist voor succesvolle loopbaan Gebrek aan relevante kennis en professionele netwerken Onvoldoende vaardigheden en competenties voor op hogere niveaus te handhaven 9

mr. Robby S. Makka 9 Februari 2013 Succes factoren Jongeren, is afhankelijk van response vanuit de jongeren; Ambitie om te excelleren? Bewust van de gap die aan het ontstaan is de kansen die zij laten liggen? Interesse om de gap voor zich zelf weg te werken; Bereidheid om “life-Long- Learning” als een realiteit te adopteren? Bereidheid tot acties (tijd, energie en geld) Awareness Interest Desire Action 10

Diaspora Surinamers in NL Vermogen Surinamers 5.3 mljrd Eur; Vermogen Surinamers 5.3 mljrd Eur; huishoudens; huishoudens; 16 mljrd aan bezittingen; 16 mljrd aan bezittingen; 1.6 mljrd aan bank- en spaartegoeden; 1.6 mljrd aan bank- en spaartegoeden; 20.4 mljrd Eur schuld,waarvan 11.1 hypotheek; 20.4 mljrd Eur schuld,waarvan 11.1 hypotheek; Onroerendgoed 13.1 mljrd; Onroerendgoed 13.1 mljrd; huishoudens vermogen tussen 0 en 5000 Eur; huishoudens vermogen tussen 0 en 5000 Eur; 11 mr. Robby S. Makka 9 Februari

mr. Robby S. Makka 9 Februari

SLOTOPMERKING : Wie wil zoekt mogelijkheden, Wie niet wil zoekt redenen ! mr. Robby S. Makka 9 Februari

IK DANK U VOOR UW AANDACHT ! IK DANK U VOOR UW AANDACHT ! mr. Robby S. Makka 9 Februari

mr. Robby S. Makka 9 Februari Bronnen: Geen gezeur meer kleur, allochtone studenten op de Pabo Tijdschrift voor Onderwijs en Opvoeding, Koorddansen op de regenboog. Ervaringen met versneld opleiden van allochtone studenten op twee Pabo’s. Utrecht:ECHO; Special Didactiek & School (2001). Meer kleur op school. J Mars (2001). Een onbetreden gebied. Allochtonen als Pabo-student en als groepsleerkracht. Utrecht: ECHO K. Autar & H. Moeniralam (2001). Ze maken de school herkenbaar Schoolleiders K. Autar & H. Homan (2001).'Dan wil ik het graag horen' Een gekleurd begin Utrecht: ECHO Amsterdam, mei 2005 IJ. Jepma Eduquality/Schepers Van Seventer Dienst Onderzoek en Statistiek Etnische grenzen in de literatuur? Pauwke Berkers* 2011 Prof. Jack Mencke bureau NIKOS Rapportage minderheden Sociaal en Cultureel Planbureau