Computer Graphics (Project) Presentatie titel Technische Informatica www.hogeschool-rotterdam.nl/cmi Rotterdam, 00 januari 2007
Grafische projecten Verplicht project (2 ects):Tircgr02 'Interactief ontwerp met OpenGL' Gekoppeld aan 'inleiding grafische computertechnieken‘ Werken in groepen van 2 tot 3 personen, opdelen in deelproblemen Projectvoorstel indienen
Verplicht project: 'Interactief ontwerp met OpenGL' Onderwerp kiezen uit: figuren en voorwerpen, met of zonder landschappen spellen, animaties, screensavers grafische hulpmiddelen mag ook zelf een passend onderwerp bedenken Opsplitsen in deelproblemen Zwak programma compenseren met mooi ontwerp.
Deelproblemen Modelleren met polygonen, Modelleren met krommen, Interactie (callbacks), 3D transformaties, Lichtmodellen, Shading, Texture mappings.
Waar kan je ideeën opdoen? http://ipa.iwr.uni-heidelberg.de/dokuwiki/doku.php http://graphics.stanford.edu/courses/#cs248 http://www2.cs.pitt.edu/%7Epanos/teaching/1566-repository/#Proj01 http://www.student.math.uwaterloo.ca/~cs488/gallery.html soms > 200 uur werk, googleisyourfriend
Algemene voorwaarden Groepen van minimaal 2 en maximaal 3 studenten Een project met minimaal 5 deelproblemen Korte beschrijving onderwerp en planning Welke technieken en problemen Docent moet goedkeuren en voortgang controleren Niet nodig: uitgebreid verslag Wel nodig: analyse, broncode Demonstratie met toelichting.
Voorbeeld projectvoorstel Namen: . . . Doel: Modelleren van een bal in een 3D-doos Bal kan bewegen Kaatst tegen wanden. De bal heeft een lichtreflectie. De bal vliegt in de richting aangegeven door de muis
Voorbeeld projectvoorstel Realisatie: Bal: draadmodellen met texture mapping Lichtreflectie: een van de OpenGL modellen Vliegen: bal heeft rechte baan, regelmatig verplaatsen Baaneffecten: bal kaatst tegen muren Interactie: met muisbeweging
Vrije grafische en verwante projecten Spellen voor spelcomputers Virtual reality Beeldbewerking Visionsystemen (met robots) Simulaties Visualisatie van productieprocessen en storingen Multimedia presentaties
Spellen voor spelcomputers Het ontwerpen van een spel hoge eisen aan de prestatie i.v.m. snelheid van de beelden Extra beperkingen van de embedded omgeving van de spelcomputer Gebruik van C of assembly niet ongebruikelijk Gebruik van speciale bibliotheken zoals 'allegro‘ Fysieke opstelling noodzakelijk
Virtual Reality Bijvoorbeeld met een Cave-opstelling En/of met ongebruikelijke in/uitvoerapparatuur Fysieke opstelling noodzakelijk maar niet altijd mogelijk Vaak aanpassen of het ontwikkelen van systeemprogrammatuur
Beeldbewerkingsprojecten Zie leerstof beeldbewerking (vision) Theoretisch moeilijke opdrachten Gebruiken van filters en pakketten
Simulaties Simulatie van bijv. robots, AGV's e.d. Presentatie in 3D-cave Combineren met Maple, Enterprise Dynamic e.d. Multidisciplinair
Visualisatie van productieprocessen Bijvoorbeeld: Boorputten Chemische productieprocessen Verkeersregelingen Meld- of alarmkamers Navigatiesystemen
Visualisatie van productieprocessen Grafisch weergegeven in een 3D-afbeelding of een mimic Status van de processen wordt on-line weergegeven Status van de storingen wordt on-line weergegeven Commandering met lichtpen of muis mogelijk, Samenwerking met bedrijf aanbevolen
Multimedia presentaties bijvoorbeeld: Animaties Interactieve presentatie van leerstof Voorlichting- of reclamemateriaal Combineren met geluid, en/of video, vormgeving belangrijk
Einde