VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING
DE HERNIEUWDE ORIENTATIE OP HET ERFGOED VAN DE KLASSIEKE OUDHEID VROEG MODERNE TIJD DE HERNIEUWDE ORIENTATIE OP HET ERFGOED VAN DE KLASSIEKE OUDHEID
MENTALITEITS-VERANDERING: 1300 1600 MIDDELEEUWEN: MEMENTO MORI GEDENK TE STERVEN RELATIE MET GOD MOET GOED ZIJN, IEDER MOMENT KAN JE LAATSTE ZIJN VROEG MODERNE TIJD: CARPE DIEM PLUK DE DAG MENS STAAT VOORTAAN CENTRAAL MENTALITEITS-VERANDERING: RENAISSANCE
ONTSTAAN RENAISSANCE RIJKE BURGERS (IN ITALIE) WILLEN RIJKDOM TONEN VAN ZICHZELF EN DE STAD GEVEN OPDRACHTEN VOOR SCHILDERIJEN EN GEBOUWEN OVERBLIJFSELEN ROMEINSE RIJK OVERAL IN ITALIE AANWEZIG NIEUWE KENNIS / TEKSTEN UIT DE OUDHEID BESCHIKBAAR (KRUISTOCHTEN / (HANDELS) CONTACEN MET ARABIEREN) VERPREIDING VAN IDEEEN VERLOOPT SNEL: BOEKDRUKKUNST
MENS STELT ZICH ZELF CENTRAAL RENAISSANCE: MENS STELT ZICH ZELF CENTRAAL HERONTDEKKING VAN DE KLASSIEKE OUDHEID IDEAAL: UOMO UNIVERSALIS ALGEMEEN ONTWIKKELD MENS HUMANISME: BELANGSTELLING VOOR KLASSIEKE LITERATUUR, POEZIE EN GESCHIEDENIS
UOMO UNIVERSALIS WETENSCHAP KUNST LITERATUUR UITBLINKEN OP ALLE TERREINEN VAN HET LEVEN: WETENSCHAP KUNST LITERATUUR
SCHILDERKUNST MIDDELEEUWEN RENAISSANCE PERSPECTIEF ONTBREEKT GEEN AANDACHT VOOR HET PERSOONLIJKE, ANATOMIE INCORRECT ONDERWERPEN / PERSONEN IN ‘RUST’ AFGEBEELD ONDERWERPEN ZIJN GODSDIENSTIG NIET GESIGNEERD PERSPECTIEF (DIEPTE, HORIZON) AANDACHT VOOR PERSOONLIJKE TREKKEN, ANATOMIE CORRECT ONDERWERPEN / PERSONEN IN ‘ACTIE’ AFGEBEELD MEER DIVERSITEIT IN ONDERWERPEN (PORTRETTEN, STADSGEZICHTEN, STIL LEVEN) GESIGNEERD