managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Managementstijl Facility Management ontwikkelingen omgeving organisatiestrategie organisatieplan primair proces Ondersteuning FM HRM IT Adm
Managementstijl Visie op FD Managementstijl PERSOON
organisatiestrategie Managementstijl organisatiestrategie Cultuur FD Structuur FD Visie op FD Managementstijl PERSOON
Managementstijl Managementstijl is balanceren tussen: visie op FD kenmerken van de organisatie kenmerken van de dienst effectief management de persoon
Managementstijl Theorieën: één dimensie: X/Y theorie, McGregor, 1960 twee dimensies: Managerial Grid, Blake & Mouton 1963 drie dimensies: Situationeel Leiderschap, Hersey & Blanchard, 1977 vierde dimensie? TM, charisma, inspiratie, 198…./200…
hoog 1.9 Buitensocieteit stijl 9.9 Team stijl Aandacht voor mensen 5.5 Midden van de weg stijl Productief of verdwijn stijl 9.1 Armzalige stijl 1.1 laag laag hoog Aandacht voor productie
Motiveren Steunen Coachen Begeleiden Delegeren Instrueren Leiden hoog ondersteunend gedrag laag hoog laag taakvolwassenheid Motiveren Steunen Coachen Begeleiden Delegeren Instrueren Leiden
Managementstijl Kernkwaliteiten: inspireren door inspiratie inspiratie afstemmen op de eigen kernkwaliteiten kernkwaliteiten zijn altijd (potentieel) aanwezig wat is uw kernkwaliteit? Wat is uw valkuil? Wat is uw uitdaging? Wat is uw allergie?
Managementstijl
Managementstijl behulpzaamheid bemoeizucht onverschilligheid loslaten
Managementstijl moed roekeloosheid aarzelen bedachtzaam
Managementstijl Managementstijl Dynamiek omgeving Flexibel en slagvaardig organiseren Plattere organisatiestructuren resultaatverantwoordelijke eenheden teamwork delegeren van bevoegdheden en verantwoordelijkheden
Managementstijl 4. Veranderende eisen aan management: randvoorwaarden scheppen coachen, stimuleren, motiveren aanspreken op resultaat 5. Wat betekent dat voor u?
Ketenmanagement Teams als schakels van externe en interne ketens bewust zijn van je plaats en functie in de keten leidinggeven aan onderling verbonden teams Aan wat voor soort team(s) geef je leiding ? (zie pag 97/99) Contracten met facilitaire teams Contact en contract Expliciete en impliciete afspraken Wederzijdsheid Kaderstellend en coaching
Managementstijl leveranciers klanten informatiestroom Intern Verpleeg- afdeling Facili-tair team Meldpunt Ontmoetings-ruimten Extern Bedrijfs- bureau Facili-tair team polikliniek derden goederenstroom
Houdt vier interviews op een open en explorerende manier Managementstijl Praktijkopdracht Onderzoek uw stijl van communiceren, samenwerken en leidinggeven door gebruik te maken van de ogen van een ander ! Houdt vier interviews op een open en explorerende manier Maak een vijfminuten-presentatie voor de volgende bijeenkomst